Page 1 of 2
Vinterköra eller ställa av?
Posted: 2009-10-05 15:24:13
by BjörnL
Hej,
jag är på min första säsong med min kära "blue eyes" (944 s2 -90) och funderar över vinterkörning i Stockholm eller ställa av den. Den är mkt fin och har aldrig vinterkörts tidigare. Är det värt att lägga pengar på vintersulor och lite slitage eller bättre att ställa av den och vänta på våren? Hur resonerar ni andra?
Björn
Posted: 2009-10-05 15:44:14
by rob3rt
jag har tänkt att köra min 924, men å andra sidan så är den "sliten" så jag tror att min mår bättre av att rulla under vintern..
Posted: 2009-10-05 15:47:15
by Mats Jacobsson
Jag kör året runt.
Bästa vinterbilen jag haft, har upptäckt att allt i bilen fungerar.
Bättre när det får jobba. Man måste tvätta en del för att hålla den i skick.
Posted: 2009-10-05 15:48:50
by Jesper von Wowern
Jag har påställt året om men inga vintersulor = bara köra om det är bra väglag.
Posted: 2009-10-05 16:26:44
by laakso
Avställd. Men det går ju snabbt att ställa på den igen om det är torrt och fint någon dag.
Posted: 2009-10-05 18:01:22
by chrisie
Jag kör in den i garaget för vinterförvaring. Vill gärna inte köra min nyrenoverade pärla under vintern. Min icke-renoverade Ford E-skrot får hoppa in i stället. I min helförsäkring stod det nåt om att jag inte får ställa av den dock.. ?
Posted: 2009-10-06 11:49:58
by GunnarKjellgren
Jag ställer av. Får tillgång till garaget i slutet av oktober och då ska den in så fort som möjligt.
Min helförsäkring går automatiskt över till garageförsäkring såfort bilen är avställd.
Fast det vore fint att köra nercabbat till julmiddan!

Re: Vinterköra eller ställa av?
Posted: 2009-10-06 16:49:25
by Nahpets
BjörnL wrote:Hej,
jag är på min första säsong med min kära "blue eyes" (944 s2 -90) och funderar över vinterkörning i Stockholm eller ställa av den. Den är mkt fin och har aldrig vinterkörts tidigare. Är det värt att lägga pengar på vintersulor och lite slitage eller bättre att ställa av den och vänta på våren? Hur resonerar ni andra?
Björn
Bra fråga ... och massor av olika svar får du.
Hur står det till med pengar, garage, pedantgrad, intresse osv ?
Du ska få input från en nörd:
Frågar du mig så säger jag nej. Den är aldrig vinterkörd tidigare. Varför bryta trenden?
Hur är det med rosten? Har du tittat i skrymslena i chassit? Inte den sk däcksparkarkollen alltså-
Har du ett uns rost så kommer en vinterkörning straffa sig och det går snabbt. Jag HATAR rost och det borde du också göra

.
Skulle du köra med bilen på vintern så är ju alternativet att spola underredet några gånger i veckan för att få bort saltet.
Har du (varm)garage? Har du spoluttrustning?
Att spola bil (GDS hall) och sedan köra i minusgrader ... nja ...
Att köra bil i vägsalt och sedan komma in till mysiga varmgaraget och låta bilen torka sig ... sämre ...
Våra karosser är bra galvade, men vad som hänt med lack och plåt under dessa år är svårt att bekräfta.
Hade jag varit du hade jag skaffat mig en skitbil som fungerar som vinterbil. Har du tur så klarar den sig genom vintern och senare också följande vinter, och besiktning ...
Kanske enklare/billigare ändå att ta ett plåt och lack jobb för några lappar svart ändå ... istället för att punga ut på en skitbil och vad allt det kan innebära.
Och så var vi där igen

.
Posted: 2009-10-06 19:07:47
by RPM2006
Tips på hur man ska vinterförvara en 924 utomhus utan tak? Gör lumpen nu och kommer bara hem vissa helger och då ska de kunna köras in i garaget utan att få in 500kg snö in i garaget. Den ska lackeras om till sommaren/hösten 2010. Ska man försöka bygga något enklare träställning att placera en presenning och ställa bilen under det?
Posted: 2009-10-07 08:47:59
by BjörnL
Nahpets - tack för utförligt svar och du sätter fingret på bra grejer. Jag vill ju bevara bilen i bra skick. Den är helt rostfri, 12000 mil och välskött. så det kanske blir varmgarage trots allt.
Jag älskar det här forumet!
Posted: 2009-10-07 08:54:20
by safe
Jag kommer köra min i vinter, det är det jag skaffat 944an till, kul vinter/bruksbil.
Den är dock inte så fin, minst sagt, så samvetet är ganska gott.
Posted: 2009-10-13 12:56:49
by BjörnL
Alla bra resonemang. Jag har nu bestämt mig för att ställa av den. Iaf första vintern...

just pga att den är i så bra skick fortfarande och att jag inte har lust att lägga ut nya tusenlappar på hjul. Blir nog en bevarande lackvård innan garaget istället.

Posted: 2009-10-22 09:10:00
by johnande
Ställde av min igår i ett varmgarage. Tycker det är så förbannat tråkigt att köra på vintern. Blir nog lite småpill i vinter med den också.
Posted: 2009-10-22 09:14:52
by patand
924 cabben är avställd (sedan något år tillbaka) och inställd i varmgarage sedan i lördags. 968an är inte ens inreggad ännu, står också i varmgarage sedan i lördags. 931an kommer ställas av så snart jag fått köra den till nya boendet.
Vore ju kul iof att leka med 931an på någon is... men skulle det mot förmodan bli möjligt så kan man ju alltid ställa på den igen.

Posted: 2009-10-22 10:10:42
by firefish
Bilen mår inte dåligt av att stå ute under vintern, men du bör kanske inte ha den stående på gatan där saltbilen dånar fram. En rejäl tvätt, lite extra luft i däcken (kan du palla upp den är den så klart ännu bättre) och ett bra kapell behövs. Kolla fryspunkten på kylvattnet och ställ in en torrboll eller två i kupén. Ta ut batteriet och låt det stå varmt, gärna med underhållsladdning.
Om du vill starta motorn under tiden bilen står still så måste du låta den gå ordentligt varm, dvs få upp oljetempen ordentligt, och det tar ju en stund. Det bästa är att köra den en sväng.
Torrbollen håller fukten borta men behöver tömmas ibland. För säkerhets skull kan du ställa ett fat med ättika på golvet, det hjälper dig att slippa mögel. Ett annat bra sätt är att hänga upp en glödlampa i bilen, 25W räcker, vilket höjer temperaturen i bilen någon grad eller två mot vad det är utanför vilket gör att fukten aldrig tar sig in.