Page 1 of 2

Oljebyte

Posted: 2004-03-31 18:00:48
by John
Min bil servades med bland annat ny olja för 300 mil sedan. Detta var dock 2001 (har bara gått 100mil om året senaste åren) och jag skall använda bilen lite i sommar. Visst bör jag väl byta olja trots att den inte gått långt?

Posted: 2004-03-31 18:05:23
by Anders Larsson
Jaå varje år bör man väl byta,men därom tvista de lärde 8)

Hej o hå!!!

Posted: 2004-03-31 22:48:11
by Area 951
Byt olja var 500mil på turbobilar och var 800 på N/A, jag rekomenderar Motul, Kendall, Gulf, eller annan känd mineralolja till bilar som rullar sommar, och i värsta fall Semisyntet till bilar som rullar även på Vintern.

OBS: Mobil1 är skräp, har sätt för många motorhaveri och motorskador med den skräpoljan i motorn.

Byt olja ofta//
Jonas

Posted: 2004-03-31 22:54:01
by broberg
trevligt att du hittat hit nu sphinx(?) :D

iaf. vad är din åsikt på quakerstate mineraloljan då?

Posted: 2004-03-31 23:03:11
by Anders Larsson
Och varför inte syntetolja :?:

Posted: 2004-03-31 23:10:42
by broberg
generellt så ska man inte köra äldre motorer på helsynthet.. (halvsynthet funkar väl)..

det har med att helsynthet rensar friskt alla kanalar på skit..

dvs oljan blir dålig väldigt snabbt.. (kollade på min häromdan.. jag kör inte långt med den :D )

Posted: 2004-03-31 23:16:59
by Area 951
Broberg wrote:trevligt att du hittat hit nu sphinx(?) :D

iaf. vad är din åsikt på quakerstate mineraloljan då?
Min far sålde tidigare Quakerstate, detta var många år sedan då var det en grymt bra Pensoil nu pumpas oljan upp nere i Kuwait (stavas det så?) och all olja som kommer från Gulfen eller Nordsjön innehåller höga mängder skiffer, men olja från te x Canada pumpas upp från små djup och oftast i löv o barrskog dvs inget skiffer. Sen har USA/Canada världens finaste basolja.

Jonas

Posted: 2004-03-31 23:21:44
by Area 951
Anders Larsson wrote:Och varför inte syntetolja :?:
Helsyntet såsom Mobil1 har väldigt dålig vidhäftningsförmåga, varför kör Porsches fabriksstall med Mobil1 reklam över hela bilen men med Kendall 20w-50 GT-1 olja i motorn tror du, Jo för att oljan är för kass helt enkelt. Jag frågade Mobil1 killen som var på Porschecenter i GBG denna fråga och han svarade helt sonika: Nä det är faktiskt sant, Porsche litar helt enkelt inte på Mobil1 i race-sammanhang.

O hur kul är det med nerslitna kamnockar pg a man varje dag startar en motor med torr kam?

//
Jonas

Posted: 2004-03-31 23:33:13
by 944_Driver
Ahaaa, dessa underbara oljediskusioner! :)
Själv tänker jag köra vidare på helsyntet tills det rasar. Bilmotorer nuförtiden verkar hålla rätt bra och jag tror en orsak är att oljorna blivit bättre så varför inte utnyttja det?

//Magnus

Posted: 2004-03-31 23:35:49
by broberg
så din tickar inte som F-n vid start?



min tickar som F-n med helsynthet i.. då den är kall.. när oljan väl kommer upp till ventilern så lägger det av..

nä då kör jag hellre mineralolja som inte sjunker ner i sumpen direkt.. utan stannar där uppe.. smörjning direkt vid start är ju ingen nackdel :D

Posted: 2004-03-31 23:52:29
by Anders Larsson
8) olja är som kvinnor o vin...

Numera har väl mineraloljan samma rengörande inehåll som syntetoljan så det är nog hugget som stucket med det tror jag iaf.

Tycker inte våra motorer är gamla utan snarare moderna :wink:
iaf jämfört med min gamla 66:a Buick som jag däremot häller i mineralolja.

Om motorn tickar pga oljan så är det nog inte mineral/syntetsyndromet utan snarare skillnad på viskositeten mellan dom du provat.

Min 968 häller jag i Castrol syntetolja :)

Posted: 2004-04-01 00:04:25
by broberg
ja jag är långt ifrån kunnig på området.. så ska väl hålla kjeft :D ... men jag bara klipper o klistrar o summerar det jag har hört!

Posted: 2004-04-01 00:09:19
by Anders Larsson
Är inte alls kunnig jag heller i ämnet egentligen...man går på erfarenhet o vad man läser typ :?

Posted: 2004-04-01 09:36:27
by spirou944t
Jaa...alla är vi saliga på våran tro!! :wink:

Hittade denna länk på Rejsa.nu
http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

En del "matnyttigt"...
Speciellt det gällande smörjegenskaper kall och varm...

Posted: 2004-04-01 09:43:14
by spirou944t
"Samma" tråd på Rejsa.nu
Tar bla. upp detta med att syntetolja skulle "rinna" av kamaxeln..

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931