renovering av växellåda

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Andreas Nitsche
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-03-30 20:28:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kvidinge Skåne
Contact:

renovering av växellåda

#1 Post by Andreas Nitsche »

Hej.
Jag är ny här och känner ingen. Tänkte dock fråga om någon har erfarenhet av att renovera en växellåda till 944. Jag har själv en 84 som det hörs ett litet vinande från där bak. Inget att hänga upp sig på egentligen,men man blir lite nyfiken på hur det ser ut där inne. Skulle kunna tänka mig att köpa en defekt låda för en symbolisk summa för lite praktiska prov. Kanske någon har provat och vet om det är lätt fixat eller helt omöjligt att rätta till.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: renovering av växellåda

#2 Post by FSN »

Andreas Nitsche wrote:Hej.
Jag är ny här och känner ingen. Tänkte dock fråga om någon har erfarenhet av att renovera en växellåda till 944. Jag har själv en 84 som det hörs ett litet vinande från där bak. Inget att hänga upp sig på egentligen,men man blir lite nyfiken på hur det ser ut där inne. Skulle kunna tänka mig att köpa en defekt låda för en symbolisk summa för lite praktiska prov. Kanske någon har provat och vet om det är lätt fixat eller helt omöjligt att rätta till.
Ett litet lätt vinande är inte helt ovanligt.

På min 944S -87 så ven det ganska ordentligt, lämnade in den för renorvering och det visade sig att det "bara" var att byta 2 st lager. Ca 800kr/st + arbetskostnad. Antagligen billigare på en N/A låda då den har klenare lager.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Röde Baron
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2004-03-31 18:44:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#3 Post by Röde Baron »

Ett lätt vinande :?

Är själv ganska sugen på att tysta ner växellådan. (tror det är den som viner) 800 kronor låter ju inte mycket men jag anar att det är den lilla delen.
Vad kostar igentligen arbetet för en dylik operation?

MVH
Jonas A

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Efter att ha läst lite i verkstadsmanualen bestämde jag mig för att skjuta upp det här med att riva lådan och byta lager. Man klara nog inte jobbet utan en rejäl press och lite annan utrustning som ännu saknas i mitt garage...

//Magnus, också med ett lätt vinande...
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]