Page 1 of 1
Styrservo, bättre med eller utan
Posted: 2008-01-01 23:18:46
by PelleM
Min 968 har ingen styrservo kvar.
Man har helt enkel demonterat allt utom slangarna på styrväxeln ( eller vad den delen nu heter )
Spelar det någon roll att styr-vxln är byggd för servo, och i och med det så funkar den dåligt utan oljan.
Kan det vara läge att byta styr-vxl till en som är byggd för muskelservo.
Pelle M
Posted: 2008-01-02 11:07:04
by johan berens
sätt tillbaka servot fyll pelle så går det nog bättre/lundin
Posted: 2008-01-02 11:13:10
by Pehr Johnsson
Som det är nu så är det väl fel utväxling på styrväxlen så det borde vara ganska tungstyrt???
Posted: 2008-01-02 15:13:56
by Jon80
Är väl inte helt ovanligt att man tar bort servot och pluggar styrsnäckan. Att man inte byter till en styrväxel gjord för muskelservo är just på grund av den kortare utväxlingen på servosnäckor. Dvs du har kortare mellan ändlägena.
Posted: 2008-01-02 22:05:20
by PelleM
Pehr Johnsson wrote:Som det är nu så är det väl fel utväxling på styrväxlen så det borde vara ganska tungstyrt???
Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?
PelleM
Posted: 2008-01-03 08:15:27
by Jon80
PelleM wrote:Pehr Johnsson wrote:Som det är nu så är det väl fel utväxling på styrväxlen så det borde vara ganska tungstyrt???
Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?
PelleM
Yes. Servot filtrerar en hel del. Inte nödvändigtvis dåligt. Markus Grönholm var helt vansinnig över hans rallybil när servot sa upp sig. "Tungstyrt och skakigt som helvete, helt okörbart" var Markus ärliga kommentar
Nu skiljer sig visserligen rally en hel del ifrån banracing. Man vill inte tappa känslan av att ha "kontakt" med vägen.
Posted: 2008-01-03 12:17:40
by FSN
Jon80 wrote:PelleM wrote:
Jo den är ganska tungstyrd, men det märks mest när man står still.
Tar servot upp / elliminerar skakningar i ratten ?
PelleM
Yes. Servot filtrerar en hel del. Inte nödvändigtvis dåligt. Markus Grönholm var helt vansinnig över hans rallybil när servot sa upp sig. "Tungstyrt och skakigt som helvete, helt okörbart" var Markus ärliga kommentar
Nu skiljer sig visserligen rally en hel del ifrån banracing. Man vill inte tappa känslan av att ha "kontakt" med vägen.
Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.
Posted: 2008-01-03 12:47:09
by Cédric
Antar att ni har djävulskt breda däck, eller väldigt taniga armar

Posted: 2008-01-04 18:33:15
by PelleM
Cédric wrote:Antar att ni har djävulskt breda däck, eller väldigt taniga armar

255 runt om ( då menar jag inte armana )

och sugrör som armar.
Pelle M
Posted: 2008-01-08 20:58:46
by Obizzz
I tight konbana kan det vara lite jobbigt men i övrigt är det inget jag stör mig på. (225)
När man ska vända osv också förstås men det är ju ingen bruksbil i mitt fall

Posted: 2008-01-08 21:29:55
by Pär Hylander
FSN wrote:
Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.
?? Jag körde ju er bil får många år sen, det bestående minnet var totalt motståndslöshet mot att vrida på ratten, men det var mycket rattvrida som behövdes...(4 varv mellan stoppen...?) Har ni bytt styrväxel sedan dess?
Jag hade 2,25 varv mellan stoppen. Tungt att fickparkera med 245or men när man väl fått upp farten så blev det liksom lättare att styra. Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Posted: 2008-01-08 21:59:57
by Karl Birgander
Pär Hylander wrote:FSN wrote:
Thed Björk provade min bil och avsaknaden av sevo var inte heller nåt han var jätteimponerad av. Han sa att man tappar känsla när man får ta i så mycket för att svänga.
Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam!

Posted: 2008-01-08 22:41:49
by FSN
Karl Birgander wrote:Pär Hylander wrote:Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam!

Ja verkligen, han var snabbre med min bil på utvarvet än vad jag är.......
Vi har kortare växel nu men inte extremt. Den är ganska tung ibland. I tex den långa högern i uppförsbacke efter "speed trappen" på Falkenberg så är den löjligt tung tycker jag.
Posted: 2008-01-09 20:37:05
by Pär Hylander
Karl Birgander wrote:Pär Hylander wrote:Men körde man för sakta så var det tyngre på ngt mysko sätt.
Vilket sätt att säga att T. Björk är långsam!

Fasen, du borde bli journalist.

Tar ett knippe citat och kastar upp dom i luften så plockar ihop på ett helt annat sätt än dom var från början
(om ngn nu undrar så blandar Birgander ihop två olika bilar ovan, både gula iofs...)