Page 1 of 1
Erfarenheter/Information om renoverade turbos!?
Posted: 2007-07-04 17:06:17
by claves
Hej,
Har varit en del frågor kring turbos som är bytta, renoverade och problem kring dessa.
Det som skulle vara intressant o veta är vilka företag som gör renoveringar och som det kännes att man fått ett gått hantverk utför av samt bemötande.
Jag känner bara själv till:
Gik turboteknik
http://www.gikturbo.se/
SL-turbo
http://www.slturbo.com/
Renoverar revline turbosar?
Vad har ni för erfarenheter?
/Claves
Posted: 2007-07-04 19:38:16
by AntX
Sl har vi anlitat till racebilen, kanonbra service. Skickade dit en turbo för lagerrenovering, de återkom snabbt med orsaken till lagerraset som skett pga en krökt axel. Bra i diskussionerna om vad för delar som den renoverade skulle byggas ihop med. Vår turbo var en sprillans kines eller brasilienkopia, höll för ungefär 20 minuters körning (

man får vad man betalar för) , nu är den i alla fall kullagrad och har en sprillans ny originalaxel.
Posted: 2007-07-04 19:58:07
by DLS
några till
http://www.turboservice.se/
http://www.turbotech.se/
Gik är bra har jag hört men dyra(Min är renoverad på gik)
sl har blandat rykte har jag läst på forum
(sist jag kolla på sl så hade han inte uppdaterat sin prislista på ett bra tag, fick ett helt annat pris när jag ringde)
turboservice ska vara bra, har lite special kkk agg.
turbotech är billigast men det kanske finns en anledning till det också?
Posted: 2007-08-07 21:03:11
by jonte
Jag tycker attt den här tråden dog väl snabbt. Ingen som kan bidra med fler erfarenheter eller omdömen?
Posted: 2007-08-14 10:52:52
by P951
Köpte utbytes turbo ifrån GIK för 7 år sedan, då var det snabb leverans och den har fungerat bra.
Posted: 2007-08-14 13:42:17
by Pär Hylander
DLS wrote:
turbotech är billigast men det kanske finns en anledning till det också?
Jag försökte prata teknik med dom i höstas (när jag skulle bygga ny trimmad 931-maskin). Svaren var i klass med "goddag yxskaft"
Med GIK gick det däremot till slut bra att resonera även om dom inte verkade har hört talas om någon som skulle bygga en motor med mindre än 500 hk detta milliniumet så det var lite ovana frågeställningar för dom

Posted: 2007-08-14 14:34:40
by Jon80
Är det enormt stor skillnad prismässigt på att renovera sin turbo, mot att köpa tex en ny turbo från Revline Racing?
Undrar då de flesta kanske byter turbo istället för att renovera, varför denna tråd inte direkt sprudlar av aktivitet?
Posted: 2007-08-14 15:52:33
by tkgb
Det skiljer mycket, jag skickade en k26 på renovering hos GIK för 6 år sedan
då gick det på ca 4000 kr
En ny k26/k27 går väl på ca 10000 kr till så ska man inte ha större så finns det ju ingen anledning att köpa ny!
mvh tommy
Posted: 2007-08-15 11:27:27
by Otto.D
Har kört med en lagerdel renoverad av GIK i tävlingsbilen 7 säsonger inga problem,
det kan tilläggas att det är en std turbo dvs inget special bygge
Posted: 2007-08-15 15:28:58
by Jobe951
Jag har mycket bra erfarenheter av turbotech i Strömsund. Snabba leveranser och mycket trevliga. Sen att det skulle vara så billiga, som det nämndes vet jag inte. ca 8500:- tog dom för att renovera och bygga om min 26/8 till 27/8. Billigt? Nja... men bra blev det iaf.
Vet att även en stor tidigare kund hos GIK börjat använda sig av turbotech, pga av GIK har haft långa leveranstider och att det fanns/funnits en del personer på GIK som inte vet vad kundvård betyder. Det har jag själv erfarenhet av när det gäller GIK, bara för att man inte skulle handla för tiotusentals kronor, så kändes som att dom bara blev besvärade när man ställde frågor. Slutligen så tror jag att det är väldigt olika vilka erfarenheter man har av dessa firmor, beroende på vem man har pratat med osv
Mvh Jörgen
Posted: 2007-08-16 20:04:30
by Avve
.......
Posted: 2007-08-17 09:45:23
by gegge
Turbotech om uppgradera oljekyld 931 turbo:
Vi kan göra en uppgradering dels till vattenkylt utförande samt till högre kapacitet. Kompressordelen byter vi ut helt och du får då en rak anslutning utan recirkulationsventil. Vi kan, om du vill, göra en adapter som ersätter den 90-gradersböj som finns original på kompressorinloppet. Vi har även avlastningsventiler ("dumpventiler") i vårt sortiment, se
www.turbotech.se för mer information och priser.
Renovering/uppgradering av din turbo enligt ovan med en kapacitet på ca 400 hk kostar 8990:- inkl moms. Arbetet tar ca 5 arbetsdagar hos oss.
Overkill?