Page 1 of 3
Pulverlackering av fälgar; enfärg eller tvåfärg ?
Posted: 2008-05-31 22:49:30
by Nahpets
Hej!
Se bilderna på Cup 3 fälgarna. Jag ska pulverlackera dessa svarta; blank alt matt.
Frågan gäller ... ska jag låta de få en silvrig kant.
Det finns redan en naturlig kant på dessa.
Fälgarna ska sitta på en vit riddare.
Kant eller ingen kant?
Input efterfrågas...
Mvh
Stephan
Posted: 2008-06-01 09:42:39
by Peder
Hej du!
Ingen kant, tycker jag.
Ska själv lacka mina.
Posted: 2008-06-01 11:59:26
by LIDS
Meh, du ska väl inte ha bilen ståendes på mässor?!?!
Klart det ska vara helsvart matt hajjaru väl:)
puss puss
Posted: 2008-06-01 15:20:55
by broberg
Mattsvarta fälgar är väl ett helsike att hålla rena..
oh, vanlig pulverlack tycker jag håller dåligt på fälgar :/
har det på porschens cup1 kopior.. och har redan fått en flaga, och fälgarna har bara gått 5-6mil!
Posted: 2008-06-01 21:55:13
by Nahpets
broberg wrote:Mattsvarta fälgar är väl ett helsike att hålla rena..
oh, vanlig pulverlack tycker jag håller dåligt på fälgar :/
har det på porschens cup1 kopior.. och har redan fått en flaga, och fälgarna har bara gått 5-6mil!
Tråkigt att höra! Efter 5 mil ...
Gjorde du förarbetet själv? Om ja, hur?
Om inte, vem lämnade du dem till?
Har läst lite varstans och i de flesta fall förespråkas pulverlackering.
Mvh
Stephan
Posted: 2008-06-01 21:58:35
by broberg
Ne, jag lämnade bara in fälgarna hos lokala lackeraren
så kan ju hända att de gjort något fel innan de la på lacken..
Men känns lite som en bil-lack inte är så pass hållbar så de håller för fälgarna..
men ja, det kanske finns färger som är mer anpassade än den jag valde till mina fälgar?
Posted: 2008-06-01 22:01:42
by Nahpets
Peder wrote:Hej du!
Ingen kant, tycker jag.
Ska själv lacka mina.
Lätt mattsvart, precis som LIDS säger är nog, bäst.
Men Peder ... tror du inte att det najz ut när det rullar på vägen? Den silvriga kanten ramar in hjulet.
Är det helt mattsvart så det ut som svarta hål.
Nåja ... får lackera de helsvarta, sedan gå lös med spray om jag inte är nöjd.
För övrigt är jag förvånad av de få svaren jag fått ... måste man tillhöra 944forumets elitbrödraskap för att få lite attention?
Eller är min fråga alltför kepsen-bak-och-fram relaterad?
Mvh
Stephan
Posted: 2008-06-01 22:05:27
by Björn.C
Tror att Svartblank med silverkant kan bli riktigt snyggt, och med tanke på hållbarheten, varför inte köra tex FoliaTec.:s bromsoks färg till fälgarna isåfall, den är ju hyfsat motståndskraftig
Posted: 2008-06-01 22:14:15
by Karl Birgander
Förarbete är a och o på pulverlack.
Finns någon lite reva eller något så flagnar pulverlack MYCKET lätt där.
Blästring är vägen att gå, alternativt avfärgning.
Fälgarna är i mitt tycke helt opassande i annat än enfärgad lack. Mörkgrå gillar jag.
Det tråkiga alternativet är att originalfärgen är mycket passande, och tröttnar du på fälgarna så kanske det är bättre att se sig om efter andra? Och då är nog silverlackade mest lättsålda.
Posted: 2008-06-01 22:14:38
by Nahpets
broberg wrote:Ne, jag lämnade bara in fälgarna hos lokala lackeraren
så kan ju hända att de gjort något fel innan de la på lacken..
Men känns lite som en bil-lack inte är så pass hållbar så de håller för fälgarna..
men ja, det kanske finns färger som är mer anpassade än den jag valde till mina fälgar?
Pulverlackering är bra eftersom "du" använder spänningsskillnad (statisk elektricitet) när du lägger på färgämnet till skillnad från spraylackering. I och med spänningsskillnaden så letar sig färgpigmenten in i alla vrår. Godset bränns sedan in kring 120- 200 grader C. REsultatet är en oömmare lack. En annan aspekt är att det är miljövänligare om du nu bryr dig ... sportbilslirare brukar nerprioritera här

.
Men om förarbetet varit dåligt så spelar det ingen roll om du kör pulver eller spray...
LIDS här ... har pulvrat efter genomgående blästring. Sitter som berget.
Jag tycker du ska reklamera lackerarens arbete!
För övrigt kan nämnas att om du ska laga fälgar (t ex kantstötta)aluminiumfälgar som sedan ska pulverlackeras och därmed "brännas" i ugn kan med fördel använda sig av Plastic paddings spackel produkt Hysol 3479 som hanterar temperaturer upp till 190 grader. Kan vara bra att veta.
Mvh
Stephan
Posted: 2008-06-01 22:18:06
by Nahpets
Björn.C wrote:Tror att Svartblank med silverkant kan bli riktigt snyggt, och med tanke på hållbarheten, varför inte köra tex FoliaTec.:s bromsoks färg till fälgarna isåfall, den är ju hyfsat motståndskraftig
Hej !
Glömde ju säga ... precis som du säger så tänkte jag ge mina ok en omgång till vintern: Tänkte blästra och måla de röda.
DÄRFÖR: Kanske jag skulle våga mig på RÖD kant istället?
Vit kaross, röda ok, mattsvarta fälgar med röd kant ... ska försöka photoshoppa ... återkommer!
Mvh
Stephan
Posted: 2008-06-01 22:20:29
by Nahpets
Karl Birgander wrote:Förarbete är a och o på pulverlack.
Finns någon lite reva eller något så flagnar pulverlack MYCKET lätt där.
Blästring är vägen att gå, alternativt avfärgning.
Fälgarna är i mitt tycke helt opassande i annat än enfärgad lack. Mörkgrå gillar jag.
Det tråkiga alternativet är att originalfärgen är mycket passande, och tröttnar du på fälgarna så kanske det är bättre att se sig om efter andra? Och då är nog silverlackade mest lättsålda.
Hej Karl!
Tack för din input!
Jag kan stämma in det du säger: originallack är bäst ... men inte på en vit bil! Ser för blekt ut! Tycker du inte? (Ledande fråga

...)
Mvh
Stephan
Posted: 2008-06-01 22:22:10
by Karl Birgander
Nahpets wrote:Jag kan stämma in det du säger: originallack är bäst ... men inte på en vit bil! Ser för blekt ut! Tycker du inte? (Ledande fråga

...)
Nope. Silver är högst passande och mycket snyggt på fälgar.
Märks det att jag kör hellre än tittar?
Vill du avvika så köp andra fälgar.
Posted: 2008-06-01 23:04:50
by Spånet
Mattsvart ska det vara!!!!!!!