Nu har ingen, inte ens jag själv vad jag kan se, påstått att det skulle vara raketforskning för en medel-Svensson att importera en bil.
Det var heller inte det som TS fråga gällde, utan hur han skulle förhålla sig till en förregistrerad bil som ännu inte är helt godkänd här i Sverige.
Dessa fall hävdar jag med bestämdhet att man bör vara extra försiktig med, noggrannt fundera och kontrollera och att inte hoppa i galen tunna bara för att priset känns rätt.
Inget mer än så.
Att du fick din bil besiktigad och vägd vid samma tillfälle som du registreringsbesitigade innebär inte att det är gällande praxis över hela landet.
Även jag har lyckats med det, men jag har även vid upprepade tillfällen haft krav på att själv stå för vägningen (trots att den offentliga informationen, eller "faktan" som du hänvisar till säger annorlunda, vilket jag påtalat för berörda stationer de gånger detta inträffat utan resultat (gäller både Karlskrona, Karlshamn och Kalmar vid tre helt enskilda importtillfällen kan jag upplysa om)).
Allt jag trycker på i mitt förra inlägg är att man bör vara försiktig, inte att importera en bil, men däremot när det handlar om att ta vid i processen mittemellan den praktiska importen och den slutgiltiga registreringen.
Ser heller inte att jag med mitt förra inlägg skulle fara med osanning.
Faktum är att en registreringsbesiktning endast får utföras på vissa stationer och att den enbart utförs av särskilt behörig besiktningspersonal.
Och gällande praxis idag ÄR att bilen först måste genomgå en godkänd ursprungskontroll (vilken som vi alla är överens om är ägarknuten, snarare än fordonsknuten), därefter en godkänd registreringsbesiktning och därefter en ordinarie forsonsbesiktning.
Det var länge sedan de slog samman registreringsbesiktningen med den ordinarie besiktningen. Har man ändå på senaste tiden lyckats med det så får man nog se det som tur snarare än gällande praxis.
Inte för att bes-personalen på plats har befogenhet att ta ett sådant beslut, men ...
Vad James Bond har med saken att göra förstår jag inte, men om vi för sakens skull låtsas att han är en verklig person så tvivlar jag starkt på att han skulle ägna sig åt fordonsinport över huvud taget.
Skulle man ändå slå till på en förregistrerad bil där säljaren redan utfört ursprungskontroll och därmed redan skickat in bilens originalhandlingar (vilka som tidigare redovisats ej returneras) så ska man som ny ägare vara noga att få med Transportstyrelsens diarie-/ärendenummer för den redan genomförda ursprungskontrollen (vilket säljaren rimligtvis bör kunna lämna) så knyts bilens originalhandlingar åter med bilen.
Visserligen räcker bilens chassinummer för att uppnå samma sak, men det skadar aldrig att ha både hängslen och livrem.
(knappat detta från min I-fån, så reservation för felstavelser etc pga automatisk ordlista)