Den eviga frågan... lysen och laglighet...

924/928/944/968
Post Reply
MattiasA
S2-Poster
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990

#91 Post by MattiasA »

Kristoffer Johansson wrote:Nu ska jag förvirra det ännu mer :D Jag har för mig att även dimljusen tänds om du slår om till helljus. Givetvis måste dimljusknappen vara PÅ.
Det är inte förvirrande.
Dimljusen följer läget på dimljusknappen oavsett hel/halvljus om ljusratten står i läge 1 eller 2.
/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

Kristoffer Johansson
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#92 Post by Kristoffer Johansson »

Inte på en svensksåld, dimljuset släcks om du vrider till läge 2 (halvljus). Men om du sätter på helljuset då så tänds dom upp. Glömde skriva att jag har en svensksåld med dimljusautomatik.
Kristoffer Johansson PCS #10552
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10047]Biltråd[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=47111]Garaget[/url]
<B>"Make it beautiful, make it fast and make it work" Ferry Porsche </B>

M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

#93 Post by M-Nilsson »

Fortsätter lite på denna gamla tråden. Har ändrat så att mina parkeringsljus lyser som dimljus, men problemet är i mörker då jag ej kan slå av "dimljusen" I min bil så är det att Läge 1= parkeringsljus(dimljus) och sista läget åker lyktorna upp. Nu kör ju inte jag så mycket när det är mörkt, men funderar på att koppla in en strömbrytare som man kan stänga av dimljusen vid behov, som nattid tex. Lägger en en bild på min ljusa idè. I mörker hyffsat bländande men dagtid helt OK :)
Hur mk spänning/ström gäller för vanliga dimljus?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by M-Nilsson on 2007-12-03 17:55:31, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche

#94 Post by Bosse »

Men. Nu har du läst denna tråd illa.
Du har ju kopplar extra helljuset som dagljus. Ca 50wat styck. (Dimljus finns ju inte på din bil)
I skymmning lär många bli sura på dig om du åker så.
Bilen lär inte gå igenom besiktning så här.
Böter blir det nog också om du blir stoppad.
Sorry, men det var ingen bra idé.
Bosse

M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

#95 Post by M-Nilsson »

Bosse wrote:Men. Nu har du läst denna tråd illa.
Du har ju kopplar extra helljuset som dagljus. Ca 50wat styck. (Dimljus finns ju inte på din bil)
I skymmning lär många bli sura på dig om du åker så.
Bilen lär inte gå igenom besiktning så här.
Böter blir det nog också om du blir stoppad.
Sorry, men det var ingen bra idé.
Bosse
Med genom att koppla in en strömbrytare så att man inte kör så här vid skymning/mörker borde ju funka? Under dagtid är de som sagt helt dugliga. Förra gången jag besiktade bilen så visste de inte ens vad de var för ljus, vilket jag inte heller var så säker på då. Vid frågan om det var parkeringsljus fick jag ett tveksamt Nej. Funderar även på att försöka få tag på ett par riktiga dimljus och montera dit vilket självklart är ett bättre val.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

MattiasA
S2-Poster
Bilmodell: 944Turbo -90

#96 Post by MattiasA »

Hej,

om inte jag missminner mig så för att vara ett dimljus, så skall glaset vara "B"-märkt. Tror den märkningen sitter tillsammans med E-märkningen.
(hur det är på våra bilar som har gemensamt glas för dim-/helljus vet jag inte.... :roll: )

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

xanlar
Turbo-Poster

#97 Post by xanlar »

Bara en liten instickare. vid mörkerkörning med helljus förlorar man sikt om man även tänder dimljusen. ögonen kan bara ta in en viss del ljus, så tänder man dimljusen krymper pupillerna av ljuset man får nära bilen och mörkerseendet längre fram försämmras. inte många som tänker på det
Andreas Larsen

xanlar
Turbo-Poster

#98 Post by xanlar »

M-Nilsson wrote: Med genom att koppla in en strömbrytare så att man inte kör så här vid skymning/mörker borde ju funka? Under dagtid är de som sagt helt dugliga. Förra gången jag besiktade bilen så visste de inte ens vad de var för ljus, vilket jag inte heller var så säker på då. Vid frågan om det var parkeringsljus fick jag ett tveksamt Nej. Funderar även på att försöka få tag på ett par riktiga dimljus och montera dit vilket självklart är ett bättre
val.
kanske dugligt men du åker olagligt med dem tända dagtid och det ser polisen eftersom de ljusen har fel ljusbild.
Andreas Larsen

Post Reply