Page 1 of 3

924S svårsålda!?

Posted: 2008-08-10 13:36:01
by M-Nilsson
Mitt pris på min 924S har jag prutat till 36000. Kikar man på 944:orna av samma årsmodell eller dessutom äldre så ligger störst antal ex (på blocket) inte under 40. Vissa på väg upp till närmare 50 gränsen. Säljer dessa bättre tro än 924? Eller är alla 944/924 är svårsålda på marknaden? Man vill ju minst av allt "ge bort" sin bil.

Kan va så att S i 924S betyder svårsåld? :)

Posted: 2008-08-10 13:42:07
by Richard
Jag hade min till försäljning ett tag och de som kom och tittade förväntade sig närmast att den skulle vara i skick som en -05:a. Jag har en fin -86:a, men den är 20 år gammal, om man letar kan man hitta någon skavank. Jag tror att för höga förväntningar är en del, en annan kan vara att man tyckar att det är för hög risk att köpa en 20 år gammal bil för att den kan gå sönder och då vet man inte vad man ska göra.

Posted: 2008-08-10 14:52:32
by Bosse
En bra 944 av 85B till 87 går nog för ca 40-till möjligen 50K.
Och dessa bör nog vara dyrare än en 924S tyvärr.
I våras såg det ut som priserna steg på 944. Men sanningen är nog en annan.
Många bilar tillsalu och ett aktivt forum (här) som berättar svagheter osv.
(alla som tittade på min 86a känd till forumet och hadde läst köpråden)

När jag köpte min första 944 år2001, så hadde jag ingen som hälst aning om prisbilder eller vad titta på. Så då blev nog också bilen dyrare än den borde ha varit.

Bosse

PS. Det är ner för alla begagnade bilar nu. Det kommer säkert att stå i sig många år, tyvärr för säljare, men kanske kul för en del köpare.

PS2. Vi har också tagit in mängder av 944 från Tyskland så priserna faktiskt nu är högre i Tyskland än i Sverige.
Han som tillslut köpte min 86a letade bilar i Tyskland men insåg att han fick mer för pengarna här hemma.

Posted: 2008-08-10 18:21:45
by Richard
Jag har gjort samma konstaterande som du Bosse, att priserna i Tyskland stigit på våra modeller. Man kanske skulle annonsera där istället, men där är kanske svensksåld mindre värd pga riskerna :-)

Priset borde rimligen ligga mellan en 924 -85 och en 944 -85B, med motsvarande förhållanden. Det svåra är att fastställa detta. Med 163 hkr kanske tom samma som -85B mht prestandan.

Posted: 2008-08-11 11:40:03
by M-Nilsson
Richard wrote:Jag hade min till försäljning ett tag och de som kom och tittade förväntade sig närmast att den skulle vara i skick som en -05:a. Jag har en fin -86:a, men den är 20 år gammal, om man letar kan man hitta någon skavank. Jag tror att för höga förväntningar är en del, en annan kan vara att man tyckar att det är för hög risk att köpa en 20 år gammal bil för att den kan gå sönder och då vet man inte vad man ska göra.
Tror samma sak. Många som funderar på att köpa Porsche tar det förgivet att de är i så gott som felfria även om de är över 20 år, just därför att det är en Porsche. Har precis lagt ut annonsen på nytt en sista gång så får se om de nappar :)

Posted: 2008-08-11 13:27:40
by P.P.
Jag tror att 924S egentligen tilltalar en ganska smal publik idag. När den var ny fanns det ett ekonomiskt skäl att köpa en, för det var en instegsmodell. Idag hittar du 944:or, som i.o.f.s. inte har samma årsmodell, men till samma pengar och i samma skick. Och då är det många som väljer det "tuffare" utseendet. Väljer man att lägga till lite och kommer upp i en 85B är ju faktiskt inredningen rätt mycket trevligare. Och man får ju stoltsera med att ha 13hk mer...

Själv när jag en dröm om att hitta en välvårdad 88:a med diff, ac, servo och farthållare nån gång. Den måste man åka riktigt behagligt i.

Posted: 2008-08-11 13:39:28
by Pehr Johnsson
För många så är 924 alltid 924. Sen att det sitter en riktig Porschemotor i den är ju en annan historia.

Posted: 2008-08-11 16:28:01
by Richard
Pehr Johnsson wrote:För många så är 924 alltid 924. Sen att det sitter en riktig Porschemotor i den är ju en annan historia.
Det ligger nog lite i det oxå.

Posted: 2008-08-11 16:34:07
by johnande
När jag var på jakt efter bil så hade jag 924S som alternativ för att den är lite mer udda och skulle kosta lite mindre än en 944.Nu blev det en 944 i slutändan ändå men jag brukar alltid bli lite intresserad när man ser en 924S på blocket.
Har alltid tyckt om "underdog" bilar.

Jag tror att det gäller att hitta rätt köpare bara. 36000 verkar ju inte alls som ett överpris.

Posted: 2008-08-11 18:28:58
by M-Nilsson
johnande wrote:När jag var på jakt efter bil så hade jag 924S som alternativ för att den är lite mer udda och skulle kosta lite mindre än en 944.Nu blev det en 944 i slutändan ändå men jag brukar alltid bli lite intresserad när man ser en 924S på blocket.
Har alltid tyckt om "underdog" bilar.

Jag tror att det gäller att hitta rätt köpare bara. 36000 verkar ju inte alls som ett överpris.
Så var det lite för mig också, hade tänkt köpt en 944 från början innan jag hittade min nuvarande.
36` är ett bra pris...faktiskt så ligger det ute fler 924S av samma årsmodell som min på blocket, från 53 upp till 60 000 kr vilket förvånade mig lite..för de pengarna få man ju en S2 för :shock:

Posted: 2008-08-11 21:49:18
by Staffan
M-Nilsson wrote:
johnande wrote:När jag var på jakt efter bil så hade jag 924S som alternativ för att den är lite mer udda och skulle kosta lite mindre än en 944.Nu blev det en 944 i slutändan ändå men jag brukar alltid bli lite intresserad när man ser en 924S på blocket.
Har alltid tyckt om "underdog" bilar.

Jag tror att det gäller att hitta rätt köpare bara. 36000 verkar ju inte alls som ett överpris.
Så var det lite för mig också, hade tänkt köpt en 944 från början innan jag hittade min nuvarande.
36` är ett bra pris...faktiskt så ligger det ute fler 924S av samma årsmodell som min på blocket, från 53 upp till 60 000 kr vilket förvånade mig lite..för de pengarna få man ju en S2 för :shock:
Men det är ju just det de gör!! Ligger ute på Blocket alltså! Om det inte är en extremt speciell 924s så är 53-60 tusen kraftfulla överpriser. Och det tycker jag fast jag har en själv.

Posted: 2008-08-11 22:54:06
by Frejkan
Nu vet jag ju inte om skicken går att jämföra rakt över, men som konstaterats är ovan så verkar priserna vara högre i Tyskland, har kollat en del på mobile.de på 924S.

Posted: 2008-08-12 08:55:16
by John
Jag tror att de flesta hellre köper en 944:a i lite sämre skick för 35000-40000 än en fin 924S. Jag vet när jag och mina vänner letade våra första 944:or, då var aldrig 924:an något alternativ.

Jag tror det är utseendet som många föredrar på 944:an, det är nog detta plus den snyggare inredningen i 85B för samma eller liknande pengar som gör 924S svårsåld.

Det är ju inte alla som är spekulanter som är lika pålästa om för och nackdelar som vi som sitter och läser här varenda dag :)

Posted: 2008-08-12 09:03:32
by Mr Dezent
M-Nilsson wrote:36` är ett bra pris...faktiskt så ligger det ute fler 924S av samma årsmodell som min på blocket, från 53 upp till 60 000 kr vilket förvånade mig lite..för de pengarna få man ju en S2 för :shock:
Man måste komma ihåg att vad folk begär och vad de slutligen får är två helt skiljda saker.

Det är heller inte märkesfantaster som bestämmer priserna.
I slutändan är det marknad och efterfrågan som styr. Inget annat.
Och marknaden utgörs av vanligt folk, där majoriteten inte besitter sakkunskap om den faktiska bilen.

I det här fallet innebär det att för gemene man (marknaden) så är detta bara en vanlig 924 och därmed en väldigt dyr 924.
Att de har fel är en annan sak, men det ändrar inte det faktum att det är så det sannolikt ser ut och att det är därför som ingen köper bilen.

Posted: 2008-08-12 09:36:30
by Cédric
S:en är ju inte en riktig 924.. :)

Hur ser det ut på www.mobile.de ? Har inte kollra hur s:en ligger till men 931orna ligger avsevärt högre jämfört med sverige.