Banpremiär för min 924a!
Posted: 2004-08-18 10:11:04
Tjaba!
Tänkte bara bubbla av mig lite om banpremiären för min 924a som skedde i måndags!
Sviesta-banan här i Linköping har kvällskörningar för gatbilar lite nu och då (se http://www.lms.se under Banracing och sen Gatåka) så jag tyckte det var en lämplig start för 924an! Mitt garage ligger mindre än 5 km därifrån så om nåt skulle haverera så går det att ta sig dit per bogsering i värsta fall...
Körpassen är 15 minuter långa, och Sviesta är en ganska kurvig banan som är ökänd för att äta bromsar... Speciellt inbromsningen efter högfarts-knixen på långa rakan (sker i svagt nedförslut) och inbromsningen vid start/mål-rakan är mariga. Eftersom banan är så pass kort så hinner bromsarna sällan svalna...
Första passet gick fint. Jag var först ut men blev omkörd rätt fort. 125 hkr och min ovana vid bilen gjorde att jag inte direkt var snabbast.
Men 924an kändes trygg att köra, inga märkliga släpp eller oroligheter vid bromsningar heller. Bromsarna fejdade lite i mitten på passet men det är mer regel än undantag när jag kör. Måste lära mig mer bromsteknik!
I depån efter passet upptäckte jag att det hänt lite saker under huven. Bromsvätskebehållaren hade kokat över under körningen, möjligen beroende på att det finns lite luft kvar i systemet men mest pga att behållaren var fylld upp till kanten på locket!
Sen satt kopplingsvajerns justeringsdel väldigt lös också, över och undre muttern gick att dra för hand. Jag kunde inte åtgärda det på Sveista för det verkar som det saknas några mellanlägg eller brickor där...
Inför pass nr 2 så hade polarna hetsat mig för att jag körde så sakta under första... Så denna gång laddade jag på lite mer. Enligt polarna sjönk mina varvtider till runt 1.26-1.27 vilket iaf var bättre än kompisen med sin vässade Ascona B.
Däcken funkade över förväntan (motsvarande BF Goodrich = evighetsdäck utan fäste!) antagligen pga att mina hjulvinklar är rätt elaka. Under monteringen av fjäderbenen fram så sattes de till max camber vilket enligt mina uppskattningar (lodlinje och tumstock!) är ca -2,5 grader. Jag kollade aldrig däck-tempen eftersom däcken ändå ska bytas till nästa säsong...
Tyvärr kom jag inte längre än 6-7 minuter in på pass nr 2 när bromsarna gav upp helt. Det lät dessutom mycket illa från höger fram när jag bromsade så jag bestämde mig för två mycket lugna varv utan att bromsa och sen in i depp-ån...
Väl där inne så konstaterade jag att det saknades bromsbelägg på yttre bromsbelägget. Det hade helt enkelt smulats sönder ner till stålplattan! Vet inte vad som orsakar detta ännu, men troligt är väl kanske kärvande ok, gat-belägg som inte funkar på banan och min bromsteknik. Så status just nu på 924an är "i väntan på elakare belägg"...
I övrigt var det en väldigt trevlig kväll, det var en hög med folk där med massor av olika bilar. En hel del av lokala rejsa.nu-folket var också på plats och körde eller minglade runt i depån. Ett besök på Sviestas gatåka-kvällar rekommenderas varmt!
För bilder från kvällen, kika här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/rejsa ... 004-08-16/
Mvh
Mangan, krönikören!

Tänkte bara bubbla av mig lite om banpremiären för min 924a som skedde i måndags!

Sviesta-banan här i Linköping har kvällskörningar för gatbilar lite nu och då (se http://www.lms.se under Banracing och sen Gatåka) så jag tyckte det var en lämplig start för 924an! Mitt garage ligger mindre än 5 km därifrån så om nåt skulle haverera så går det att ta sig dit per bogsering i värsta fall...
Körpassen är 15 minuter långa, och Sviesta är en ganska kurvig banan som är ökänd för att äta bromsar... Speciellt inbromsningen efter högfarts-knixen på långa rakan (sker i svagt nedförslut) och inbromsningen vid start/mål-rakan är mariga. Eftersom banan är så pass kort så hinner bromsarna sällan svalna...
Första passet gick fint. Jag var först ut men blev omkörd rätt fort. 125 hkr och min ovana vid bilen gjorde att jag inte direkt var snabbast.


I depån efter passet upptäckte jag att det hänt lite saker under huven. Bromsvätskebehållaren hade kokat över under körningen, möjligen beroende på att det finns lite luft kvar i systemet men mest pga att behållaren var fylld upp till kanten på locket!

Inför pass nr 2 så hade polarna hetsat mig för att jag körde så sakta under första... Så denna gång laddade jag på lite mer. Enligt polarna sjönk mina varvtider till runt 1.26-1.27 vilket iaf var bättre än kompisen med sin vässade Ascona B.

Tyvärr kom jag inte längre än 6-7 minuter in på pass nr 2 när bromsarna gav upp helt. Det lät dessutom mycket illa från höger fram när jag bromsade så jag bestämde mig för två mycket lugna varv utan att bromsa och sen in i depp-ån...

I övrigt var det en väldigt trevlig kväll, det var en hög med folk där med massor av olika bilar. En hel del av lokala rejsa.nu-folket var också på plats och körde eller minglade runt i depån. Ett besök på Sviestas gatåka-kvällar rekommenderas varmt!

För bilder från kvällen, kika här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/rejsa ... 004-08-16/
Mvh
Mangan, krönikören!

