Page 1 of 1

USA importerad?!

Posted: 2009-06-03 18:24:20
by loboz
Tjenare alla Porsche människor!

Heter Magnus och har ganska nyligen blivit ägare till en 944 2,5-84.

Jag har funderat lite över effekten i bilen då den upplevs som hyffsat sur.
Var och handlade lite grejor av utzon bla dme relä för bilen var död när jag hämtade den.
Och nämde då att det förmodligen var fråga om import då jag köpte bromsar med och om det skulle skilja och att den va rätt sur.
Då sa han att dem usa importerade har mindre effekt en europa versionen och det stämmer ju när jag har kollat runt på nätet.

EU spec 944: http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=33814

US spec: http://auto-specs.zercustoms.com/p/pors ... tions.html

Borr och slaglängd är samma på båda,så vad är det som gör skillnaden från 9.5:1 till 10.6:1 i komp?
kan porsche bara ha monterat olika topplockspackningar?!
Eller vad gör kompressions skillnaden,kolvhöjden?

Sen har den ju denna kofångaren http://www.garaget.org/?car=61763&image=562097 (ej min bil på bilden)
Föv är den utrustad med AC,ellucka,elspeglar men ej elhissar.
regnr på den är mxg432 importerad för privat bruk(1986) står det och effekten är 163hk,vilket är trevligt då jag funderar på och regga om den med utbytt motor.
Men porsche dekalerna i motorrummet är på svenska.
Tacksam för svar om någon har info om detta.

Mvh/Mange

Posted: 2009-06-03 18:47:09
by Pehr Johnsson
Det är andra kolvar i US-spec. Samma som i Turbon tror jag?

Posted: 2009-06-03 19:03:55
by Jesper von Wowern
163 hk = europa
Parkbänkskofångare = USA
Svenska dekaler låter lite mysko om Du vet att den är importerad, men de kan ju ha klistrats dit i efterhand.

Posted: 2009-06-03 22:29:00
by Erol
Pehr Johnsson wrote:Det är andra kolvar i US-spec. Samma som i Turbon tror jag?

Nja.. det tvivlar jag på. Då turbon har ännu lägre komp.



/ Erol

Posted: 2009-06-07 16:09:40
by loboz
Tjosan!

Har tagit några kort på den o lagt ut här om nån vill kika på den http://www.garaget.org/?car=153498

Har upptäckt så sjukt mycket rost på den under nu med mellan trösklar och golv,vad har dem galvat egentligen? skärmar e ju uppätna med :(
Billen verkar iallafall ALLTID ha varit vinterkörd :(

Nu går inte vindrutetorkarna o stänga av längre dem går på intervall läget oavsett om spaken står i viloläge eller intervall.
Relät klickar till varje gång,någon spontan fundering om det?
Har haft loss allt nyligen o klurar på om nått kan hamnat galet vid återmonteringen.(har haft loss hela instrumentpanelen)

Mvh/Mange

Posted: 2009-06-07 16:22:55
by Pehr Johnsson
Om bilarna rostar så har dom har varit extremt illa skötta eller så är det gammla reparationer. Fast å andra sidan på kan du ju leta upp valfi bil från början av 80-talet och jämföra hur mycket rost det är o den.

Posted: 2009-06-07 21:14:28
by patand
Istället för att fortsätta i en tråd under allmänt så ta upp diina tekniska problem under Teknik&Trim så får vi lite bättre ordning Mange (och du får nog fler svar på just de frågorna också om du splittar upp varje problem för sig). :)