Bromsklossar

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Bromsklossar

#1 Post by John »

Hej,

Hur skall man göra om det på bilen sitter originalklossar som är bra men innan gotland och sen slalom på 944 träffen mm vill man ju ha lite bit i bromsarna. Skall byta vätska har jag bestämt men skall jag köra med de som sitter på bilen nu på träffarna och sen byta till nya friska efteråt.. eller byta innan trots att dom som nu sitter är ok?

Vad finns det för klossar som är bra för bana? Hur slitna är dom efter en dag på bana? Nån speciell bromsvätska? Priser?
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Bra och dyra klossar är Blåa Pagid och Performance Friction.
Andra bra men lite billigare klossar (men samtidigt hårdare belägg än original) är Metal Masters och Mintex C-tech.

Bra vätska är tex Motul RBF 600. Den har dessutom helt okej pris!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Bromsklossar

#3 Post by Pär Hylander »

John wrote:Hej,

Hur skall man göra om det på bilen sitter originalklossar som är bra men innan gotland och sen slalom på 944 träffen mm vill man ju ha lite bit i bromsarna. Skall byta vätska har jag bestämt men skall jag köra med de som sitter på bilen nu på träffarna och sen byta till nya friska efteråt.. eller byta innan trots att dom som nu sitter är ok?

Vad finns det för klossar som är bra för bana? Hur slitna är dom efter en dag på bana? Nån speciell bromsvätska? Priser?
För slalom behöver du inte "rejsigare" belägg eftersom det inte blir temp att tala om, snarare är orginal eller liknande att föredra eftersom dom funkar direkt vid rumstemp.

Orginal funkar ok till bana oxo om man bromsar på rätt sätt. Men jag tror inte det är bra om dom är slitna, då tror jag det är risk att det leder in in mer värme i oket och bromsvätskan. Piratbelägg som ej är "raceanpassade" är inte alls säkert att dom passar för banåka.

Om du ska byta belägg och om skivorna ligger nära minmått på tjockleken så byter man dom oxo (skivor till en axel är billigare än bra belägg till samma axel)

Med bra belägg blir det knappt mätbart slitage efter en banmöte (typ 60 min körning), det ska ivf inte gå att mäta med linjal, utan det behövs skjutmått eller mikrometer.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#4 Post by John »

Ok tror jag behåller mina fina originalbelägg men byter vätskan. Får blir bättre belägg när dessa är slut istället.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#5 Post by Fredrik C »

John wrote:Ok tror jag behåller mina fina originalbelägg men byter vätskan. Får blir bättre belägg när dessa är slut istället.
Klokt val tror jag :D !
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users