Byte av avgassystem, tips/råd önskas

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Byte av avgassystem, tips/råd önskas

#1 Post by M-Nilsson »

Vilka firmor finns det som kan rekommenderas, gärna så långt söderut som möjligt i landet som kan knåpa ihop avgassystem till en 924 S och kanske också fixa monteringen.

Jag har funderat på ett 3" i hopp om att få en viss effektökning och så ett lite fränare sound. Nånstans läste jag att man rent av kan förlora effekt med större system, hur mycket sanning det nu ligger i det??

Kom gärna med tips/råd, länkar osv.
Ha de!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Koffe
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2007-06-29 17:54:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by Koffe »

Köpte ett färdigt från Utzon, superkvalitet till ett lågt pris och ett gött ljud!
Porsche, det handlar om känslor.

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#3 Post by po944 »

et 3" vil inte funka på din bil... det bliver for stort... men dom utzon har er et bra alternativ... kører selv med sådana 2 opsätninger
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

#4 Post by aron79 »

utzons rostfria är helt underbart. borde ju va samma till 924s som 944? ring han vet :)
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#5 Post by M-Nilsson »

Ja det var inte så farligt dyrt där...Men är det orginal system som finns på utzon? Nu när man väl ska byta vill man ju passa på att få det där lilla extra :D Har skickat ett mail till utzon, de verkar inte svara i tele under sommarn.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

#6 Post by aron79 »

nä du inte e de orginal inte ;) låter MYCKET trevligt. precis lagom tycker iallafall jag o e nog närmare ett fullflödes så... bara o handla.

e förövrigt undersidan på det jag har som avatar. lite svårt o se men...
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#7 Post by M-Nilsson »

Ok aron låter kanon, ska kolla med utzon först men det lutar åt att det får bli därifrån jag beställer:) Är det nån som har en bra bild på avgassystemet från utzon monterat så lägg gärna upp den!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#8 Post by M-Nilsson »

Inte för att din avatar är dålig aron, men jag hittar inget förstoringsglas för att se liite mer tydligt :wink:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

#9 Post by aron79 »

jahaja då får jag väl skicka in några.... :D

inga underifrån tyvärr
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#10 Post by M-Nilsson »

Aron: Tack ja de va bättre bilder :D Det vorre intressant att veta hur många tum röret är på, vet du det? Det ser ut att ha samma storlek som jag har nu, alltså orginal.
Men ljudet kanske ändå skiljer sig även om röret har samma storlek.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Koffe
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2007-06-29 17:54:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#11 Post by Koffe »

Ljudet är ett helt annat, väldigt mycket mysigare.
Porsche, det handlar om känslor.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Henka_E »

3" fär stort för 2.5ltr - hur är det då på 968? För stort där oxå?

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

#13 Post by aron79 »

M-Nilsson wrote:Aron: Tack ja de va bättre bilder :D Det vorre intressant att veta hur många tum röret är på, vet du det? Det ser ut att ha samma storlek som jag har nu, alltså orginal.
Men ljudet kanske ändå skiljer sig även om röret har samma storlek.
Ljudet är klart anorlunda. mycket mer attack i och lite högre med... du komkmer inte bli besviken. drar du på 3" kommer det bara att bröla.

som referens till 3" på 968 kan jag säga att jag hade dubbla 2.5" på min 6L sb och det var absolut inga problem. (den lämnade runt 550hk.) satsa på schysst grenrör istället. ger helt klart mer effekt.

/mvh Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by firefish »

Ang 968 så håller jag på och undersöker vad jag ska ha/bygga för något. Uppenbarligen så är 968:an extra känslig vad gäller mottryck pga variocam och det är svårt att få till ett bättre system än original (förutom att det är lättare). 3 tum är alldeles för stort iaf.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#15 Post by M-Nilsson »

aron79 wrote:
M-Nilsson wrote:Aron: Tack ja de va bättre bilder :D Det vorre intressant att veta hur många tum röret är på, vet du det? Det ser ut att ha samma storlek som jag har nu, alltså orginal.
Men ljudet kanske ändå skiljer sig även om röret har samma storlek.
Ljudet är klart anorlunda. mycket mer attack i och lite högre med... du komkmer inte bli besviken. drar du på 3" kommer det bara att bröla.

som referens till 3" på 968 kan jag säga att jag hade dubbla 2.5" på min 6L sb och det var absolut inga problem. (den lämnade runt 550hk.) satsa på schysst grenrör istället. ger helt klart mer effekt.

/mvh Aron

Ja och så får man kanske svårt att klara sig genom besiktningen med ett 3"...Sen kanske inte så kul att sitta med hörselskydd vid längre sträckor! :? Jag ska beställa från utzon inom kort..kliar i fingrarna :D
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]