Alfa GTV (116) vs 924 och 944

924/928/944/968
HA
S-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986

#16 Post by HA »

Mina erfarenheter förutom de ovan nämnda.
Har haft 3 transaxel Alfor. Två 75:or och en GTV6 som var lätt banpreppad o trimmad.

116 är charmigare och känns nättare och smidigare men känns gammal jämfört med Porschen som även känns mer som sportbil. Är mycket körglädje i båda om än olika karaktärer. 944 har även mycket bättre vardagsbilsegenskaper om man är ute efter det. En 944 kan man ha utan garage och även köra på vintern vilket ingetdera är lämpligt med en 116. Finns även mer och billigare ban/slalom möjlighet med PCS än CAR.

Summa summarum så tycker jag att Porschen är en bättre bil i det allra mesta. Jag kör den både till vardags och till fest (bana). Fast jag saknar iallafall GTV6:an ibland, speciellt varje gång jag kör igenom en tunnel....
Håkan
Ekerö/Stockholm

rayko
NA-Poster

#17 Post by rayko »

GRR wrote:Har ägt en GTV6a.

Ljudet från en GTV6a är underbart... går inte att jämföra med en 44a.

/GRR
http://www.youtube.com/watch?v=3WGTP5X649g
Ja ljudet är underbart men man kan leva utan det.
Pehr Johnsson wrote:
rayko wrote:Tack för alla svar.Då börjar jag spana efter en 924/944.Har en vän i Torino och funderar att fråga honom om det finns fina och rostfria 924/944 i Italien.
Varför gå över ån efter vatten? Alla 9x4 är helgalvade sedan 79? (rätta mig här) Det är bara riktiga lik som är rostiga, bilar i normalt bruksskick har kanske lite rost på skärmkanter där de blivit blästrade av grus sprut.
Saken är att jag är allergisk mot rost.Föredrar en bil med trasig motor eller växellåda än en bil med rostfläckar eller krockad.

P.P
Tanken är att bilen ska vara vardagsbil och stå på gatan i alla väder (blev av med garaget).
Det är därför jag sålde alfan.

Ducati
Hur är kostnaderna om du jämför GTV6 med din 944? Är reservdelarna till Porschen mycket dyrare än alfans?

Tack till alla för svaren.

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#18 Post by Pehr Johnsson »

Rayko. Vill du kolla reservdelspriser så ta en titt på www.utzon.se så kan du ju bilda dig en upfattning
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

rayko
NA-Poster

#19 Post by rayko »

HA wrote: Fast jag saknar iallafall GTV6:an ibland, speciellt varje gång jag kör igenom en tunnel....
Södralänken på 2 eller 3 är favoritställe
Pehr Johnsson wrote:Rayko. Vill du kolla reservdelspriser så ta en titt på www.utzon.se så kan du ju bilda dig en upfattning
Tackar

wennergren
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#20 Post by wennergren »

viva italia! det som är lite kul är, att i car (club alfa romeo sverige) är det, kryper det fram ibland, rätt många som "råkar" ha en porsche i garaget också! så varför välja? själv är jag fast i ar träsket, men jag har alltid varit svag för porsche och vw. har väl kanske med att man är uppvuxen i en baksnurrad vw 1300?! härligt är det i allafall :-)

jo, folk som brukar fråga varför man kör alfa, brukar jag svara; "- alfa har varken mugghållare eller farthållare!",
"- man köper inte heller en alfa för att man är förnuftig, det är körningen och ljudet man vill åt" ...alltså, inte helt olikt 944:a ägaren?!

/filip
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

rayko
NA-Poster

#21 Post by rayko »

wennergren,
Jag är uppvuxen i en fiat 132 1.6 dohc med 5 växlar i mitten av 70-talet som sladdades vild i kurvorna och jag hamnade ofta mellan fram och baksätet. Sedan i tonåren var vardagsbilen en sänkt GTV med 27 stavar och ansa avgassystem.Min pappa plogade snön med den och fick torka av framrutan på insidan med näsdukar på vintern.I familjens ägo har funnits Giuliettor,Fiat 124 och 128.Min pappas shopping bil var en 2 cylindrig,luftkyld Fiat 126 med svansmotor på 650 kubik med 26 hästar på papper.Jätte rolig bil att köra.Farbrorn har alltid varit besatt med rally och Lancia.Äger Beta,Thema,Dedra,Prisma och Delta Integrale.Det är nu jag upptäcker att det finns andra bilar än italienska.Det skulle vara roligt att äga både Alfa och Porsche samtidigt någon dag som du säger.

Rayko

Post Reply