ombyggnad 924
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
...firefish wrote:Min 968 är alltså en bruksbil. Men så är den ju inte röd heller.

Ska du till Rosersberg? Jag vill glo på bilen och ställa dumma frågor.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Nu är ju fotboll inte på något sätt en sport - 22killar i knickers som springer klunga på en gräsplätt medan 2000huliganer klappar varann på käften är inte att betrakat som sport - det är 100% trams. Nåväl det är en parentes.rob3rt wrote:sportbil är ju ett egentligen ganska konstigt ordval för en sådan bil, har den ett sportigt utseende..ser den ut som en fotboll??
![]()
vad anknyter den till sport??
Jag reagerade oxå på Alfa-Åke's definition av sportbil - jag reagerade inte förra året när jag hörde det samma ty då ägde jag ingen sportbil själv.. Det gör jag nu så då fattade jag vad Åke var ute efter. Sedan så har jag i ett par år också blivit bearbetad av ett par kollegor här på jobbet, en av dem är i allra högsta grad insmetad i Modsport reglementet och han var också inblandad när reglementet för den där satsningen på gatbils-racing som aldrig riktigt tog sig... Han har fått många mail där människor försöker få in både det ena och det andra under modpsort tex - men det faller alltid på att det inte är en sportbil. Så - om man undrar vad en sportbil är, tänk engelskt... MG tex har ju alla attribut. Liten, lätt, har inget syfte förutom att den ska vara underhållande. Underhållande behöver inte vara samma som snabb, men ofta får det konsekvensen att den är lätt och relativt liten. Stor och tung, ja då hamnar man snabbt i att det är en GT vagn - och det är nåt annat. När man då tänker på engelska sportbilar så kommer man ju automatiskt på tex tyska motsvarigheter till de engelska bilarna... Och vips så har man liksom ringat in dem...
En sportig bil är nåt annat än en sportbil - en M3:a må vara hur sportig den vill, men sportbil blir den inte. Den är lite för praktisk... Och lite för bra också.
För mig så är 944 en sportbil - även om den nu tyvärr råkar besitta obehagligt många praktiska kvalitéer - typ stort bagage. Man får tänka att den har en imaginär rollo och att man inte får använda mer bagageutrymme än det som rymms under rollon - för det får ju inte se ut som att den går att använda.
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Perfekt!firefish wrote:Japp.Sjösgärd wrote: ...![]()
Ska du till Rosersberg? Jag vill glo på bilen och ställa dumma frågor.
Jag en hoper dumma svar att leverera till dig

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
Hm, är jag skyldig till den här ändlösa diskussionen?
Eftersom jag har så svårt att hålla inne med mina åsikter så ventilerar jag väl dom nu igen...
Tycker att det måste finnas ett visst mått av kompromisslöshet i en sportbil. Man sitter lågt i en 924, trots att det hämmar sikten, enkelheten att ta sig i & ur, säkerheten osv. Växellådan är krångligt nog placerad baktill. Takhöjden är låg med allt vad det innebär för längre personer. Den har tillkrånglade lysen & låg front som gör motorrummet trångt & jävligt, men ger bra CW.
Den har baksäte endast för barn & benlösa. Osv.
Allt detta gör den till sportbil, men många bilar som varit sportbilar har istället blivit KLASSIKER. 924 är inte där än men jag skulle iaf kalla den "en gammal sportbil" med betoning på gammal, eller blivande klassiker om man så vill.
951 är uppenbarligen smått unik eftersom den knappt kan jämföras med bilar från samma tidsepok utan jämförs med nyare sportbilar, med vissa parenteser för att ingen ska glömma av att det ÄR en bra bil, det är bara det att den faktiskt kom för snart 25 år sedan...

Eftersom jag har så svårt att hålla inne med mina åsikter så ventilerar jag väl dom nu igen...
Tycker att det måste finnas ett visst mått av kompromisslöshet i en sportbil. Man sitter lågt i en 924, trots att det hämmar sikten, enkelheten att ta sig i & ur, säkerheten osv. Växellådan är krångligt nog placerad baktill. Takhöjden är låg med allt vad det innebär för längre personer. Den har tillkrånglade lysen & låg front som gör motorrummet trångt & jävligt, men ger bra CW.
Den har baksäte endast för barn & benlösa. Osv.
Allt detta gör den till sportbil, men många bilar som varit sportbilar har istället blivit KLASSIKER. 924 är inte där än men jag skulle iaf kalla den "en gammal sportbil" med betoning på gammal, eller blivande klassiker om man så vill.
951 är uppenbarligen smått unik eftersom den knappt kan jämföras med bilar från samma tidsepok utan jämförs med nyare sportbilar, med vissa parenteser för att ingen ska glömma av att det ÄR en bra bil, det är bara det att den faktiskt kom för snart 25 år sedan...
Porschelös :-(