Page 1 of 1

Byta bromsbelägg - Ferodo eller EBC green stuff?

Posted: 2008-02-25 08:32:28
by Göran
Skall fixa till bromsarna, nya skivor (redan inhandlat),
stålomspunna slangar, renovering ok och nya belägg.

Med risken för att få en massa olika subjektiva åsikter vill jag höra
om och varför jag skall ta Ferodos belägg från Utzon eller Green Stuff (Menkonomen?).
Green stuff blir nästan en 1000 lapp dyrare. :roll: :?:

Troligen har detta diskuterats i någon tidigare tråd men jag är lat
och ni vill säkert vädra era åsikter igen. :D

/Göran

Posted: 2008-02-25 08:46:35
by Highway
Vad skall du använda bilen till, bana eller bara svängiga landsvägar?

Posted: 2008-02-25 08:48:14
by Karl Birgander
Alla dagar i veckan väljer jag det mesta innan EBC green stuff.

Hör med www.peansweden.com om du vill ha ännu fler alternativ.

Väljer du mellan ovan så väljer jag tveklöst Ferodo.


Vad ska du ha åket till?

EDIT: Jösses... snigelfart på mig idag...

Posted: 2008-02-25 09:21:31
by Göran
Det blir väl en 3-4 banmöten per år annars mest nöjes åkning.

Men de få gånger jag åker på bana skall bromsarna vara bilens bästa funktion.

/Göran

Posted: 2008-02-25 20:12:00
by FSN
Göran wrote:Det blir väl en 3-4 banmöten per år annars mest nöjes åkning.

Men de få gånger jag åker på bana skall bromsarna vara bilens bästa funktion.

/Göran
Satsa då på ett vasst belägg som även fungerar kalla. Jag hade inte kört på Green stuff (eller nåt annat EBC heller för den delen).

Posted: 2008-02-25 20:40:38
by P.P.
Peters belägg funkar klockrent. Hyggliga egenskaper kalla och med bra tålighet på bana, även om man åker r-däck. Green S..t hör man väl positivt ifrån av en på 100 som testat ungefär, och då är 75 av de övriga skitförbannade på dem...

Posted: 2008-02-25 22:08:07
by Sahlle_9xx
Slängde i Green S*** i fram på Saaben (900T -95) när jag bytte skivor. Efter inkörning gjorde jag åtskilliga stenhårda inbromsningar från över 200km/h efter varandra ("bara för att testa" ung & dum(mare) på den tiden :) ) Mattades inget, tog snarare bättre & bättre. Imponerande. Bromsdammet är dessutom lätt att tvätta bort jämfört med många andra. MEN! Dom tar kass när dom är kalla så om man ändå vill prova dom så byt både fram & bak. Saaben ålade sig, ABS:en morrade ilsket & bromssträckan blev minst det dubbla när dom var kalla. Annars vet jag inte vad dom har mer för svaga sidor. "På den tiden" var dom snorbilliga, men det verkar dom ju inte vara idag så dom flesta ger nog mer för pengarna..

Posted: 2008-02-26 08:45:24
by Björn Karlsson
Jag skulle säga Pagid eller Performance Fiction.....;)

Posted: 2008-02-26 10:50:19
by Rikard
Jag kör Ferodo DS 3000 och är grymt nöjd med dem. Är ungefär som gula Pagid till betydligt lägre kostnad.

Rikard

Posted: 2008-03-05 07:50:27
by Göran
Nyss hemkommen efter 8-dagar i Egypten därav mitt sena tack till
kommentarerna. Det ser ut som det lutar åt Ferodo, verkar prisvärt.

Efter en vecka med 27-28 grader varmt och mycket snorkling i Röda Havet
så växte längtan att komma igång och få ta ut bilen. Men när man kliver
av på Arlanda med -3 och snöflingor i luften så inser man att det finns tid
för broms renovering i alla fall. :shock:

/Göran