Page 1 of 1

ramp eller bockar

Posted: 2008-01-28 14:46:44
by Zep-924S
Har funderat vilka jag skall köpa för att bäst/säkrast kunna byta motorolja/växellådsolja/titta under när jag har lust. Med bockar kommer man ju säkert bra åt men lättast (o kanske säkrast?) skulle det ju vara att köpa sånadär billiga små ramper som man kör upp främre hjulparet på. Problemet med dem jag sett är att de kanske bara är 20-25cm höga och då slipper man ju inte så bra åt eller...? Sen vet jag inte om det är bra att bilen lutar lite när man skall byta oljan, rinner allt ut? Bockar skulle nog vara bästa lösningen men jag har aldrig blivit riktigt på det klara var man kan placera dem och sen vill man ju vara säker att de hålls där också när man väl ligger under bilen :?

Posted: 2008-01-28 15:37:43
by patand
Problemet med ramper brukar vara att köra upp på dem. De är ofta så branta att man inte kan få in de vettigt under bilen.

Speciellt inte om man vill få upp bilen fram och bak samtidigt, för hur ska man då placera ramperna vid bakhjulen?!

Ramper kan säkert vara smidigt i vissa fall, men som Fredrik säger så är pallbockar försthands valet! Iaf för mig. :)

Posted: 2008-01-28 15:51:31
by Zep-924S
Jo problem blir det om man måste ha upp hela bilen men jag skulle helt enkelt bara vilja kunna byta olja och äv. även kolla/byta växellådsoljan så behöver man det då? Inga avancerade saker helt enkelt. Om man köper bockar passar de rakt av att lägga under bilen eller måste man lägga något mellan?

Posted: 2008-01-28 18:50:34
by Pehr Johnsson
Zep-924S wrote:Jo problem blir det om man måste ha upp hela bilen men jag skulle helt enkelt bara vilja kunna byta olja och äv. även kolla/byta växellådsoljan så behöver man det då? Inga avancerade saker helt enkelt. Om man köper bockar passar de rakt av att lägga under bilen eller måste man lägga något mellan?
Bakre "Safe point" (som jag tolkat det) är inte pallbocksvänlig. Min på vänster sida var lite tillknycklad. Jag la ett sånt där domkraftsgummi (2-3 cm tjockt) emellan för att undvika skador på bilen.

Främre "Safe Point" är som en balk och där är det lättare att få till en bra placering av pallbocken.

Posted: 2008-01-29 09:12:04
by Freddan
Jag har både bockar och ramper. Och ramperna kan jag inte köra upp på med Porschen ävern om den är standard höjd.
Det tar i den främre biten plast.... så det är inte att rekomendera.

Men till min bruksbil så andvänder jag ramperna ibland när jag ska under en snabb titt bara men var försiktig dom är svåra att träffa rätt, dom välter lätt när man kör på dom och står dom på cementgolv utan något som stoppar bakom så kan det hända att dom skjuts iväg en bit när man är halvvägs uppe.
Vi brukar andvända dom på en grusgård utanför garaget på somrarna där dom står still.

Så jag rekomenderar pallbockar äver om det är mer jobb.

Fredrik

Posted: 2008-01-29 10:06:27
by Porrsche
Har använt ramper med grova plankor som förlängare, det har funkat att köra upp på.
Det såg dock lustigt ut när jag sedan skulle lyfta bilen i bak med en domkraft, domkraften drog bilen lite bakåt villket gjorde att bilen plötsligt satte fart och rullade bakåt, upphissad på domkraften... :) Den stannade inte förrens jag kom ifatt och vred på handtaget till domkraften.

MAO var försiktig med ramper, själv använder jag numera enbart bockar.

Posted: 2008-01-29 10:11:34
by Pehr Johnsson
Porrsche wrote:Har använt ramper med grova plankor som förlängare, det har funkat att köra upp på.
Det såg dock lustigt ut när jag sedan skulle lyfta bilen i bak med en domkraft, domkraften drog bilen lite bakåt villket gjorde att bilen plötsligt satte fart och rullade bakåt, upphissad på domkraften... :) Den stannade inte förrens jag kom ifatt och vred på handtaget till domkraften.

MAO var försiktig med ramper, själv använder jag numera enbart bockar.
Låter totalt livsfarligt!!

Posted: 2008-01-29 12:27:46
by Freddan
Pehr Johnsson wrote:
Porrsche wrote:Har använt ramper med grova plankor som förlängare, det har funkat att köra upp på.
Det såg dock lustigt ut när jag sedan skulle lyfta bilen i bak med en domkraft, domkraften drog bilen lite bakåt villket gjorde att bilen plötsligt satte fart och rullade bakåt, upphissad på domkraften... :) Den stannade inte förrens jag kom ifatt och vred på handtaget till domkraften.

MAO var försiktig med ramper, själv använder jag numera enbart bockar.
Låter totalt livsfarligt!!
Ja, ramper ska andvändas med försiktighet!!!!
Dom ställer till lite problem då och då.

Fredrik

Posted: 2008-01-29 19:51:15
by Zep-924S
OK har jag förstått allting rätt nu så är det ramper som gäller.... :) Näe blir väl nog mer o mer övertygad att jag behöver bockar. Vad annat kan man lägga mellan än gummit som Pehr använder? Går det med en träbit?

Posted: 2008-01-30 09:21:37
by Freddan
Jag har träbitar mellan bockarna och bilen.... och det går hur bra somhelst.

Sen får man ju se så att man lägger in träbitar som passar så man inte tar sönder något annat.

Fredrik