Någon som har luftat kopplingen?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

Någon som har luftat kopplingen?

#1 Post by ralle »

Efter byte av bromsvätska ska man ju även lufta kopplingen.
Någon som har gjort det? Det ska tydligen vara lite jobbigt?
Behöver man ta bort startmotorn? Behöver man en powerbleeder? Eller går det bra med att bara trampa på pedalen?


Ralle
Porsche 911

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#2 Post by Peedster »

Hej!

Ja det är ett riktigt pain in the avgas att lufta koppling! :?

Kolla denna länk för korrekt utförande!
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

#3 Post by ralle »

Vad är det som är jobbigt?
Är det att komma åt eller att det är svårt att pumpa ut oljan utan att få i luft?
Vad skiljer det sig från att byta olja i bromsarna?

Ralle
Porsche 911

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#4 Post by Peedster »

Jag hade svårt att få bra tryck i pedalen, alltså luft kvar.
Har du tillgång till lyft går det ju så mycket bättre än att ligga under och pula.
Det var fortfarande väldigt trångt att lufta fast startmotor var borta!

Farfar hjälpte till att trampa på pedalen..kanske därför det tog lång tid? :wink:

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Jag körde med en sådan där pryl som tar lufttryck från ett däck och leder ner i behållaren. Det funka bra men jag höll på länge innan all luft var borta. Startmotorn skruva jag bort, annars är det nog hopplöst.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Rasmus Holmgård
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-03-29 23:38:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

#6 Post by Rasmus Holmgård »

Jag fyllde på vätskan via luftningsnippeln, det var inga problem alls! Startmotorn kan vara bra att ta bort...
Mvh "Rarre"

944 turbo S -88 SÅLD

ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

#7 Post by ralle »

Varför får man in luft i systemet? Så länge man fyller behållaren och håller den på rätt nivå borde det ju vara som att göra bromsarna?
Är det svårt att ta bort startmotorn?

MVH
Ralle
Porsche 911

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Har det inte kommit in nån luft är det inget problem som sagt. Det svåra är att få ut luften om man haft isär prylarna för att byta nått.

Startmotorn sitter med två stora skruv, storlek 19 på skallen om jag minns rätt. Så är det kablarna också förstås. Den kan sitta fast rätt bra men det är inget svårt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Jonas
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2004-04-03 06:49:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlshamn
Contact:

#9 Post by Jonas »

Jag har bytt bromsvätska 5 ggr på min 951:a och aldrig haft problem med att det kommit luft i kopplingen.
Däremot är det bra att byta vätskan till kopplingen för att öka livslängden på systemet.
Luftar alltid bromsarna själv med en bromsluftare med ejektorverkan.
Luftning av koppling är mycket lättare om man är två. en som fyller på behållaren och trycker på kopplingen, medan man själv ligger under och öppnar och stänger nippeln. Då blir det 100, men fyll på behållaren ofta för det går snabbt att få luft i systemet.
/Jonas 8)

ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

#10 Post by ralle »

Tack så mycket!!!!!!
Porsche 911

Lundborg
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2004-04-04 15:44:26
Contact:

#11 Post by Lundborg »

Hmm.. min koppling tar bra men känns oxå som om den inte har något motstånd kvar alls.. (har varit så sen jag köpte den)
Det borde vara luft i systemet då alltså eller finns det andra saker det kan bero på?

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#12 Post by Mr Z »

Tack för alla tips... Det är snart dags för mig att lufta både koppling och bromsar.... Det var lite läskigt att lasta av den från ett släp när jag bytte garage för ett par veckor sedan.... :|
Förutom avsaknaden av vanliga bromsar saknades även handbromsen pga helt slut backar.... :o
Det gick dock bra till slut.... :)

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users