Ny på forumet? Säg Hej!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#286 Post by lebemannen »

Hej allesammans! Är glad att jag hittat hit, det verkar finnas många trevliga och kunniga människor här!

Jag själv heter Andreas är 18 år, lyckades ta körkortet på min födelsedag i somras. Bor söder om Stockholm. Jag äger för tillfället ingen porsche, utan kör runt i en mitsubishi, men jag har planer på att införskaffa mig en 924 eller 944 till våren och kunna bruka den under lediga tider på sommaren. Men först vill jag lära mig allt om dem, jag hoppas jag kommit rätt!

Sunk
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2012-12-20 16:49:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#287 Post by Sunk »

Hej, Johan heter jag.. letar 944 att ha till lite inspirerad bankörning och hittade detta trevliga forum och håller på att läsa på om frontmotorPorsche :-)
Har kört lite långlopp och M3:a på bana tidigare men min drömbil när jag var ung (född 68) var just 944:an så en sån ska det bli nu.. letar efter Turbo eller S2, med LSD/spärrad diff. gärna 90-91:a.. så har ni något fint välskött exemplar till salu så hör av Er..

Mvh / Johan
-------------------

/ Johan

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#288 Post by martenheller »

Tja.
Hade ju missat den här tråden helt men nu gör jag min presentation.

Mårten heter jag, född 88, ifrån Kinnekulle (5 min till grindarna till ringen :)).
Alltid varit bilintresserad, racing, Porsche, Japs.
Största drömmen har så länge jag vetat varit en 930/964 turbo, och ett delmål har alltid varit 944 Turbo.
Vägen till 944an har gått via stylad Golf, 400 hk Saab 900, 2st Toyota Mr2 varav den sista var en turbo som jag dessvärre voltade med på Kinnekulle Ring i höstas.

Köpte min 944 via Porschebenny här på forumet och har för avsikt att bygga en riktigt rolig glassätarbil för banträffar och konbana :).
Första året är målet att åka full Slalomsäsong i PCS + ett par banträffar på Kinnekulle så klart. Gatebil Mantorp är ju tradition med!
Titta gärna in mitt projekt under Bildelen här.

Simma lugnt! :#944burn:
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#289 Post by JonasK »

Halloj!

Missade att den här tråden fanns, så jag kopierar in vad jag skrev i mitt första inlägg, ett i köprådstråden. :)

"Hej 944Sverige!
Jag har lurkat här ett tag utan att vara medlem men nu har jag tagit tag i saken.

1986 tror jag det var, när jag var åtta år, hittade jag min drömbil - en röd Porsche 944 turbo, i en Teknikens Värld som låg hos frissan som mamma klippte sig hos. Vackrare bil har jag fortfarande inte sett.

Jag har i nuläget inga illusioner om att ha råd med just en 944T, men börjar bli övertygad om att jag åtminstone kan lägga 20-30k på en 924 eller kanske 944 i bra skick, och ha råd att hålla den rullande.
Efter att ha läst om balansaxlar och servos/elektronik som har en tendens att fallera så lutar jag lite åt att en 924 är bättre för mig - jag kan inte meka (än...) och prion är en härlig bil att använda 6-7 månader om året (har en 240 kombi som jag "ärvt" av föräldrarna för resten av året) snarare än något att landsvägsracea med - men jag är öppen för båda alternativen. har inga barn än så länge, bara sambo, så det funkar."

ja, det var väl det. hej! :)

Magnu5
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2013-01-28 09:14:19
Bilmodell: Ingen Porsche än.
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#290 Post by Magnu5 »

Hejsan.

Ny på detta forum idag.
Har verkligen fått upp ögonen för 944an samt 968an på senare tid.
Äger i dagsläget två nyare Volvo-bilar men har nu bestämt mig för att en skall bort.

Jag är ute efter en trevlig bil med mycket körglädje.
Om jag förstått detta rätt så har jag funnit rätt nu.

Bilder kommer när jag hittat min ögonsten.

Tack för ett bra forum!

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#291 Post by Jappe »

Magnu5 wrote:Hejsan.

Ny på detta forum idag.
Har verkligen fått upp ögonen för 944an samt 968an på senare tid.
Äger i dagsläget två nyare Volvo-bilar men har nu bestämt mig för att en skall bort.

Jag är ute efter en trevlig bil med mycket körglädje.
Om jag förstått detta rätt så har jag funnit rätt nu.

Bilder kommer när jag hittat min ögonsten.

Tack för ett bra forum!
Välkommen Magnu5.
944 och 968 är mycket trevliga och bra bilar. Lycka till med letandet efter din ögonsten.

royen
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2013-02-22 16:26:14
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1989
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#292 Post by royen »

Hej Roy heter jag och jag hart precis varit och köpt en porsche 944s2 -89 till min fru som fyller år nästa helg.det ska bli en överraskning så berätta inte för någon.

Hon nämnde för ett tag sedan att hon hade velat ha en snygg/ rolig sommar bil och jag har tittat runt ganska mycket men inte hittat något kul, men så slog det mig atthon har inte alls samma uppfattning som mig vad en snygg bil är, så därför började jag titta på 92x/944x och hittade en champagne färgad i helsingborg som jag var nere och testade i förra veckan.

Det dröjde ungefär tre minuter innan jag ändrat uppfattning, vilken bil! Jag är fullständigt frälst och jag kan säga att jag köpte den mer för min egen skull än hennes.

Så nu är den köpt, vad jag har framför mig är att kapa trösklarnatrösklarna ochsvetsa dit lite friskare plåt, montera fast en kabel för bromsklossen samt fixa torkarna som helt lagt av. Någon som har några tips på dessa tre projekt? Sen ska den besiktigas och slås in i present papper tills min fru ska få den.


Finns givetvis massor med skönhets fel på den men det ska bli ett nöje att fräscha upp den här bilen :-)

Thomas7153
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2013-03-16 13:51:11
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#293 Post by Thomas7153 »

Hej på er!
Är en 66:a som kört 944:a i 10 år snart och tröttnar aldrig. Håller med förgående, ju längre jag äger den mer fast blir jag. Underbart rolig bil och fantastiskt snygg dessutom :D

User avatar
MickeF
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2012-09-29 19:29:24
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Contact:

Säg Hej!

#294 Post by MickeF »

Hej alla,
Micke heter jag och är en bilintresserad datornörd som är född 1975. Är som ni ser relativt ny på forumet och missade denna presentationstråd.

Förstod snabbt att det är på detta forum man skall hänga när man äntligen köpt sin drömbil, en Porsche 944 Turbo -90. Denna införskaffades i september 2012. (min första Porsche)

Bilen är i stort sett original sånär som på Bengt chip, pys och 3bar BTR och mitt mål är att hålla den så nära original som möjligt. Dock växer hornen när man botaniserar bland trådarna här på forumet så några modifieringar lär det ändå bli. Skall inom kort få tummarna loss och skapa en biltråd.

Hoppas vi ses på någon träff snart!!
/Micke
Micke F


Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)

Jonasch
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-04-10 19:29:28
Bilmodell: 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#295 Post by Jonasch »

Hello!

Lite kort om mig:
Jag heter Jonas, är 70-talist och bor i kungsbacka. Mitt bilintresse började i mellanstadiet, och det tillsammans med musik (både spela själv & HiFi) har varit mina största intressen. Kör gärna gokart (hyrkart) när tillfälle finns. Fotografering är lite kul också..
Är medlem i Sportvagnsklubben Göteborg sedan drygt 10 år (http://www.svkg.nu" onclick="window.open(this.href);return false;).

Nåväl, jag köpte en 944 S2 igår. En -90, med diff, utan sollucka. Bilstein Clubsport & Sandén fjädrar, hårdare bussningar fram, metallomsp.bromsslangar. Annars oskruvad.
Kommer att köras fina dagar och lite klubb-events & konbana.

Har kört en del Miata förut och 944 har ju nästan samma fina balans, men ca.350kg tyngre. Det man känner i en Miata i 70km/h känner man i 120km/h i 944:an, typ.

Här verkar vara najs & med en del mkt kunniga skruvare som är behjälpliga om man har frågor och funderingar. :toot:


Ha de'!

/Jonasch :#944burn:

Pershav
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2007-08-21 14:17:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#296 Post by Pershav »

På fredag ska jag hämta min första 944 och första porsche för den delen också. Ska bli en riktigt trevlig sommar. För min del blev det en 944 2.7 -89 i rött med S2 bak och eltarga, svart helskinn och cup fälgar. Ska bli riktigt kul!

Själv är jag 30 år och har väl pysslat en hel del med saabar tidigare och då turbobilar med runt 300hk, men i och med ökad ålder har behovet av mycket kraft minskat och mer glidare efterfrågas. 944 verkar vara en bra kombination av körklädje och landsvägscruser så jag hoppas bli nöjd :P

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#297 Post by Jim Profit »

Hej

Är inte ny men tillbaka från långt uppehåll. Har tidigare haft en 968 och en 996 men nästa vecka hämtar jag min nästa bil - en Porsche 928 S4 1991.

Ser fram emot att bli aktiv på forumet igen. Projekttråd kommer troligen inom kort. :#944burn:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#298 Post by chrix »

Hej.
Man född 74 och Bosatt i Alingsås.
Har varit Bilintresserad så länge jag minns (pappas fel)
Har varit VAG koncernen trogen i dom flesta Bilaffärer, Bla 5st Golf Gti av olika modeller, Audi S2 sedan, några Passat mm.
Nu kör jag 2st Skoda Combi som bruksbilar och delar en Golf Gti 16v 88a med min bror...

MEN...
Anledningen till att jag nu finns på detta forum är att jag funderar på om jag ska byta till någon 944 eller om det skall läggas mer pengar på Golfen.

Så därför snokar jag omkring här och ställer lite frågor...

Kika gärna in på http://www.nogg.se/christianracing" onclick="window.open(this.href);return false; och kika på hur jag använder Golfen på bla Anderstorp
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Xmax
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2013-06-08 11:55:43
Bilmodell: 944 Coupé
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#299 Post by Xmax »

Hej (Så var det sagt)

Ny medlem på detta som det verkar trevliga och aktiva forum.

Är en 80-talist boende i Stockholm.
Bilar och motorcyklar tar upp en del fritid. Har tidigare haft en bus/banbil som det körts en hel del med på Sveriges banor och även i konbanor/superstage. Den har nu sålts då det framöver inte kommer finnas tid för sånt. Tanken var att istället köpa en bil som kan stå i garaget, redo för att bara köras ut och användas till t.ex. glassturer, nån bilträff samt bara en kvällstur om jag känner för det.

Köpte förra veckan en 944 cupé -86 i vad som verkar vara riktigt fint Orginalskick.
Bilen är körklar som den står men några skavanker och småsaker finns som jag tänkte ta och fixa till i lugn takt vartefter tid finns. Om det sedan tar en månad, eller 10 år gör det samma :) Den har en något pendlande motortemp (i alla fall på mätaren) vilket jag förstått är i princip standard på dessa bilar. Den går inte varm men pendlar lite upp och ner. Så det får bli prio ett att fixa.
Kanske dyker upp en biltråd på den så småning om.

Har smygit runt lite här på sidan innan jag bestämde mig för att köpa denna bil och tycker det verkar vara en mycket bra källa till info. Gjorde på inget sätt valet av bil svårare.

Mvh:
/Maxen

Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Ny på forumet? Säg Hej!

#300 Post by Porsche4meSoon »

Hallå L-G ny här!Men har i daxläget tyvärr ingen porsche.Hoppas få äga en inom en snar framtid :)
Gärna en röd el vit 944 S med 211 hk el Turbo med 220 hk. Har aldrig kört ngn porsche så hur vet man hur stor skillnaden är?Gillar annars musik,fota,äta gott och är lite cykeltokig haha!Bor i v-ås.Jobbar med äldre.
Singel vart förlovad.Är idag singel men hoppas att finna ngn tjej(ngn dag)när solen skiner.. :)
Kör idag en stylad trimmad Saab är nog lite saab tokig.Men har alltid drömt att få äga en porsche.

Mvh Porsche4meSoon!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]