924S svårsålda!?

924/928/944/968
M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

#31 Post by M-Nilsson »

Mr Dezent: Tack för det långa svaret! Tror de ligger nått i det..Svensson som aldrig haft en porsche lägger nog max 25 som du säger..gentemot de som har kunskapen, speciellt om 924S. Jag ska låta annonsen ligga ute ett tag till innan jag ska fundera på att lägga ut den på bud..det är nog ingen dum ide. :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#32 Post by Pehr Johnsson »

Tänk även på att annonser som ligger länge får "Dåligt rykte". Folk blir misstänksamma och frågar sig vad det är för fel på bilen eftersom den inte blir såld.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

#33 Post by M-Nilsson »

Pehr Johnsson wrote:Tänk även på att annonser som ligger länge får "Dåligt rykte". Folk blir misstänksamma och frågar sig vad det är för fel på bilen eftersom den inte blir såld.
Men å andra sidan de som sett annonsen från början och sen ser att den ligger kvar några månader senare, dessa tycker man skulle hört av sig i tidigt skede om han/hon verkligen är intresserade.
Men jag tror ändå du har lite rätt, för första gr när jag provade lägga ut den för 45000 dessutom så dröjde det inte länge förrän det ringde på den, vilket det nu inte har gjort på länge...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

#34 Post by Mr Dezent »

Håller helt med Pehr Johnsson.
Ju längre tid annonsen ligger inne, desto sämre utgångsläge får du som säljare.
Nya priser och i värsta fall nya annonser är inte heller alltid av godo.
Det är en jäkla svår balansgång att framgångsrikt sälja sin bil.
Så här tror jag (mina högst personliga teorier) att folk resonerar kring annonser och prissättningar:

* För högt pris, då vill ingen köpa bilen.

* För lågt pris, då misstänker "alla" att det måste vara något lurt med den.

* För lång tid till salu, då är det bevisligen ingen som köpt bilen och då måste det vara något fel på antingen bil eller pris. För annars borde någon annan redan ha köpt bilen ifråga. Eller?

* För många prisjusteringar, då riskerar säljaren att "annonsera sönder" sin bil och bilen anses vara iskall på marknaden och de potentiella kunderna flyr.

Åter igen - resonemanget i sig behöver inte vara rätt.
Men tror att folk tänker i de banorna och det räcker för att ställa till det för dig som säljare.

Själv har jag varit med om att annonsera ut en bil för billigt.
Begärde 30.000 kronor för en felfri Saab 900 turbo Cabriolet by Hirsch (Hirsch-vässad så den gick riktigt, riktigt bra). Detta var några år tillbaka och inte en jäkel hörde av sig trots att annonsen låg aktiv i två månaders tid.

Bara någon månad senare, och utan någon som helst åtgärd på bilen, annonserade jag ut den på nytt, men den här gången för 55.000 kronor.
Exakt samma bil, samma utförande, likadant annonsupplägg med samma bilder. Bara ett höjt pris, med 25.000 kronor mer än jag begärt från början.
Plötsligt fick jag flera napp på en gång och första som kom och kikade på bilen köpte den också för 55.000 kronor, utan något prut över huvud taget.

Så rätt pris är kritiskt.
Inte för billigt. inte för dyrt.
En svår balansgång ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Newberg
NA-Poster

#35 Post by Newberg »

Hur mycket tror ni priset på 924S och 944 NA kommer stiga till våren jämnfört med nu? Har letat 944 ett tag men ja blir bara inte av med min BMW, väldigt svårsåld verkar de som. Är de bättre att sälja BMWn nu tilll underpris (5-7 tusen) och köpa 944 redan nu eller är de bättre att vänta till våren att sälja till ett vettigt pris, men då också att 944orna är dyrare?
Bara lite funderingar. :)

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#36 Post by Pehr Johnsson »

Priset beror alltid på tillgång och efterfrågan samt hur den almänna ekonomin ser ut. Blir det en tung lågkonjunktur så är det första folk offrar så är det busbilen och priserna kommer att rasa. Sen kan det ju även bli så att eftersom våra inte är SÅ dyra så behålls de kanske istället för att man byter upp sig. Då kan det ju bli så att priserna ligger kvar på samma nivå som nu.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#37 Post by Maxx »

Min gissning är att 944:an är en relativt oattraktiv bil förutom för de som är mer insatta i vad man får för pengarna.

Den är för billig för de som vill ha en Porsche för namnets skull, de köper i stället en Boxster. Och den är "för dyr" för de som vill ha en slit-o-släng-busbil. Inte i inköpspris kanske, men "alla" vet ju hur "otroligt dyrt" det är med reservdelar till Porsche och därför blir en 944 ointressant. Är man en bit under 30 så är den dessutom lite småtöntig, hellre en cool framhjulsdriven japsbil med massor av billigt bling att tillgå. :wink:

De flesta 944:or börjar bli ganska gamla och har gått ganska långt vilket säkert avskräcker många. Jag tror att man helt enkelt måste ha kärat ner sig i 924/944 för att vara en presumtiv köpare.

Jag tror att priset för en 944 kommer att stå stilla eller falla lite smått närmaste åren, medan priset för välvårdade 944 turbo (250 hk-modellen i synnerhet) kommer att stiga då den är väldigt attraktiv bland de redan invigda, och till viss del gäller det även 944 S2 men inte i lika hög grad. 968 kommer att följa 944 turbo/944 S2 i prisutveckling, 968 CS kommer att öka i pris för välbehållna exemplar till en nivå där man frågar sig själv om man är sinnessjuk som faktiskt funderar över att betala så mycket pengar för den prestanda man får. :wink:

Så snart Cayman fallit tillräckligt i pris tror jag att marknaden för 944:or kommer dö fullständigt vilket är bra för de som vill ha billiga ban-/busbilar. Kommer att bli gott om reservdelsbilar. :D Tror att 944 då kommer att vara i samma läge som 924 är idag.

Vad gäller 924 S så instämmer jag i vad som skrivits tidigare; vanligt oinsatt folk ser ingen skillnad på en 924 och en 924 S och det hjälper nog inte att förklara heller.

Däremot tror jag att det finns en liten grupp köpare som vet vad de vill ha och är villiga att betala lite mer än gemene man för en 924 S. Problemet är väl bara att de är så få ... :roll:

Eller så har man tur och råkar få napp där någon oinsatt helt enkelt gillar bilen vid första ögonkast och betalar det utsatta priset utan att veta om det är högt eller lågt sett till resten av marknaden. Finns ju de som får sålt 35.000kr-944:or för 50.000kr till en glad och nöjd köpare.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply