Någon som har luftat kopplingen?
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
Någon som har luftat kopplingen?
Efter byte av bromsvätska ska man ju även lufta kopplingen.
Någon som har gjort det? Det ska tydligen vara lite jobbigt?
Behöver man ta bort startmotorn? Behöver man en powerbleeder? Eller går det bra med att bara trampa på pedalen?
Ralle
Någon som har gjort det? Det ska tydligen vara lite jobbigt?
Behöver man ta bort startmotorn? Behöver man en powerbleeder? Eller går det bra med att bara trampa på pedalen?
Ralle
Porsche 911
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Hej!
Ja det är ett riktigt pain in the avgas att lufta koppling!
Kolla denna länk för korrekt utförande!
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm
Mvh Peter
Ja det är ett riktigt pain in the avgas att lufta koppling!
Kolla denna länk för korrekt utförande!
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Jag hade svårt att få bra tryck i pedalen, alltså luft kvar.
Har du tillgång till lyft går det ju så mycket bättre än att ligga under och pula.
Det var fortfarande väldigt trångt att lufta fast startmotor var borta!
Farfar hjälpte till att trampa på pedalen..kanske därför det tog lång tid?
/Peter
Har du tillgång till lyft går det ju så mycket bättre än att ligga under och pula.
Det var fortfarande väldigt trångt att lufta fast startmotor var borta!
Farfar hjälpte till att trampa på pedalen..kanske därför det tog lång tid?
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Rasmus Holmgård
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2004-03-29 23:38:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skellefteå
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Har det inte kommit in nån luft är det inget problem som sagt. Det svåra är att få ut luften om man haft isär prylarna för att byta nått.
Startmotorn sitter med två stora skruv, storlek 19 på skallen om jag minns rätt. Så är det kablarna också förstås. Den kan sitta fast rätt bra men det är inget svårt.
//Magnus
Startmotorn sitter med två stora skruv, storlek 19 på skallen om jag minns rätt. Så är det kablarna också förstås. Den kan sitta fast rätt bra men det är inget svårt.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Jonas
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2004-04-03 06:49:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlshamn
- Contact:
Jag har bytt bromsvätska 5 ggr på min 951:a och aldrig haft problem med att det kommit luft i kopplingen.
Däremot är det bra att byta vätskan till kopplingen för att öka livslängden på systemet.
Luftar alltid bromsarna själv med en bromsluftare med ejektorverkan.
Luftning av koppling är mycket lättare om man är två. en som fyller på behållaren och trycker på kopplingen, medan man själv ligger under och öppnar och stänger nippeln. Då blir det 100, men fyll på behållaren ofta för det går snabbt att få luft i systemet.
/Jonas
Däremot är det bra att byta vätskan till kopplingen för att öka livslängden på systemet.
Luftar alltid bromsarna själv med en bromsluftare med ejektorverkan.
Luftning av koppling är mycket lättare om man är två. en som fyller på behållaren och trycker på kopplingen, medan man själv ligger under och öppnar och stänger nippeln. Då blir det 100, men fyll på behållaren ofta för det går snabbt att få luft i systemet.
/Jonas
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2004-04-04 15:44:26
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Tack för alla tips... Det är snart dags för mig att lufta både koppling och bromsar.... Det var lite läskigt att lasta av den från ett släp när jag bytte garage för ett par veckor sedan....
Förutom avsaknaden av vanliga bromsar saknades även handbromsen pga helt slut backar....
Det gick dock bra till slut....
/Peter Z
Förutom avsaknaden av vanliga bromsar saknades även handbromsen pga helt slut backar....
Det gick dock bra till slut....
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
Who is online
Users browsing this forum: No registered users