Page 1 of 3
951 vs M3 E46
Posted: 2007-03-15 10:09:09
by Pelle Sörensson
Körde mot en kompis igår kväll från 60km/h till 250km/h, givetvis på avstängt område så inte det blir några missförstånd. Och den gamla damen höllt stumt mot den nya M3:an hela vägen, det trodde jag inte att den skulle göra......
Min bil har Bengts chip, chimsad wastegate laddar 1.1bar that`s it.....
M3 E46 har 343hk sexa med SMGII låda i raceläge, o jämnare får man leta efter i accet. Hade vi kunnat köra längre hade jag vunnit eftersom han inte tagit bort hastighetsspärren......

Posted: 2007-03-15 10:22:29
by Mårten
Trevligt, jag har oxå Bengts chip. Känns som om våra bilar står sig rätt bra (minst sagt)!
/Mårten
Posted: 2007-03-15 11:10:56
by Pelle Sörensson
Mårten wrote:Trevligt, jag har oxå Bengts chip. Känns som om våra bilar står sig rätt bra (minst sagt)!
/Mårten
Ja det va riktigt kul att den gamla damen fortfarande kan bita ifrån till dom nya bilarna, men ska man gå in på bagateller så körde jag med lamporna uppe och vingen på högsta läget vilket inget av det är gynnsamt i högre farter.....
Posted: 2007-03-15 12:45:12
by GLind
Håller med, dels en eloge till Bangts chip och dels till Porsche om har skapat en bil som man med enkla medel får att hålla jämna steg eller bättre med moderna bilar.
996or eller M3or besvärar inte 951an nämnvärt i rattlåsracing...
Posted: 2007-03-15 13:35:13
by Pelle Sörensson
newkie wrote:Torde bli en del skillnad om ni kör från 0 dock...
Om du menar till 951:ans nackdel, så tror jag tvärtom för bmw`n spinner lätt och med antispin så förlorar den på den. Skulle i så fall vara om den startar med sk launchcontrollen, lagom fusk då skulle jag vilja säga....
Posted: 2007-03-15 13:36:20
by Mårten
Pelle Sörensson wrote:Mårten wrote:Trevligt, jag har oxå Bengts chip. Känns som om våra bilar står sig rätt bra (minst sagt)!
/Mårten
Ja det va riktigt kul att den gamla damen fortfarande kan bita ifrån till dom nya bilarna, men ska man gå in på bagateller så körde jag med lamporna uppe och vingen på högsta läget vilket inget av det är gynnsamt i högre farter.....
No, shit - Lamporna uppe!!! Såg inte det förrän nu, det är ju som att ha en bromsfallskärm efter bilen, ha ha. Tur för BMW-polarn att han fick det handikappet...

Skämt åsidå, jag är väldigt nöjd med min bil.
Kommer ihåg när jag var nere hos Bengt och vi precis bytt chip + satt i pysventilen och vi skulle åka ut och kolla om det "funkade". Jag satt med Bengts stora temporärt monterade laddtrycksmätare i knät och läste högt hur trycket steg medans Bengt pressade min bil till max. När jag ropade "1.5 bar" kände jag mig som Christer Fuglesang....
(Jo, vi stannade efteråt och sänkte trycket för den som undrar...)
Posted: 2007-03-15 13:39:48
by Pelle Sörensson
Mårten wrote:Pelle Sörensson wrote:
Ja det va riktigt kul att den gamla damen fortfarande kan bita ifrån till dom nya bilarna, men ska man gå in på bagateller så körde jag med lamporna uppe och vingen på högsta läget vilket inget av det är gynnsamt i högre farter.....
No, shit - Lamporna uppe!!! Såg inte det förrän nu, det är ju som att ha en bromsfallskärm efter bilen, ha ha. Tur för BMW-polarn att han fick det handikappet...

Skämt åsidå, jag är väldigt nöjd med min bil.
Kommer ihåg när jag var nere hos Bengt och vi precis bytt chip + satt i pysventilen och vi skulle åka ut och kolla om det "funkade". Jag satt med Bengts stora temporärt monterade laddtrycksmätare i knät och läste högt hur trycket steg medans Bengt pressade min bil till max. När jag ropade "1.5 bar" kände jag mig som Christer Fuglesang....
(Jo, vi stannade efteråt och sänkte trycket för den som undrar...)
En liten fråga till dig, hjälper det med pysventil för jag kör med 993tt dump nu???
Mvh Pelle
Posted: 2007-03-15 13:57:11
by Mårten
Med den inkoppling som Bengt gör så kan du öka laddtrycket men fortfarande behålla knackregleringen. Dumpen är väl bara till för att släppa övertrycket när du släpper på gasen.
Posted: 2007-03-15 17:13:01
by Erol
newkie wrote:Pelle Sörensson wrote:Om du menar till 951:ans nackdel, så tror jag tvärtom för bmw`n spinner lätt och med antispin så förlorar den på den. Skulle i så fall vara om den startar med sk launchcontrollen, lagom fusk då skulle jag vilja säga....
Det du säger är alltså att om det sitter en kass förare i BMWn så har den nackdel från 0, håller med... Men om man nu ska bortse frånförarne så måste man ju anta att båda är lika bra eller lika dåliga...
e46 gör ju ändå 0-100 på under 5 sek..
Och en 951:a ligger på 5,3 sek. orginal (om jag inte missminner mig) den
aktuella bilen är dock trimmad...
/ Erol
Posted: 2007-03-15 19:46:04
by 944_Driver
newkie wrote:
Men det känns som att BMWn bör vara kvickare på nått vis...Har bara kört morsans 525i -05 den drar som F-n redan i botten trotts bara 218 häst och väger typ 1500 kanske?
Du har ju vanos på sexan och kanske rent av 6-växlad låda gissar jag. Den bör dock vara mycket tyngre än en 951, säkert 300 kilo mer.
//Magnus
Posted: 2007-03-15 20:23:39
by claves
Tror jag läst att du förlorar 7hk med lamporna uppfällda i 200Km/h.
Kan någon bekräfta?
/Claves
Posted: 2007-03-15 20:29:14
by GLind
Tjänstevikt BMW M3: 1570kg
Porsce 944 turbo: 1280kg men antar att det är torr. (curb weight 1350, antar att det är utan förare och så.) (varav motor 184kg torr)
Skulle tippa på att skillnaden ligger strax över 100 kg.
Enligt porsche är 0-100 5,7s på 250 versionen.
Är rätt övertygad om att det är lättare att sätta bra 0-100 tider med M3 då den saknar turbo som ska varva upp i början.