Page 1 of 5
Cabbar! Hur många finns här?
Posted: 2008-08-04 13:58:44
by Bosse
Har observerat att det är antal 944 Cabrio här på forumet.
Startar denna länk med förhoppning på att få se lite bilder av forumdeltagarnas Cabbar.
Också för att diskutera lite Cabspecifika frågor.
Blir först ut då.
Har en S2 Cabrio årsmodell 1990. Den är i RS färgen Star Ruby. (en riktig flickfärg enligt många)
Bilen har rullat ca 15000 mil.
Bosse
Tog mig friheten att ändra rubriken för att få med alla cabbar på ett enkelt sätt... .//Patrik
Här en bild:
Posted: 2008-08-04 17:37:01
by patand
Bosse wrote:Också för att diskutera lite Cabspecifika frågor.
Blir det teknikfrågor så hamnar de under Teknik&Trim hoppas jag.

Annars är det helt ok att ha en cabtråd givetvis.
Förresten får 924 Cabbar vara med i tråden?
Posted: 2008-08-04 20:11:13
by Bosse
patand wrote:Bosse wrote:Också för att diskutera lite Cabspecifika frågor.
Blir det teknikfrågor så hamnar de under Teknik&Trim hoppas jag.

Annars är det helt ok att ha en cabtråd givetvis.
Förresten får 924 Cabbar vara med i tråden?
Självklart får 924 cabbar vara med. Även 928 om någon dyker upp.
Tillverkningssiffror för 944S2 Cabrio
År Total ROW US
1989 ? ? 16
1990 3938 2114 1824
1991 1702 1140 562
944 Turbo Cab
År Totalt
1991 625 (525 enligt vissa uppgifter)
Bosse
Posted: 2008-08-05 10:27:38
by patand
Bosse wrote:Förresten får 924 Cabbar vara med i tråden?
Då kan jag glatt medela att vi har just en sådan.
Så här såg den ut då vi köpte den:
Just nu pågår lite förnyelse av den. Se denna tråd för mer info:
forum/viewtopic.php?t=11999
Posted: 2008-08-05 14:22:45
by krasse
Enligt ett tidigare inlägg ska det finnas minst 44 st S2 cabbar i Sverige. Hur många som finns här är tyvärr lite svårt att få koll på.
Bifogar bilder på min S2 -89 som jag är ruskigt nöjd med, även om ett visst vattenläckage gjorde sig påmint i morse...
Läckget är mindre nu sedan jag fått tätningslisten mellan vindrutan och sufletten att täta bättre. Tryckte in ett snöre under gummilisten för att pressa den uppåt. Gick bra och skall nu bli en mer slutlig lösning med en svart gummislang i stället.
En av bilderna är från Sotenästräffen. Med hjälp av lotten och Civinco har jag fått lite extra kusar. Funkar fint.
Tack också Bosse för instumentpanelskitet som nu är pianosvart. Klassiskt snyggt. Håller på att lacka/polera två cupspeglar som ska vara monterade innan hösten.
Posted: 2008-08-05 14:47:34
by Bosse
krasse wrote:Enligt ett tidigare inlägg ska det finnas minst 44 st S2 cabbar i Sverige. Hur många som finns här är tyvärr lite svårt att få koll på.
Bifogar bilder på min S2 -89 som jag är ruskigt nöjd med, även om ett visst vattenläckage gjorde sig påmint i morse...
Läckget är mindre nu sedan jag fått tätningslisten mellan vindrutan och sufletten att täta bättre. Tryckte in ett snöre under gummilisten för att pressa den uppåt. Gick bra och skall nu bli en mer slutlig lösning med en svart gummislang i stället.
En av bilderna är från Sotenästräffen. Med hjälp av lotten och Civinco har jag fått lite extra kusar. Funkar fint.
Tack också Bosse för instumentpanelskitet som nu är pianosvart. Klassiskt snyggt. Håller på att lacka/polera två cupspeglar som ska vara monterade innan hösten.
Snyggt.
Ser ut som om du har 18 tum Speedline RS fälgar på bilen!
Som jag hadde på CSen.
Blir det inte lite stötigt i en Cab med 18tummare? Tyckte min gick mjukare med 16 isf. nuvarande 17 tummare.
Lite extra kusar! Berätta mer
Skulle vara kul att se nya listerna på inredningen.
Bosse
Posted: 2008-08-06 08:12:33
by krasse
Jo, jag har 18 tum Speedline RS med 35 respektive 30-profil. Visst är det lite stötig men inte farligt, nu när jag inte pumpar i mer än 2,7-2,8 bar.
På Såtenäs lyckades jag hyggligt i konbanan men inte blev det något något pris för en glad amatör och nybörjare som jag. Senare på kvällen blev det prisutdelning vid middagen. Många klasser med välförtjänta priser i form av eftertraktad motorolja mm. Jag "nöjde" mig

med en vinstlott från Civinco som nu har monterat ett Piggybacksystem som arbetar tillsammans med bilens originalstyrning. Funkar mycket bra! Väljer motorstyrning mellan V-power, lätt modifierad styrning och originalinställning. Beroende på bensinval kan jag nu plocka ut 15-20 extra hästar på toppvarv. Någon nackdel kan jag inte finna - fungerar perfekt.
Blanksvarta lister på inredningen blev klockrent. Fler bilder kommer senare.
Posted: 2008-08-07 16:03:32
by John
Här kommer en till.
Silver S2 cab från 1990 med mörkblå cab och inredning, kom till Sverige 1994 och har gått 14300mil nu.
Posted: 2008-08-08 09:59:47
by Bosse
Någon som vet om Cabbskyddet (att spänna över öppnad cab) levererades med alla bilar eller var det ett tillbehör liksom vindskydd.
Ser ut att vara många S2 cabbar som saknar skyddet medan det är vanligare på 968 cabbar.
Skulle vilja ha ett cabbskyd men det ser ut att bli svårt eller mycket dyrt. 20k på PC.
Söker då och då på Ebay utan resultat.
Bosse
Posted: 2008-08-08 10:07:05
by Karl Birgander
Bosse wrote:Någon som vet om Cabbskyddet (att spänna över öppnad cab) levererades med alla bilar eller var det ett tillbehör liksom vindskydd.
Ser ut att vara många S2 cabbar som saknar skyddet medan det är vanligare på 968 cabbar.
Skulle vilja ha ett cabbskyd men det ser ut att bli svårt eller mycket dyrt. 20k på PC.
Söker då och då på Ebay utan resultat.
Bosse
Kolla med denna firma:
http://www.topntrim.nu/
Annars går det ju att få specialtillverkat, men ogratis....
420 kr/h.....
Posted: 2008-08-08 10:30:05
by Bosse
Karl Birgander wrote:Bosse wrote:Någon som vet om Cabbskyddet (att spänna över öppnad cab) levererades med alla bilar eller var det ett tillbehör liksom vindskydd.
Ser ut att vara många S2 cabbar som saknar skyddet medan det är vanligare på 968 cabbar.
Skulle vilja ha ett cabbskyd men det ser ut att bli svårt eller mycket dyrt. 20k på PC.
Söker då och då på Ebay utan resultat.
Bosse
Kolla med denna firma:
http://www.topntrim.nu/
Annars går det ju att få specialtillverkat, men ogratis....
420 kr/h.....
Har kollat deras hemsida och hela cabbar för 10k (omonterat) har dom men inte ett ord om cabbssyddet.
Men man kan ju ringa och fråga någon dag.
Bosse
Posted: 2008-08-08 10:34:59
by John
Jag tror det var standard men vindskydd tillbehör. De 2 jag har ägt och en jag tittade på innan hade cabskydd, men ingen har haft vindskydd.
Blir inte ofta man tar sig tid att sätta på det även om det blir snyggt

Posted: 2008-08-08 10:36:45
by Bosse
Scannade just nu en artikel från 911&PORSCHE Augusti 2003.
911 Targa VS 944S2 Cabrio. Det blev en pdf på ca 2Mb.
Den finns här:
http://hem.bredband.net/968pcs/doc/911vs944c2.pdf
Bosse
För er som inte orkar läsa den, så vinner 911 knappt denna kamp.
Posted: 2008-08-08 11:17:17
by Bosse
Här en artikel om S2cab med 18" hjul.
http://hem.bredband.net/968pcs/doc/944c_18tum.pdf
Här talas det om Scuttle-shake som man får lära sig att leva med.
Är det för att motverka detta, som tunga vikten i höger bagagebalja, finns?
Märker ni av dessa "skakningar"
Bosse
Sökte på Scuttle-shake.
Det ser ut att vara många cab modeller som har detta. Allt från C70 till Austin-Healey 100.
Hittade detta också:
Scuttle shake
created by Ashley Pomeroy
Scuttle shake is a phenomenon whereby a car - particularly an open-topped car, and particularly an open-topped car that has been created from saloon underpinnings - wobbles and shakes when going over bumps. This is due to a lack of torsional rigidity in the car's structure. It is a Bad Thing - apart from the noise and vibrations, it leads to metal fatigue and causes the car to handle unpredictably.
Manufacturers can combat scuttle shake by reinforcing the car's chassis. This makes the car more expensive than it would be otherwise, and the increased mass of reinforcement usually obliterates any weight saved by the lack of a roof.
For cabriolets and convertibles that are intended to be driven slowly in such a fashion as to attract attention from members of the opposite sex, this does not matter a great deal.
Posted: 2008-08-08 12:45:14
by patand
Vi har cabskydd till vår 924 cab. Riktigt seriös ombyggnad som Bieber Cabrio Gmbh tog fram en gång i tiden alltså!
