Jaha, då skulle jag alltså ta tag i problemet med vänster torkare på 968:an. En av plastbussningarna i torkarsegmentet, den närmast vänster torkare, hade sagt upp sig och följden blev att torkaren stannade - mindre bra i regn.
Som tur är, trodde jag, så kan man nog köpa bussningarna löst och alltså inte alltför dyrt. Fel av mig och ett nytt segment ville Porsche ha 2500 kronor för. För dyrt för mig och via Ferdinand lokaliserades ett nytt stag ink bussningar som förmodligen skulle passa - pris 44 kronor - fint!
Att ta bort det gamla staget går plättlätt. Lika lätt skulle det bli att pluppa dit det nya hoppades jag. Fel igen. Operation rivning inleds under stort morrande och efter ett antal skrapsår är kupéfläkt med tillbehör bortmonterade. Varför i h-vete öppnar huven inte mer än på en gammal jänkare?!? Eller finns det en hemlig spak någonstans?
Det nya billiga staget ligger i en fin Porsche-påse. Det är ca 10 mm kortare än det gamla men det verkar inte innebära något problem med hinderfrihet eller liknande. Efter ytterligare ett stort antal hårda ord får jag tillbaka eländet på plats (med all sannolikhet är våra fina bilar uppbyggda kring torkarsegmentet) och jag vill fira triumfen över bilen innan jag ger mig på att återmontera fläkt med mera med att testa mitt renoverade segment.
Allt fungerar perfekt! Under första halvan av rörelsen. Sedan tar det stopp - det kortare staget gör att leden överknäcks och låser sig. Plötsligt blir jag väldigt trött på allting. F-n!
I morgon ska jag svetsen och ge staget en omgång det aldrig glömmer...
Antiklimax!
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS