Page 1 of 2
Porsche TDI
Posted: 2008-03-31 19:04:57
by gegge
Posted: 2008-03-31 19:09:57
by johan944
Lite ballt ändå.
/Johan
Posted: 2008-03-31 19:52:32
by bergodalvana
Hehe... Rolig ide... undrar hur många flak starköl det gick innan den iden dök upp...

Posted: 2008-03-31 20:05:42
by 944_Driver
Får ju hoppas han gör något åt utväxlingen också för dieseln lär ju inte vara 6500 rpm.
//Magnus
Posted: 2008-03-31 21:25:02
by gegge
Han ska visst lägga in en 6-växlad låda också! Men det förändrar knappast utväxlingen.
Posted: 2008-04-01 17:33:36
by JDr
Bilderna var väl från 2000?!
Posted: 2008-04-01 20:16:37
by gegge
Posted: 2008-04-01 20:17:51
by gegge
Posted: 2008-04-12 20:17:51
by Mathias T
gegge wrote:Han ska visst lägga in en 6-växlad låda också! Men det förändrar knappast utväxlingen.
Jo faktiskt! då 6:an är ren overdrive med 0,50:1 i utväxling,varvet lär hamna strax under 2000rpm i 100kmh.
Men än så länge så kostar A6lådan lite för mycket så den gamla 016 5petade får hänga med än så länge,fast numera med en torsendiff från audi v8:a (1000:- för en torsendiff! här snackar vi lågbudget) Fast det är lite småkul att kunna lägga kunna elda däck på både 2:an och 3:an

det är hyggligt vrid i den där oljepannan.
Datumen på bilderna är galet pga min antika kamera tappar minnet ibland
ps! korsfästning/stening mm undanbedes tack

Posted: 2008-04-12 20:20:40
by Karl Birgander
Kul grej!
Antar att det är du Mathias som bygger/byggt den?
I vilka audis hittar man den diffen och vet du vilka lådor den passar i?
För 1000 så köper jag en idag!

Posted: 2008-04-12 20:27:58
by Mathias T
Den sitter i bakaxeln på alla audi V8:a,man måste svarva ner ena änden från 45mm till 41mm
Sedan måste man använda drivflänsarna från audin med då splinsen är lite väl korta på porchens,tyvärr så har audin större knutar vilket gör en adapterskiva nödvändig.
Det är möjligt att det finns nåt passande inom VAG också!
Audi bakaxlarna finns det ganska gott om på skroten fast min inköptes privat på blocket.
Jo jag är den skyldiga till detta märkliga röda fordon

summan av en utflippad diskution i våras

Posted: 2008-04-12 21:56:33
by patand
Mathias T wrote:Den sitter i bakaxeln på alla audi V8:a,man måste svarva ner ena änden från 45mm till 41mm
Sedan måste man använda drivflänsarna från audin med då splinsen är lite väl korta på porchens,tyvärr så har audin större knutar vilket gör en adapterskiva nödvändig.
Det är möjligt att det finns nåt passande inom VAG också!
Audi bakaxlarna finns det ganska gott om på skroten fast min inköptes privat på blocket.
Jo jag är den skyldiga till detta märkliga röda fordon

summan av en utflippad diskution i våras

GRYMT!

Är den besiktad, dvs registreringsbesiktad, med dieselspisen?
Hmmm undrar om det mot förmodan skulle gå att få dit en sådan diff på en G31 låda också...
Posted: 2008-04-13 14:50:09
by Mathias T
Nu är den ju nybes innan motorbytet ocg går i två år pga 30års ålder,tror jag fuskar och väntar med regbes tills det är dags eller tills polisen får ideer
Det enda som kan ställa till det är nog det höga vridet på TDI spisen.
Provkörde nu för en stund sedan med torsendiffen och det funkade helt suveränt! gissa om man kan ha kul med en gammal småskabbig 924 och grusväg
Hm? i g31 lådan

frågan är om dom överhuvudtaget är besläktade med audi,fast å andra sidan går det ju att modifiera det mesta
Posted: 2009-10-25 12:15:14
by Henka_E
Apropå drivaxlar. Jag labbade endel med drivaxlarna till ett annat bygge. Det visade sig att om man tar isär knutarna helt så går det att klämma i centrumet från 100mm knuten i 108mm knuten - detta gäller dock Audi knutar. Jag har aldrig haft isär drivaxeln från Porschen men det kan ju gå att göra samma sak med den - på det sättet skulle man klara sig ifrån att köra med en adapter!
Tror 034 Motorsport säljer såna här shafts som är omborrade för 100mm knutar men de ser skumma ut...
Posted: 2009-10-26 17:54:55
by jerker67
Tokroligt

beundrar er som orkar hålla på och labba Kanon !!