Page 1 of 2
Porsche 944 vs 928
Posted: 2007-10-06 16:40:26
by natten
Funderar på att införskaffa mig en 928 nångång nästa år och jag undrar lite hur den är att köra jämfört med en 944.
Vill nämligen ha nåt som är mjukare, tystare och bekvämare så jag undrar om en 928 är det?
Blir antagligen en 928S i så fall med automat, servo, ac och sånt.
Posted: 2007-10-06 21:21:16
by patand
928 är definitivt mjukar, tystare och bekvämare än 944. 928an byggdes som en GT vagn. Snabb och tyst.
Så har iaf jag uppfattat det, även om jag bara kört/åkt i en 928 i en kort stund när jag körde/åkte slalom i S4Häxans 928 S4.

Posted: 2007-10-06 22:32:41
by natten
Jag har inte ens suttit i en 928 så alla erfarenheter uppskattas

Att det är en GT vagn vet jag men det är ju en väldigt gammal bil också så man vet ju aldrig.
Sen kanske det inte är hela sanningen att det är bara för komforten man vill ha en, ljudet är ju en smått erotisk upplevelse

Posted: 2007-10-06 22:38:58
by Karl Birgander
Det är ju spontant 2 HELT olika bilar, vilken biltyp vill du egentligen ha?
Posted: 2007-10-06 22:57:25
by natten
Hade faktiskt tänkt att behålla 944an. Tänkte försöka ha en 928 som bruksbil i den mån det går.
Posted: 2007-10-06 23:05:06
by zeke
Karl Birgander wrote:Det är ju spontant 2 HELT olika bilar, vilken biltyp vill du egentligen ha?
Jag hade en 944 förut och nu har jag en 928s, och det är helt 2 olika bilar som birgander skrev..
Sharken är tystare och mjukare en 44an.
En helt underbar bil att köra.
Bra vrid och härlig V8 sound.
28an är en bil som man hatar eller älskar, jag är helt besatt i denna GT-vagn..
Eftersom jag inte åker bana, utan bara har Porschen som min hobby bil och åker på träffar och långa turer när solen skiner, så är sharken pefekt, inte för att 44an är dålig, men det är en stor skillnad på komfort och bil när det gäller långa turer.
Men det är ju som birgander skrev "vilken biltyp vill du egentligen ha?"
Posted: 2007-10-07 00:42:09
by natten
zeke wrote:Karl Birgander wrote:Det är ju spontant 2 HELT olika bilar, vilken biltyp vill du egentligen ha?
Jag hade en 944 förut och nu har jag en 928s, och det är helt 2 olika bilar som birgander skrev..
Sharken är tystare och mjukare en 44an.
En helt underbar bil att köra.
Bra vrid och härlig V8 sound.
28an är en bil som man hatar eller älskar, jag är helt besatt i denna GT-vagn..
Eftersom jag inte åker bana, utan bara har Porschen som min hobby bil och åker på träffar och långa turer när solen skiner, så är sharken pefekt, inte för att 44an är dålig, men det är en stor skillnad på komfort och bil när det gäller långa turer.
Men det är ju som birgander skrev "vilken biltyp vill du egentligen ha?"
Hur är kupéytrymmet fram då?
Och är baksätet användbart tillskillnad från det "dekorativa" baksätet på 944an

Posted: 2007-10-07 01:09:11
by Pehr Johnsson
En 28 känns enorm i storlek jämfört med en 44:a!
Posted: 2007-10-07 09:14:54
by patand
Pehr Johnsson wrote:En 28 känns enorm i storlek jämfört med en 44:a!
Men ändock tyckte jag inte den kändes så stor när man körde slalom med den som man befarade.
Baksätet är väl förresten inte mycket större än i de andra frontmotorporscharna?
Posted: 2007-10-07 10:59:39
by zeke
Pehr Johnsson wrote:En 28 känns enorm i storlek jämfört med en 44:a!
Nja, så erom skillnad är det inte..
Baksätet är faktiskt lite större en 44ans.
Men om du nu ska köpa en shark, så lägg till lite mer och köp en som är fel fri, och inte en som det är lite småfix, "om du nu inte är väldigt händig och har kontakter"
För en med småfix kan bli väldigt dyr i slutänden..
Viktiga punkter att kolla på är, när kamremmen är bytt, att byta kamremm kan kosta mellan 10-15000:- beroende vilken verkstad, om man nu inte gör det själv, växellådan, inte för att jag har hört några som har haft några problem med låderna, men automat lådor ska man alltid ha koll på, El, det är väldigt mycket el i 28an, i stolar,speglar,fönsterhissar,taklucka, givare som sitter lite här o var som varnar för diverse saker. Ett El fel på 28an kan bli riktigt surt.
Prov kör gärna fler 28or, för en sjuk 28 kan kännas frisk..
Bra vrid och 300 kusar, kan nog vilken sjuk bil som helst kännas frisk..
928s 84-86 är ett bra köp..
Sen är det bara att önska dig lycka till..

Posted: 2007-10-07 13:23:04
by 944_Driver
Nu får ni lägga ner den här tråden på direkten. Jag lyckades med nöd och näppe avstå från att köpa ett 928 objekt i somras och nu börjar ni väcka dessa dunkla tankar igen... Skärpning!
//Magnus
Posted: 2007-10-07 14:11:37
by anders44
928 har kul lyd, 944 er rask.
Posted: 2007-10-07 16:33:14
by Richard
Jag läste någonstans att köpeskillingen för en Porsche 928 endast ska ses som en inträdesbiljett till världens dyraste tivoli

Posted: 2007-10-09 07:49:30
by bill b
Richard wrote:Jag läste någonstans att köpeskillingen för en Porsche 928 endast ska ses som en inträdesbiljett till världens dyraste tivoli

Det är ungefär vad alla biltidningar med begagnattester på 28:an brukar nämna. Men köper man rätt ex tror jag att det är en mycket trevlig upplevelse som inte behöver ruinera en.
En fullsmetad 928GTS hade blivit en fin affärsresemissil. Snabb, bekväm och kul att köra.
Posted: 2007-10-09 07:58:33
by Pehr Johnsson
Det var nog värre förr, när slitdelar bara fanns orginal, men kan ju hitta delar idag hos Utzon och det är ju ganslka enkelt att hitta grejor över nätet.
Fast lämnar man bilen till PC för att dom ska sköta helservice så kan det säkert bli dyrt.