Porsche 924 Carrera GTS försäljningsbrochyr

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Porsche 924 Carrera GTS försäljningsbrochyr

#1 Post by Ragnar Joensen »

En Porsche 924 Carerra GTS försäljningsbrochyr säljes på ebay i Tyskland.

Kolla http://cgi.ebay.de/Prospekt-Porsche-924 ... dZViewItem

Nåt att ha ?


Ragnar

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by Freddan »

Ursäkta en okunnig..... men vad är/var skillnaden på Carerra GT och GTS????

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#3 Post by gegge »

GT:n var en upphottad 924 turbo och GTS var nästan racing.

GT fanns i 406 ex och GTS i 59 ex. GT:n hade 210 hk mot GTS 245 hk eller 275 hk i clubsport utförande.

GTS var lättare med dörrar, huv och baklucka i plast, hade större avgashus på turbon som var monterad på 944 vis, intercooler i fronten, hålborrade bromsar från 911 turbo, coilovers bak, fyrpunkt och riktiga stolar, inget baksäte, inga pop-up lysen, större vinge bak med Guerney flap. Bredare och större skärmar jmf GT:n.

GT:n hade skärmbreddare i polyetan som ger efter när man trycker på dem, rätt tunga däremot. Sportstolar och ratt från 911 sc. Samma storlek på spoilern som på 944 som kom några år senare. Hårdare och lägre fjädring. Toppmonterad intercooler. 7*15 Fuchs från 911. Turbon hade större avgashus, 6 istället för 4.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#4 Post by Freddan »

gegge wrote:GT:n var en upphottad 924 turbo och GTS var nästan racing.

GT fanns i 406 ex och GTS i 59 ex. GT:n hade 210 hk mot GTS 245 hk eller 275 hk i clubsport utförande.

GTS var lättare med dörrar, huv och baklucka i plast, hade större turbo på 944 vis, intercooler i fronten, hålborrade bromsar från 911 turbo, coilovers bak, fyrpunkt och riktiga stolar, inget baksäte, inga pop-up lysen, större vinge bak. Bredare skärmar jmf GT:n.
Då har jag en ny dröm!!!!
Kanske skulle köpa dendär brochyren!!! :wink:

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by gegge »

De kostar...

En GT kan man få för mellan 100.000 - 300.000:-

En GTS börjar på halv miljonen. Har en nummer av Porsche World från -99, en till salu för £ 30.000.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by Freddan »

Vilket klipp man gjorde om man köpte en ny och säljer den nu.... fast dom var kanske ganska dyra nya också.

Ser riktigt grym ut annars.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

natten
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2007-04-12 15:02:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gislaved/Kalmar
Contact:

#7 Post by natten »

En 924 kostade ca 91000 och en turbo ca 126000 enligt detta antika test :)
GTn såldes visst inte här.
http://hem.bredband.net/968clubsport/doc/Porsche_81.pdf

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]