Page 1 of 1

Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-20 21:07:06
by patand
http://www.porsche-trader-online.com/di ... asp?sku=36

Tänk om man hade haft råd... 375hk direkt från fabriken, där ligger ju t,om Joakim.S 931a i lä effektmässigt. :D

Posted: 2009-05-20 21:12:55
by patand
Förresten... vad är detta för "kompressor":

Image

Remdriven och verkar vara kopplad till block respektive topp... är det vattenpumpen eller oljepumpen kanske?

Posted: 2009-05-20 21:29:37
by Maxx
Oj. Den har sjunkit i pris rätt kraftigt. Den har varit annonserad för minst det dubbla eller om det var fyra gånger det aktuella begärda priset. FYNDA! :mrgreen:

Posted: 2009-05-20 21:51:03
by patand
Jo den har nog legat runt $300.000 tidigare... nu är den ju nästan gratis! :D

Posted: 2009-05-20 21:55:27
by Maxx
patand wrote:Jo den har nog legat runt $300.000 tidigare... nu är den ju nästan gratis! :D
Siffran $250.000 var den som först dök upp i mitt huvud, men jag var lite osäker. Synd att man inte har ett stor summa pengar över. :D

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-20 22:03:47
by Joakim.S
patand wrote:http://www.porsche-trader-online.com/di ... asp?sku=36

Tänk om man hade haft råd... 375hk direkt från fabriken, där ligger ju t,om Joakim.S 931a i lä effektmässigt. :D
Ähhhm jag tror att du har fel för räknar man på max vrid och effekt så är det något som inte stämmer sen beror det givetvis på hur och vem som mäter effekten.

Nu är det ju inte säkert att min effekt är korrekt men volvo har kört motorer på samma ställe har fått samma effekt så jag tror att jag har på fötterna, men vad spelar det för roll den går ju aldrig :lol: :(
/Joakim

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-20 22:55:31
by patand
Joakim.S wrote:Ähhhm jag tror att du har fel för räknar man på max vrid och effekt så är det något som inte stämmer sen beror det givetvis på hur och vem som mäter effekten.

Nu är det ju inte säkert att min effekt är korrekt men volvo har kört motorer på samma ställe har fått samma effekt så jag tror att jag har på fötterna, men vad spelar det för roll den går ju aldrig :lol: :(
/Joakim
Hehe... jag har inte räknat alls. Bara gått på vad jag läst. :)

Sen kan man ju undra om det är så hippt att ha samma effekt som en volvo... ;)

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 07:47:32
by Joakim.S
patand wrote:
Joakim.S wrote:Ähhhm jag tror att du har fel för räknar man på max vrid och effekt så är det något som inte stämmer sen beror det givetvis på hur och vem som mäter effekten.

Nu är det ju inte säkert att min effekt är korrekt men volvo har kört motorer på samma ställe har fått samma effekt så jag tror att jag har på fötterna, men vad spelar det för roll den går ju aldrig :lol: :(
/Joakim
Hehe... jag har inte räknat alls. Bara gått på vad jag läst. :)

Sen kan man ju undra om det är så hippt att ha samma effekt som en volvo... ;)
Det är väl bra bottenvrid i traktorer :lol:
/Joakim

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 09:48:22
by FSN
patand wrote:http://www.porsche-trader-online.com/di ... asp?sku=36

Tänk om man hade haft råd... 375hk direkt från fabriken, där ligger ju t,om Joakim.S 931a i lä effektmässigt. :D

Den 931:an har jag missat. Länk till biltråd??

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 10:20:35
by patand
FSN wrote:Den 931:an har jag missat. Länk till biltråd??
Den lata dj-veln har inte ens en biltråd så vitt jag vet! :twisted: :wink:

Så här skrev han dock i en tidigare tråd (där det även finns en länk till lite bilder på bygget), bilderna är dock från innan han bytte till separata spjäll ser det ut som. :)
Joakim.S wrote:Hej!
Ja ett litet recept kanske jag kan klämma fram

Modifierat block oljekylning, pyramidringar
Verdi stakar
JE- kolvar

Topplocket: uppsvetsade kanaler 44,5 38,5 ventiler, portat av den numera bortgångne grottis :cry:

Kamaxel med lite roligare tider

Grenrör har uppsvetsad och portat övergång till turbon samt påsvetsad fläns för Garrett gt 30-35

MBE insprutning

Laddtryck vid max effekt 1,53 bar

Maxeffekt vid 7050 Rpm Drar till varvstoppet på 7800 Rpm

Det är lite i grova drag var som är gjort med motorn, men det finns självklart en massa småfix som jag inte kommer på nu, eller orka skriva om, eller några små hemligheter

Bromsat av Kenneth Andersson Motortjänst som även bromsat Jocke Sahlins, Qvarnis samt flertalet rally samt rallycrossmotorer genom åren

Bygga en likadan motor kräver nog ett litet kapital och kunskap då det inte finns några färdiga lösningar för våra gamla motorer.

finns även lite bilder på denna sida
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id4595_page0.html

MVH Joakim
Kan du inte skapa en biltråd Jocke så vi kan få följa dina äventyr med denna BEST! :)

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 10:26:10
by patand
Joakim.S wrote:[Det är väl bra bottenvrid i traktorer :lol:
Ja det vet väl du som körde traktor snabbt och säkert i slalomen på Såtenäs! :lol:

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 15:28:18
by Joakim.S
patand wrote:
FSN wrote:Den 931:an har jag missat. Länk till biltråd??
Den lata dj-veln har inte ens en biltråd så vitt jag vet! :twisted: :wink:

Så här skrev han dock i en tidigare tråd (där det även finns en länk till lite bilder på bygget), bilderna är dock från innan han bytte till separata spjäll ser det ut som. :)
Joakim.S wrote:Hej!
Ja ett litet recept kanske jag kan klämma fram

Modifierat block oljekylning, pyramidringar
Verdi stakar
JE- kolvar

Topplocket: uppsvetsade kanaler 44,5 38,5 ventiler, portat av den numera bortgångne grottis :cry:

Kamaxel med lite roligare tider

Grenrör har uppsvetsad och portat övergång till turbon samt påsvetsad fläns för Garrett gt 30-35

MBE insprutning

Laddtryck vid max effekt 1,53 bar

Maxeffekt vid 7050 Rpm Drar till varvstoppet på 7800 Rpm

Det är lite i grova drag var som är gjort med motorn, men det finns självklart en massa småfix som jag inte kommer på nu, eller orka skriva om, eller några små hemligheter

Bromsat av Kenneth Andersson Motortjänst som även bromsat Jocke Sahlins, Qvarnis samt flertalet rally samt rallycrossmotorer genom åren

Bygga en likadan motor kräver nog ett litet kapital och kunskap då det inte finns några färdiga lösningar för våra gamla motorer.

finns även lite bilder på denna sida
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id4595_page0.html

MVH Joakim
Kan du inte skapa en biltråd Jocke så vi kan få följa dina äventyr med denna BEST! :)
Hej ja jag djä.... lat så den kraft som jag lyckas uppbringa brukar gå åt till bilen men vi får se om jag orkar blixtra till och skapa en tråd. här är alla fall bilder på de separa spjällen

http://www.pixbox.se/alb_show_id924607_page0.html

/Joakim

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 15:38:11
by Joakim.S
patand wrote:
Joakim.S wrote:[Det är väl bra bottenvrid i traktorer :lol:
Ja det vet väl du som körde traktor snabbt och säkert i slalomen på Såtenäs! :lol:
Det är väl för att man blir så trygg med dieselknacket fast det kan även vara som så att volvon går mycket bra från 1700-4000rpm vilket verkar vara mycket bra i slalom för att inte tala om den låga vikten och den optimala viktfördelningen :wink:
/Joakim

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 19:41:41
by patand
Joakim.S wrote:Hej ja jag djä.... lat så den kraft som jag lyckas uppbringa brukar gå åt till bilen men vi får se om jag orkar blixtra till och skapa en tråd. här är alla fall bilder på de separa spjällen

http://www.pixbox.se/alb_show_id924607_page0.html
Måste ju säga att det är iof rätt prioritering att få fart på bilen framför att sitta framför datorn! (jag borde vara i garaget och byta växellåda nu med andra ord...) :D

De där separata spjällen är ju bara MUMS! :d=: Hoppas verkligen du får ordning på boxproblemen så du kan få visa vad den egentligen går för din bil!

Re: Någon som vill ha en 924 GTR?

Posted: 2009-05-21 19:42:44
by patand
Joakim.S wrote:Det är väl för att man blir så trygg med dieselknacket fast det kan även vara som så att volvon går mycket bra från 1700-4000rpm vilket verkar vara mycket bra i slalom för att inte tala om den låga vikten och den optimala viktfördelningen :wink:
Tror helt klart på viktfördelningsteorin... med bottnade fjädrar så kränger det ju inte så farligt heller... ;)