Gör Porsche andra trafikanter till farliga förare?
- Favst
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det är alltid en BMW, eller någon Pokemon-bil som kör upp i röven bakom och ska "hetsa". Orkar inte/aldrig. Eller så kör de om. Gärna kombibilar som Ford Focus kombi eller någon gammal Volvo 745.
Jag kan se det framför mig, när de sitter vid matbordet på kvällen och går igenom dagens bravader "Idag körde jag om en Porsche!" och sedan bres det på..
Jag kan se det framför mig, när de sitter vid matbordet på kvällen och går igenom dagens bravader "Idag körde jag om en Porsche!" och sedan bres det på..
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Jag har en jobbarkompis som gärna och ofta berättar att hon en gång körde om en porsche med sin folka-bubbla ... och hon ser sååå stolt ut varje gång hon berättar det. "Jag har KÖRT OM en Porsche!
"

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
Igår fick jag ännu ett sorts bevis på att Porsche, oavsett dess form, automatiskt väcker känlsor hos andra som ser den.
En bekant ringer mig och undrar om jag ska med och ta en bit mat. En strålande idé och vi bestämmer att han ska komma och hämta upp mig eftersom han ändå är ute och glider. Lämpligt nog, med tanke på det strålande sommarvädret, så kör han dessutom en cabriolet.
Men när han svänger upp på uppfarten till vårt hus så parkerar han bilen.
Och vill garanterat åka min täckta Porsche istället, trots att vädret inbjuder mer till att åka öppet (jag orkar sällan ta bort "targataket", även om det händer).
Och trots att det bara är 163 hk och ingen överladdning så öste han beröm över bilen.
Man kunde nästan tro att det var den första Porsche han åkt i, men killen har till och med kört andra Porschar tidigare.
Och ändå ...
På vägen mot restaurang Gyllene Fiskmåsen (alias McDonkan) så befinner vi oss i en rondell. Från ena hållet står en plastkittad Calibra och väntar på att få köra ut.
Man kan väl säga som så att han slösade definitivt inte någon som helst tid efter att Porschen bakre flygel passerat hans körfält.
Hade jag gjort minsta inbromsning så hade hans fina plastfront suttit i Porschens högra bakre flygel.
What´s the point? Jag fattar inte ...
Som de flesta andra Gyllene Fiskmåsen-restauranger har även den vi besökte heltäckande glasrutor, varifrån restaurangbesökarna kan blicka ut.
Och när vi rullar in med Porschen så var det då inte många som inte tittade mot bilen.
Man kunde nästan tro att man kör någon form av supersportbil!

En bekant ringer mig och undrar om jag ska med och ta en bit mat. En strålande idé och vi bestämmer att han ska komma och hämta upp mig eftersom han ändå är ute och glider. Lämpligt nog, med tanke på det strålande sommarvädret, så kör han dessutom en cabriolet.
Men när han svänger upp på uppfarten till vårt hus så parkerar han bilen.
Och vill garanterat åka min täckta Porsche istället, trots att vädret inbjuder mer till att åka öppet (jag orkar sällan ta bort "targataket", även om det händer).
Och trots att det bara är 163 hk och ingen överladdning så öste han beröm över bilen.
Man kunde nästan tro att det var den första Porsche han åkt i, men killen har till och med kört andra Porschar tidigare.
Och ändå ...
På vägen mot restaurang Gyllene Fiskmåsen (alias McDonkan) så befinner vi oss i en rondell. Från ena hållet står en plastkittad Calibra och väntar på att få köra ut.
Man kan väl säga som så att han slösade definitivt inte någon som helst tid efter att Porschen bakre flygel passerat hans körfält.
Hade jag gjort minsta inbromsning så hade hans fina plastfront suttit i Porschens högra bakre flygel.
What´s the point? Jag fattar inte ...
Som de flesta andra Gyllene Fiskmåsen-restauranger har även den vi besökte heltäckande glasrutor, varifrån restaurangbesökarna kan blicka ut.
Och när vi rullar in med Porschen så var det då inte många som inte tittade mot bilen.
Man kunde nästan tro att man kör någon form av supersportbil!

Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Och ändå är det första som lämnar betraktarnas läppar: "... sportaudi ..." 

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
- drifter7508
- Carrera-Poster
- M-Nilsson
- Addict
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
Jag har inte varit med om samma "allvarliga" händelse som dig, men visst händer det att bilar ligger och luktar bakom mig så nära de bara kan, eller knäppa omkörningar och självmordsbenägna fåglar m.m. Men oavsett så är det för mig självklart att alltid ta säkerheten först och inte utmana ödet. Man skulle haft någon passande text på bakrutan har jag funderat på...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Herman
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Richard
- Turbo-Poster
Jag tror att...
...några få kommer ihåg 924:an och 944 N/A och gör sina associationer, medan huvuddelen slås av att det fortfarande är en sjukt cool sportbil med sina feta skärmar så kan det nog bli en gissningstävling i en del sällskap om det ev. är en Ferrari eller möjligen en Lambo, speciellt om den är röd och har S2/951 front...
...nu gissar jag iofs, men jag har haft en hel del kollegor på jobb som frågat vad det är för bil innan vi kom så nära att man kunde läsa det.
...några få kommer ihåg 924:an och 944 N/A och gör sina associationer, medan huvuddelen slås av att det fortfarande är en sjukt cool sportbil med sina feta skärmar så kan det nog bli en gissningstävling i en del sällskap om det ev. är en Ferrari eller möjligen en Lambo, speciellt om den är röd och har S2/951 front...
...nu gissar jag iofs, men jag har haft en hel del kollegor på jobb som frågat vad det är för bil innan vi kom så nära att man kunde läsa det.
Porsche-F-n
- JDr
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo
Ja, nog har det hänt att folk som går förbi bilen har utbrustit i ett: "Jaså, är det en porsche" när de sett emblemet framtill.Richard wrote:Jag tror att...
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
- Freddan
- Addict
Har precis varit ute och kört och passerade 2st Honda CRX:er, och som sej bör var dessa två CRX stylade med japse dämpare och vingar utan dess like..... men fortfarande inte en tendens till att vilja köra om eller något galet beteende.
Visst några enstaka människor typ kepsbeprydda ynglingar i tidig 18års ålder med nytaget körkort brukar ju vara rätt kaxiga men annars så jag vet inte var ni lyckas hitta som folk blir galna när dom ser er...... ser min bil inte lika snabb ut som era eller "hittar" ni alla dom här människorna!??
Fredrik
Visst några enstaka människor typ kepsbeprydda ynglingar i tidig 18års ålder med nytaget körkort brukar ju vara rätt kaxiga men annars så jag vet inte var ni lyckas hitta som folk blir galna när dom ser er...... ser min bil inte lika snabb ut som era eller "hittar" ni alla dom här människorna!??

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Grinolle
- NA-Poster
Man behöver inte "hitta" dem Fredrik. Jag har åkta gamla jänkarbilar i bra många år nu, men märker en avsevärd skillnad på medtrafikanternas beteende när jag kör Porschen jag nyligen köpt.
Det är inte många som bär sig illa åt, men avsevärt fler än med jänkarbilarna, det är helt klart.
Typiskt beteende exempel 1: Jag ligger i 120 (+-moms naturligtvis
) i högerfilen på motorväg. Om kör en Volvokombi av svåridentifierbar nyare modell, varefter fanskapet kastar sig över i högerfilen och bromsar in till min hastighet max 15m framför mig.
Typiskt beteende exempel 2: Jag ligger i lagstadgad hastighet (+moms) på 70-väg, typisk slingrande men trevlig landsväg. Ifatt (så sakteliga, han tok-körde inte) kommer en nyare BMW, varefter han klistrar sig mot min bakre kofångare och ligger där och myser. Jag ser hur idioten ler, han verkar tycka att "vi som åker sportbil" skall hänga ihop även fysiskt! Tre kraftiga pumpningar på brompedalen (naturligtvis med vänsterfoten och gasfoten redo om han inte reagerar) och han intar ett mer respektfullt avstånd, flinet är av någon anledning borta från ansiktet och jag ser i backspegeln att han vrider lite på sig i sätet som om han helt plötsligt satt på något kladdigt! Trots denna erfarenhet är han tillbaks under min bakspoiler inte fem minuter senare!
Sen har vi alla familjefäder som skall plåga livet ur familjekombin vid rödljusen bara för att de står bredvid en Porsche. Det är rätt trivsamt att låta dem dra iväg i ett moln av oljerök och bränd koppling medans man själv accelererar i ett lugnare tempo!
Anders Olsson
Det är inte många som bär sig illa åt, men avsevärt fler än med jänkarbilarna, det är helt klart.
Typiskt beteende exempel 1: Jag ligger i 120 (+-moms naturligtvis

Typiskt beteende exempel 2: Jag ligger i lagstadgad hastighet (+moms) på 70-väg, typisk slingrande men trevlig landsväg. Ifatt (så sakteliga, han tok-körde inte) kommer en nyare BMW, varefter han klistrar sig mot min bakre kofångare och ligger där och myser. Jag ser hur idioten ler, han verkar tycka att "vi som åker sportbil" skall hänga ihop även fysiskt! Tre kraftiga pumpningar på brompedalen (naturligtvis med vänsterfoten och gasfoten redo om han inte reagerar) och han intar ett mer respektfullt avstånd, flinet är av någon anledning borta från ansiktet och jag ser i backspegeln att han vrider lite på sig i sätet som om han helt plötsligt satt på något kladdigt! Trots denna erfarenhet är han tillbaks under min bakspoiler inte fem minuter senare!
Sen har vi alla familjefäder som skall plåga livet ur familjekombin vid rödljusen bara för att de står bredvid en Porsche. Det är rätt trivsamt att låta dem dra iväg i ett moln av oljerök och bränd koppling medans man själv accelererar i ett lugnare tempo!
Anders Olsson
Spitzenqualität?
- Herman
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
Ha ha. Underbart !Grinolle wrote: Sen har vi alla familjefäder som skall plåga livet ur familjekombin vid rödljusen bara för att de står bredvid en Porsche. Det är rätt trivsamt att låta dem dra iväg i ett moln av oljerök och bränd koppling medans man själv accelererar i ett lugnare tempo!
Anders Olsson

968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
-
- S2-Poster
Verkar som de flesta av oss verkar ganska lugna till sinnet, eller är det månne så att det är åldern som spökar 
Har ofta blivit inbjuden till dans av både kepsförsedda plastbilspiloter eller Fredrik 38+ i sin nya S70 T5, R eller dito. Väldigt många gånger vid rödljus i tätort, på 50 vägar. Jag kanske börjar bli gammal, men jag brukar tänka "muppjävel" och släppa iväg dem i ett rökmoln. Jag håller hårt på att köra sansat där det är befogat.
Tyvärr vill sällan ovanstående herrar dansa när man stöter på dem ute på lagom kurviga vägar där man med marginal kan sota ur fullt
En annan sak som händer ibland är när man ligger på motorvägen och kryssar så kommer det ibland upp någon golf, bmw 3-serie eller likn snabbt och lägger sig bakom för att sen backa ur helt och släppa iväg mig.
Min teori är att de kanske lägger ner när de kommer nära nog för att se att det står turbo på bilen

Har ofta blivit inbjuden till dans av både kepsförsedda plastbilspiloter eller Fredrik 38+ i sin nya S70 T5, R eller dito. Väldigt många gånger vid rödljus i tätort, på 50 vägar. Jag kanske börjar bli gammal, men jag brukar tänka "muppjävel" och släppa iväg dem i ett rökmoln. Jag håller hårt på att köra sansat där det är befogat.
Tyvärr vill sällan ovanstående herrar dansa när man stöter på dem ute på lagom kurviga vägar där man med marginal kan sota ur fullt

En annan sak som händer ibland är när man ligger på motorvägen och kryssar så kommer det ibland upp någon golf, bmw 3-serie eller likn snabbt och lägger sig bakom för att sen backa ur helt och släppa iväg mig.

Min teori är att de kanske lägger ner när de kommer nära nog för att se att det står turbo på bilen

//Karl
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
Freddan anledningnen till att du slapp rejsa CRX´erna var att jag redan piskat dem.. de vet sin plats 
Sen så kan jag förstå alla 740 940 ägare som jagar en.. man har ju en själv som bruksbil och man måste ju komma ikapp ooch se vem som kör ens favorit bil..
/C

Sen så kan jag förstå alla 740 940 ägare som jagar en.. man har ju en själv som bruksbil och man måste ju komma ikapp ooch se vem som kör ens favorit bil..
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]