I grund och botten inte en dum idé alls.henca wrote: ↑2025-11-02 14:33:47 Om det går att fixa med en träbit går det sannolikt också fixa med en plastbit som skrivs ut på en 3D-skrivare. En sådan utskrift skulle nog se lite mer "original" ut. Jag börjar tappa räkningen på hur många detaljer till mina bilar (och annat som gräsklippare, garageportar och torkskåp) som jag har skrivit ut.
Principen brukar vara:
1) Mät med skjutmått
2) Cadda upp i ett cad-program
3) Skriv ut och se om det passar
4) Iterera ovanstående steg ungefär 8 gånger tills det blir bra.
Till bilar skriver jag numera oftast ut med PETG som tål de lite högre temperaturer som det kan bli i en kupe en solig sommardag. Ett tag skrev jag ut i ABS, men det är svårare att skriva ut i ABS eftersom det krymper när det svalnar vilket kan påverka både utskriftens mått och leda till sprickor i utskriften.
Det som motiverade mig att köpa min 3D-skrivare var just behovet att kunna skriva ut en ram till instrumentpanelen i min 928 för att hålla en stereo och knappen för varningsblinkers. Sen dess har det blivit många utskrifter. Därmed inte sagt att det där med 3D-skrivare är helt enkelt, de är allt annat än pålitliga och kräver emellanåt reparationer och mekande. Men det är som med allting annat, det skulle inte vara roligt om det vore lätt.
m v h Henrik
Men det är egentligen bara ett "mothåll" på baksidan som behövs för att det inte ska flexa just när lyktan skjuts på plats.
När den väl är inkopplad är problemet egentligen en ickefråga.
Tror att det proffsigaste (bortsett från att byta delen) är att montera bort sidoblinkersen och peta dit kontakten med lyktan på plats.
På så vis behövs ju varken träbit eller custom-printade plastdelar.
Måste dubbelkolla så lyktan inte måste tas bort för att lossa sidoblinkersen först bara.
Har en polare i Kalmar som med stor passion 3D-printar massor av kul i rekreationellt syfte och som har gjort några specialare till en annan Kalmarits 924, så jag vet att det går att få bra resultat.
Själv är jag dock inte tillräckligt intresserad av att lära mig använda en 3D-skrivare för att skaffa en.
Känner mig själv för väl vid det här laget.
Principen brukar vara:
1) Köpa en alldeles för dyr och avancerad maskin.
2) Lägga hutlöst mycket pengar på tillbehör och material.
3) Aldrig lära mig hur man använder den.
4) Iterera ovanstående steg oändligt många gånger med olika maskiner/verktyg/redskap som tids nog hamnar på vinden i princip bara uppackade, monterade och sedermera demonterade och nedpackade igen.