Page 1 of 3

Boxter GT 3

Posted: 2007-07-17 21:45:02
by Torbjorn968
Allmänt? (instruktionen gäller bara frontmotor porschar) eller övrigt (om annat än bilar?).

Hjälpsam moderator flyttar!

Undrar om någon känner till något om Tollis Boxter racer. 450 hk med (gissar jag) GT 3 motor.

Om fem år så är det nog många av ss som sneglar mot boxtrarna, redan billigare än de dyraste frontmotorporscharna.

Boxter del på forumet?

//TL

Posted: 2007-07-17 22:34:01
by Pehr Johnsson
Själv så tycker jag jag att det hade varit trevligt med mer fokus på de övriga modellerna. Många börjar här med en 924, 944 eller 968 och går vidare med 911 eller Boxster eller Cayman. Lite synd att man då inte har någon plats här längre.

Posted: 2007-07-17 23:18:29
by Maxx
Tror inte någon blir "utkastad" för att de köper en svansmotorbil ... :roll:

Frågan är om forumet tjänar på att bredda sig? Finns det ett intresse för 911-/Boxster-/Caymanägare att stanna kvar på 944 Sverige? Är 944 Sverige bättre än alternativen? Det har jag faktiskt svårt att tro. Har frontmotorporscheägare mer gemensamt med svansmotorporscheägare än märket i praktiken? Bilarna skiljer sig en hel del åt, antar jag, och körmässigt också?

Sen är det väl inget som säger att man inte kan träffas och umgås oavsett vad man kör? 928-ägare har ju varit välkomna till forumet sedan en längre tid men jag tycker inte att så många har dykt upp här. Beror det på att de inte känner sig välkomna eller att bilarna trots vissa likheter kanske skiljer sig så pass att det inte blir så intressant att bilda en "enhet"?

Ska 944 Sverige bli ett allmänt porscheforum (som Ventilen antagligen önskar att de var) eller finns det en poäng i att "bara" vara ett modellforum? Bara för att man har bytt bil så har man ju inte tappat kunskapen och kanske inte heller intresset för frontmotorporschar och då har man ju sin "plats" på forumet.

Vad är vitsen att diskutera till exempel specifika Boxsterfrågor med 924/944/968-ägare?

Tror det finns en hel del att fundera över innan man breddar forumet "bara för att". Separationsångest tycker inte jag bör vara underlag för ett sådant beslut. :wink:

Posted: 2007-07-17 23:32:12
by Pehr Johnsson
Menade inte att man blir "utkastad", men utan frontmotor-Porsche är detta inte längre en naturlig plats. Själv så vet jag att jag inte kommer att behålla min bil förevigt, den är bara ett substitut för en elva. Jag tror fler än jag är i samma sits.

Posted: 2007-07-17 23:41:00
by Maxx
Min undran är om 944 Sverige nödvändigtvis måste fortsätta att vara en "naturlig plats" om man byter från 944 till Boxster? Det kanske finns en ny "naturlig plats"?

Posted: 2007-07-18 05:32:41
by sweanders
BoxSter

Posted: 2007-07-18 09:45:56
by patand
Vad ska denna tråden handla om egentligen Torbjörn? Tollis Boxster eller förslag på förändring av forumet?

Just nu lutar det åt att flytta tråden till förslags delen av forumet... men där passar inte frågan om Tollis boxster in.... :roll:

Re: Boxter GT 3

Posted: 2007-07-18 15:29:35
by FSN
Torbjorn968 wrote:Allmänt? (instruktionen gäller bara frontmotor porschar) eller övrigt (om annat än bilar?).

Hjälpsam moderator flyttar!

Undrar om någon känner till något om Tollis Boxter racer. 450 hk med (gissar jag) GT 3 motor.

Om fem år så är det nog många av ss som sneglar mot boxtrarna, redan billigare än de dyraste frontmotorporscharna.

Boxter del på forumet?

//TL

Han har kanske bytt motor nu men för några år sen (5-6 ungefär) så hade han en 935 motor i bilen.

Posted: 2007-07-18 20:48:06
by Torbjorn968
patand wrote:Vad ska denna tråden handla om egentligen Torbjörn? Tollis Boxster eller förslag på förändring av forumet?

Just nu lutar det åt att flytta tråden till förslags delen av forumet... men där passar inte frågan om Tollis boxster in.... :roll:
Funderar på sikt vad för bil som skall vara skojbil. Det går ju att spendera mycket pengar på den gule om man så skulle vilja men kanske dags att fundera på en efterföljare eftersom min nuvarande bil blivit ren banbil utan möjlighet till hårrufs.

En fundering har varit Opel Speedster. Men:

Med botrarna på stadig nedgång prismässigt så är det en naturlig reflektion att i stället hitta lämpligt objekt och strippa den till banracer. En bullrig stötig hårrufsmaskin har fler användningsområden än en Coupé.

Vad gäller forumet är frågan vad som är den gemensamma länken: är det att vi gillar motorn fram eller är det att frontmotorporschar idag ger mest Porsche för pengarna?

Reservdelarna för boxtrar är billigare och det är en modernare bil. Med priser nedåt 160 000 i sverige och 130 000:- i tyskland så är en billig boxter i samma prisklass som en dyr 968 (fin CS eller Cab). Naturlig "karriärväg" således för forummedlemmar som letar billig Porsche upplevelse.

Angående Tollis Boxter så är jag nyfiken på vad han gjort med den. Går hyfsat bra om jag förstått saken rätt.

Så när jag skulle posta hittade jag inte lämpligt ställe på forumet när jag läste "rubrikguiderna". Tråden är tänkt att handla om "billig banboxter", inte forumets framtid. Givet detta: var är den rätta platsen? Eller är forumet fel forum?

//TL

Posted: 2007-07-18 21:37:24
by sweanders
Torbjörn, du är inte värdig en Boxster förrän du kan stava namnet rätt.. ;)

Posted: 2007-07-18 21:40:44
by Bosse
Köp en 944S2 Cabrio och var kvar här på forumet. Uppgradera till RaceCab som Fredrik Å och njut av livet. Du får lite stålar över och det är väll inte fel.
Bosse

Posted: 2007-07-18 21:45:03
by sweanders
Bosse wrote:Köp en 944S2 Cabrio och var kvar här på forumet. Uppgradera till RaceCab som Fredrik Å och njut av livet. Du får lite stålar över och det är väll inte fel.
Bosse
Om man ska bygga räserbil är nog en Boxster en bättre utgångsbil. Det blir dyrt nog ändå.

Posted: 2007-07-18 21:50:10
by Bengt
Jag har blivit terrängintresserad och skaffat en Land-Rover Discovery. Helkul bil. Kan vi inte ha en avdelning för Land-Rover. Det här med frontmotorpochar börjar kännas så 80-tal!

Posted: 2007-07-18 21:53:54
by Pehr Johnsson
Anar en viss uns av ironi och sarkasm i Bengts inlägg ovan. :D

Posted: 2007-07-18 21:58:23
by Bosse
sweanders wrote:
Bosse wrote:Köp en 944S2 Cabrio och var kvar här på forumet. Uppgradera till RaceCab som Fredrik Å och njut av livet. Du får lite stålar över och det är väll inte fel.
Bosse
Om man ska bygga räserbil är nog en Boxster en bättre utgångsbil. Det blir dyrt nog ändå.
Jo kanske det, men Fredrik sålde en färdig räser(cab) för ca 125K
En Boxster orginal får du knappast för detta pris :?:
Eller varför inte em Miata.
Bosse