Hej (igen) forumet!
Åter spekulant på att köpa en 968. Något jag bör tänka på? Då tänker jag främst på kända svagheter som visat sig med tiden. När jag köpte min förra (för sisådär 20 år sedan) vet jag att kam&balansremmar var en sådan sak som man garanterat ville kolla upp servicestatus på, eller bara byta direkt efter köp om det var okänt eller osäkert. Har det med tiden dykt upp fler sånna saker som man bör kontrollera innan köp och/eller säkerställa/åtgärda status på omedelbart efter köp?
968 - kända svagheter?
- rydan
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2007-08-26 22:04:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm / Solna
- Contact:
968 - kända svagheter?
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
- rydan
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2007-08-26 22:04:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm / Solna
- Contact:
Re: 968 - kända svagheter?
Och, nej, jag är fortfarade ingen meckare, så är status nu att man behöver vara i garaget varje vecka för att hålla dem rullande vill jag gärna veta det med. För då ska jag ha något annat. =D
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 446
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 968 - kända svagheter?
Hej.
Har snart haft min 968:a i 12 år.
Och nej, man behöver inte vara i garaget varje vecka. Är själv ingen mekare och har bara tillgång till ett garage i en garagelänga. Men har en bra verkstad som hjälper med de svårare sakerna.
Det som har hänt under dessa 12 år är:
Alla remmar och vattenpump byttes efter två år. Den jag köpte bilen av hade allt hemma. Detta gjorde på verkstad
Ena motorn till strålkastaren gick sönder, bytte själv.
Lamporna i instrumentklustret slocknade, köpte "nytt" kluster och bytte själv.
Trippmätaren slutade fungera, beställde nytt kugghjul och bytte själv.
Ny generator + remmar, gjordes på verkstad
Sen har det mest varit vanligt slitageunderhåll, typ nya bromsbackar, nytt batteri, byta olja och bromsvätska osv.
Just nu har jag ett skumt problem, se tråd under teknik.
Så allt som allt så har det varit en väldigt pålitlig bil. Kör en 300 mil per år med den.
Nästa år tänker jag göra en roadtrip i Europa med den och åka till Porsche museet då det är 50-års jubileum för transaxelbilarna.
Skulle 100% köpa en igen.
Har snart haft min 968:a i 12 år.
Och nej, man behöver inte vara i garaget varje vecka. Är själv ingen mekare och har bara tillgång till ett garage i en garagelänga. Men har en bra verkstad som hjälper med de svårare sakerna.
Det som har hänt under dessa 12 år är:
Alla remmar och vattenpump byttes efter två år. Den jag köpte bilen av hade allt hemma. Detta gjorde på verkstad
Ena motorn till strålkastaren gick sönder, bytte själv.
Lamporna i instrumentklustret slocknade, köpte "nytt" kluster och bytte själv.
Trippmätaren slutade fungera, beställde nytt kugghjul och bytte själv.
Ny generator + remmar, gjordes på verkstad
Sen har det mest varit vanligt slitageunderhåll, typ nya bromsbackar, nytt batteri, byta olja och bromsvätska osv.
Just nu har jag ett skumt problem, se tråd under teknik.
Så allt som allt så har det varit en väldigt pålitlig bil. Kör en 300 mil per år med den.
Nästa år tänker jag göra en roadtrip i Europa med den och åka till Porsche museet då det är 50-års jubileum för transaxelbilarna.
Skulle 100% köpa en igen.
968 -93
Who is online
Users browsing this forum: No registered users