Totalblåst?

924/928/944/968
Message
Author
Scyla
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-28 07:34:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Totalblåst?

#1 Post by Scyla »

Hej alla, ny på forumet (och tjej, vet inte hur könsfördelningen ser ut här ännu :wink: )

Jag och sambon kom över en billig 944 -84 för några veckor sedan. Den såg för jävlig ut rent ut sagt, rostig och ful som stryk. Det var lite grisen i säcken ja, men tänkte att det kan inte vara så farligt eftersom den är nybesiktigad utan annan anmärkning än rosten. Köpte den för 10 och tänkte att det kan bära eller brista.

Ringde Porschespecialisten i Gantofta (skåne) och de tyckte ju att det var jäkligt konstigt med rosten (den är väl helgalvad?). Stötdämparna är också helt slut men här sa de att man inte byter sånt på gamla 44or (?)

Gjorde just en service på den och den blev totalt utdömd pga rosten.. Han kallade den trafikfara, knarkarbil etc. Inte kul att höra men ändå lite väntat. Motor etc var det inget fel på, utan det var karossen som var den stora boven (meckarkillen verkade inte alls gilla bilar som inte var nya familjebilar, så han lät väldigt negativ över lag). Sönderrostad vid hjulhuset bak bla.

NU TILL FRÅGAN :D
Är det ö.h.t lönt att försöka fixa karossen? Eller är det att svälja stoltheten och skrota?

Tacksam för alla råd och tips jag kan få!
Bifogar en bild på högen, bara för att..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#2 Post by Jesper von Wowern »

Välkommen i Porscheträsket. De här bilarna är galvade som nya och rostar därför långsamt. Har någon krockat/riktat/svetsat/slipat så främjas rostbenägenheten. Att få lagat rost är ofta tämligen kostsamt och "lönt" beror på vad Du är ute efter. Utan att veta hur rostig den är så tror jag knappast att Du kan få den upplagad och lackad och få igen nedlagda pengar, men Du kanske kan få en bra bil av den.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#3 Post by jerker67 »

HEJ !
tråkigt om den är slut, hör med fler innan ni tar livet av den! är motorn bra osv. fälgarna kan ni ju få en slant för jag tippar på att ni får bra mkt mer än 10 i delar här på forumet:

ev tar jag vxl.lådan om den är manuell
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Scyla
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-28 07:34:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Scyla »

Just ni pratar vi om att köra skiten tills den rasar... fast att det är väldigt synd. Har alltid velat ha en 944 som sagt, men kanske lite mer pålitlig än denna =)

Den har manuell låda ja, får se vad vi kommer fram till, annars är det som du säger något man kan ta delar av.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Cédric »

Allt går ju att laga, men har inte du eller någon kompis kunskapen så är det ju lite problematiskt (läs dyrt). Annars är det ju något att fixa med över sommaren :)

Scyla
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-28 07:34:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Scyla »

Cédric:
Min far skulle kunna fixa den, men han bor inte i Sverige så inget som kan göras nu eller snart ens. Funderar på att köra runt och fråga lite, hittar kanske någon som kan fixa det värsta för en hyfsad peng..

Ingen som har tips på nån verkstad som inte är så negativ som denna jag var hos idag var? Inte kul att gå till någon som över lag hatar Porsche haha

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#7 Post by jerker67 »

Dom verkstäder som Älskar Porschar är inte speciellt Billiga eller ens gör jobbet.. Bor du i Stockholm ?? om man ev skall ner i helgen Elitloppet kan man ta en snabbtitt for att konsultera nagon bra bilplåtslagare här uppe 27 mil norrut.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Scyla
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-28 07:34:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Scyla »

Bor i Sthlm ja.
Behöver inte äääälska Porsche, det räcker med en lite mer positiv inställning tycker jag =)

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#9 Post by jerker67 »

det skall alla ha till dessa Ädla bilar :)
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#10 Post by Jesper von Wowern »

Allting går! Här är en bild på min 65:a, såg ut så överallt 8) . Nu, 5 år senare, så är det mesta klart (vad gäller rosten då :roll:).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Frostyfog »

om det inte vore en 944 så hade den mängden rost varit ganska förväntat (kolla på valfri annan bil av samma årgång)

stötdämpare bak skall ju vara urenkla att byta (med reservation för rostens mek-svårighets-höjande egenskaper)
Att rostlaga eller inte kan jag inte bedömma, men jag skulle föreslå att ni tar ett steg tillbaka för bedömningen om det är lönt: hur mycket av det andra behöver fixas? med lite utslitna komponenter här och lite skrammel där (krönt med ett byte av vattenpump) kan man ju lätt komma upp i större reparationskostnader än ni redan gav för kärran... och fortfarande ha totalspruckna framsäten och instrumentbräda. (det kan ju ändå se skit ut även om allt det mekaniska och karossmässiga blivit klart)
Jag hoppas ni lyckas bedömma helheten bättre än jag :D

Scyla
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-28 07:34:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Scyla »

Jesper von Wowern wrote:Allting går! Här är en bild på min 65:a, såg ut så överallt 8) . Nu, 5 år senare, så är det mesta klart (vad gäller rosten då :roll:).
Gud vad det var skönt att se och läsa :D
Inte kul för dig med all rost, men kul att höra en solskenshistoria. Jag funderar lite på att köpa den av sambon och sedan fixa den lite då och då. Man blir bara lite nedstämd när någon kallar ens bil för knarkarbil och att snuten kommer söka igenom hela bilen på jakt efter mitt knark :roll:

Får man fråga vad det gick på ungefär? 20 kanske?

Scyla
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-28 07:34:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Scyla »

Frostyfog wrote:om det inte vore en 944 så hade den mängden rost varit ganska förväntat (kolla på valfri annan bil av samma årgång)

stötdämpare bak skall ju vara urenkla att byta (med reservation för rostens mek-svårighets-höjande egenskaper)
Att rostlaga eller inte kan jag inte bedömma, men jag skulle föreslå att ni tar ett steg tillbaka för bedömningen om det är lönt: hur mycket av det andra behöver fixas? med lite utslitna komponenter här och lite skrammel där (krönt med ett byte av vattenpump) kan man ju lätt komma upp i större reparationskostnader än ni redan gav för kärran... och fortfarande ha totalspruckna framsäten och instrumentbräda. (det kan ju ändå se skit ut även om allt det mekaniska och karossmässiga blivit klart)
Jag hoppas ni lyckas bedömma helheten bättre än jag :D
Insrumentbrädan är sprucken högst upp (har själv aldrig sett en utan det faktiskt. Verkar som att alla torkar o spricker med tiden?) men annars ser den förvånadsvärt bra ut invändigt.
Min bedömmning av bilen utgår helt från min känsla för bilen haha. Jag älskar skithögen redan och tycker att allt är småsaker man kan fixa (naiv). Får jag leta tror jag nog jag kan hitta nån som fixar karossen till bra pris. Känns så surt när det bara är karossen det hänger på. Den har tydligen blivit krockad nån gång också, eftersom fronten är bucklig och "reparerad".

Jag ska ta lite kort ikväll och lägga upp, så får någon annan bedömma lite :)

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#14 Post by Mr Dezent »

Om du noterade rost på bilen när du köpte den och därtill får en faktiskt körbar Porsche 944 för 10.000 spänn ...
Ursäkta, nu är jag kanske väldigt dum här ... Men ...
På vilket sätt har du blivit totalblåst?

Rost noterade du ju ... Och du skriver själv att du inte blev alltför förvånad när killen som servade bilen också dömde ut den ...
Så du lär ju då redan innan servicen ha förstått att det var rätt illa ställt med bilen, eller?

Vill inte per automatik ta säljarens parti här. Har inte sett bilen, vet inte vad säljaren lovat eller sagt och vet egentligen inte ett skit om bilen i sig.
Kanske har du blivit rejält blåst.
Men jag tycker samtidigt att prislappen bara speglar det skick du beskriver ...

En Porsche 944 i kraftigt renoveringsbehov brukar ligga i prisklassen 10-20.000 kronor.
Körbart bruksskick någonstans från 20.000 kronor och uppåt.
Bättre bruksskick, sällan under 30.000 kronor.
Och de riktigt fina, sällan under 45.000 kronor.

Du säger att du fick denna för 10.000 spänn.
Detta bekräftar väl bara regeln om att man får vad man betalar för?
Men det är ju bara min åsikt ..

:roll:
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Totalblåst?

#15 Post by Johnny »

Scyla wrote:
NU TILL FRÅGAN :D
Är det ö.h.t lönt att försöka fixa karossen? Eller är det att svälja stoltheten och skrota?
Kanske inte lönt rent ekonomiskt men som du säger
"Jag älskar skithögen redan och tycker att allt är småsaker man kan fixa (naiv)."
Härlig inställning :D
Kanske sätta ut en annons på blocket under Tjänster (Köpes, Bil & Motor)
Finns säkert någon ledig svetskunnig.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users