Vad är felet, jag blir vansinnig..

924/928/944/968
Message
Author
Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Vad är felet, jag blir vansinnig..

#1 Post by Jim Profit »

Nämnde tidigare att jag haft problem med att kylfläktarna inte startar. :(

Prövade att koppla ihop anslutningarna från kabeln som satt i givaren (på kylet) och då kan jag starta fläktarna på båda hastigheter. Med detta i åtanke konstaterades det att relät är ok och att det är givaren som är trasig.

Jag bytte därför till en ny givare men problemet kvarstår, prövar återigen att koppla (se ovan) och fläktarna startar när jag kopplar förbi givaren.

Va F-n kan problemet vara??? Kan jag ha maximal otur och fått en givare som det är fel på?
Något annat man kan kolla (har kollat säkringarna)?

Tacksam för Era ideer..
Last edited by Jim Profit on 2004-03-31 19:30:12, edited 1 time in total.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#2 Post by Daniel »

Jag trodde också att givaren till mina kylfläktar var kass i somras, men normalt på många 944/968 är att fläktarna startar SENT. Mina går inte igång förrän tempmätaren står på översta vita strecket. Jag tyckte det krävdes en del nerver att låta den stiga så högt på min då nyinköpta 951, men som sagt så är det tydligt inte helt ovanligt att det är så här. Jag antar dock att du har koll på detta. Mvh Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#3 Post by Mike-DK »

Min starter straks över förste vita streket. Den når inte helt up på horisontal (midt) position.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#4 Post by Jim Profit »

Min går till rött utan att starta så jag är ganska säker på att något är fel :roll:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Har du kvar din gamla givare? Om växlingspunkten inte är över 100°C (jag vet ej) så kanske man sänka ner den den i kokande vattenbad och mäta om resistansen ändras mycket?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#6 Post by Jim Profit »

Pär Hylander wrote:Har du kvar din gamla givare? Om växlingspunkten inte är över 100°C (jag vet ej) så kanske man sänka ner den den i kokande vattenbad och mäta om resistansen ändras mycket?
Jo, jag fick det tipset av min svärfar så jag tänkte prova i helgen. Han sa att man kunde värma upp den med ett ljus eller så. Tack ändå för tipset ! :) Är inte ett praktexempel på händighet direkt :oops:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Andreas Nitsche
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-03-30 20:28:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kvidinge Skåne
Contact:

#7 Post by Andreas Nitsche »

Det ska stå på givaren vid vilken temp den startar.Kolla så det stämmer (ca 10-15grader över termostatens öppningstemp. tycker jag känns lagom.) Till min bil var Mekonomens rek. fel så jag fick ta en från en Alfa och det blev hur bra som helst.

mmbv5
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2004-03-30 19:39:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kristianstad
Contact:

#8 Post by mmbv5 »

Ett annat tips om du vill göra det lätt för dig är att
plocka bort givaren och låta den vara kopplad.
Ta därefter en värmepistol och värm på givaren..
Alla sätt är bra ut om dom dåliga. :lol:
944 S2 CAB

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#9 Post by Jim Profit »

Ja, det var ju ett intressant tips, skall prova det i helgen ! :D
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Luft i systemet?

#10 Post by Area 951 »

Hallå Jim

Du kan ha luft i ditt kylsystem, kolla/åtgärda- detta sen kommer dina fläktar att starta, om du känner på kylaren när motorn är strax innan rött, är kylaren inte brutalvarm då så har du förmodligen luft i systemet = vattnet når då inte givaren och det cirkulerar dåligt.

Lycka till//
Jonas

PS: detta är ett vanligt fel....
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Luft i systemet?

#11 Post by Björn Nilsson »

Area 951 wrote:Hallå Jim

Du kan ha luft i ditt kylsystem, kolla/åtgärda- detta sen kommer dina fläktar att starta, om du känner på kylaren när motorn är strax innan rött, är kylaren inte brutalvarm då så har du förmodligen luft i systemet = vattnet når då inte givaren och det cirkulerar dåligt.

Lycka till//
Jonas

PS: detta är ett vanligt fel....
Detta låter som en mycket trolig faktor! :)

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: Luft i systemet?

#12 Post by Jim Profit »

Area 951 wrote:Hallå Jim

Du kan ha luft i ditt kylsystem, kolla/åtgärda- detta sen kommer dina fläktar att starta, om du känner på kylaren när motorn är strax innan rött, är kylaren inte brutalvarm då så har du förmodligen luft i systemet = vattnet når då inte givaren och det cirkulerar dåligt.

Lycka till//
Jonas

PS: detta är ett vanligt fel....
Tack för tipset, det låter som en trolig orsak. Någon som vet hur man "luftar" systemet?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#13 Post by Anders Larsson »

Det sitter en liten (typ 13-nyckel) sexkantsskruv med skallen uppåt på något som ser ut som ett termostathus (som inte är det) i änden på en kylarslangarna på motorn....typ i framkant på motorns vänstra sida.

Fyll på överfullt i expansionskärlet,starta motorn,sätt på full värme,varmkör o lossa lite på skruven.

Kanske någon kan förklara bättre...jag måste ju ut o kööööra nu...ställer ju på Porschen idag :D :D :#944burn:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by gurra »

Kylsystemet är nog bland de saker jag hatar mest på de här bilarna...
Det kan vara sjukt jobbigt att lufta systemet helt och hållet.
Jag hade kylproblem hela förra sommaren trots ny vattenpump, nya säkringar, ny thermostat och bytt relä!

Den enkla vägen att lufta som kan räcka i vissa fal är att:
* Stå i lite uppförsluft
* Kör motorn på tomgång
* Öppna luftningsskruven något, håll den öppen tills det börjar komma vatten istället för vattenånga.

Luftningsskruven sitter på övre/frame vattenanslutningen på topplocket. Är en 10mm eller 12mm skruv minns ej.

Kan försöka ordna fram en bild om du behöver.

Mvh
Gustaf
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Hehe Anders vi svarade samtidigt! ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users