Vad är felet, jag blir vansinnig..
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Vad är felet, jag blir vansinnig..
Nämnde tidigare att jag haft problem med att kylfläktarna inte startar.
Prövade att koppla ihop anslutningarna från kabeln som satt i givaren (på kylet) och då kan jag starta fläktarna på båda hastigheter. Med detta i åtanke konstaterades det att relät är ok och att det är givaren som är trasig.
Jag bytte därför till en ny givare men problemet kvarstår, prövar återigen att koppla (se ovan) och fläktarna startar när jag kopplar förbi givaren.
Va F-n kan problemet vara??? Kan jag ha maximal otur och fått en givare som det är fel på?
Något annat man kan kolla (har kollat säkringarna)?
Tacksam för Era ideer..
Prövade att koppla ihop anslutningarna från kabeln som satt i givaren (på kylet) och då kan jag starta fläktarna på båda hastigheter. Med detta i åtanke konstaterades det att relät är ok och att det är givaren som är trasig.
Jag bytte därför till en ny givare men problemet kvarstår, prövar återigen att koppla (se ovan) och fläktarna startar när jag kopplar förbi givaren.
Va F-n kan problemet vara??? Kan jag ha maximal otur och fått en givare som det är fel på?
Något annat man kan kolla (har kollat säkringarna)?
Tacksam för Era ideer..
Last edited by Jim Profit on 2004-03-31 19:30:12, edited 1 time in total.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Jag trodde också att givaren till mina kylfläktar var kass i somras, men normalt på många 944/968 är att fläktarna startar SENT. Mina går inte igång förrän tempmätaren står på översta vita strecket. Jag tyckte det krävdes en del nerver att låta den stiga så högt på min då nyinköpta 951, men som sagt så är det tydligt inte helt ovanligt att det är så här. Jag antar dock att du har koll på detta. Mvh Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Jo, jag fick det tipset av min svärfar så jag tänkte prova i helgen. Han sa att man kunde värma upp den med ett ljus eller så. Tack ändå för tipset ! Är inte ett praktexempel på händighet direktPär Hylander wrote:Har du kvar din gamla givare? Om växlingspunkten inte är över 100°C (jag vet ej) så kanske man sänka ner den den i kokande vattenbad och mäta om resistansen ändras mycket?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2004-03-30 20:28:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kvidinge Skåne
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2004-03-30 19:39:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kristianstad
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Luft i systemet?
Hallå Jim
Du kan ha luft i ditt kylsystem, kolla/åtgärda- detta sen kommer dina fläktar att starta, om du känner på kylaren när motorn är strax innan rött, är kylaren inte brutalvarm då så har du förmodligen luft i systemet = vattnet når då inte givaren och det cirkulerar dåligt.
Lycka till//
Jonas
PS: detta är ett vanligt fel....
Du kan ha luft i ditt kylsystem, kolla/åtgärda- detta sen kommer dina fläktar att starta, om du känner på kylaren när motorn är strax innan rött, är kylaren inte brutalvarm då så har du förmodligen luft i systemet = vattnet når då inte givaren och det cirkulerar dåligt.
Lycka till//
Jonas
PS: detta är ett vanligt fel....
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: Luft i systemet?
Detta låter som en mycket trolig faktor!Area 951 wrote:Hallå Jim
Du kan ha luft i ditt kylsystem, kolla/åtgärda- detta sen kommer dina fläktar att starta, om du känner på kylaren när motorn är strax innan rött, är kylaren inte brutalvarm då så har du förmodligen luft i systemet = vattnet når då inte givaren och det cirkulerar dåligt.
Lycka till//
Jonas
PS: detta är ett vanligt fel....
Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: Luft i systemet?
Tack för tipset, det låter som en trolig orsak. Någon som vet hur man "luftar" systemet?Area 951 wrote:Hallå Jim
Du kan ha luft i ditt kylsystem, kolla/åtgärda- detta sen kommer dina fläktar att starta, om du känner på kylaren när motorn är strax innan rött, är kylaren inte brutalvarm då så har du förmodligen luft i systemet = vattnet når då inte givaren och det cirkulerar dåligt.
Lycka till//
Jonas
PS: detta är ett vanligt fel....
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Det sitter en liten (typ 13-nyckel) sexkantsskruv med skallen uppåt på något som ser ut som ett termostathus (som inte är det) i änden på en kylarslangarna på motorn....typ i framkant på motorns vänstra sida.
Fyll på överfullt i expansionskärlet,starta motorn,sätt på full värme,varmkör o lossa lite på skruven.
Kanske någon kan förklara bättre...jag måste ju ut o kööööra nu...ställer ju på Porschen idag
Fyll på överfullt i expansionskärlet,starta motorn,sätt på full värme,varmkör o lossa lite på skruven.
Kanske någon kan förklara bättre...jag måste ju ut o kööööra nu...ställer ju på Porschen idag
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kylsystemet är nog bland de saker jag hatar mest på de här bilarna...
Det kan vara sjukt jobbigt att lufta systemet helt och hållet.
Jag hade kylproblem hela förra sommaren trots ny vattenpump, nya säkringar, ny thermostat och bytt relä!
Den enkla vägen att lufta som kan räcka i vissa fal är att:
* Stå i lite uppförsluft
* Kör motorn på tomgång
* Öppna luftningsskruven något, håll den öppen tills det börjar komma vatten istället för vattenånga.
Luftningsskruven sitter på övre/frame vattenanslutningen på topplocket. Är en 10mm eller 12mm skruv minns ej.
Kan försöka ordna fram en bild om du behöver.
Mvh
Gustaf
Det kan vara sjukt jobbigt att lufta systemet helt och hållet.
Jag hade kylproblem hela förra sommaren trots ny vattenpump, nya säkringar, ny thermostat och bytt relä!
Den enkla vägen att lufta som kan räcka i vissa fal är att:
* Stå i lite uppförsluft
* Kör motorn på tomgång
* Öppna luftningsskruven något, håll den öppen tills det börjar komma vatten istället för vattenånga.
Luftningsskruven sitter på övre/frame vattenanslutningen på topplocket. Är en 10mm eller 12mm skruv minns ej.
Kan försöka ordna fram en bild om du behöver.
Mvh
Gustaf
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hehe Anders vi svarade samtidigt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users