Hur lätt kan en 944:a bli??
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Bortplockade balansaxlar
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Turbokonverteringen är gissningsvis ett nollsummespel.
Vikt plus
- turbo
- större kylare
- Intercooler
- Några väldigt lätta tryckrör
- servopump elhydraulisk
Vikt minus
- lättad vevaxel
- bortagna balansaxlar
- liten generator
- tunnväggigt r/f avgas, (förmodligen jämnt upp)
Tidigare konverteringar,
Vikt plus
- bur, rätt massiv
- hjul, bbs challenge
- GT3 bromsar
Vikt minus
- urtagen inredning, men original instrumentpanel
- Recaro SPG x 2
- bortagen reservhjulsbalja
- plastrutor förutom vindruta
- plast i huv, front, skärmar, rensade och utskurna dörrar,
Kommande lättning,
- BBS race E88, väger nästan ingenting jmft med challenge
Nuvarande vikt utan förare och halv tank, runt 1060kg
Vikt plus
- turbo
- större kylare
- Intercooler
- Några väldigt lätta tryckrör
- servopump elhydraulisk
Vikt minus
- lättad vevaxel
- bortagna balansaxlar
- liten generator
- tunnväggigt r/f avgas, (förmodligen jämnt upp)
Tidigare konverteringar,
Vikt plus
- bur, rätt massiv
- hjul, bbs challenge
- GT3 bromsar
Vikt minus
- urtagen inredning, men original instrumentpanel
- Recaro SPG x 2
- bortagen reservhjulsbalja
- plastrutor förutom vindruta
- plast i huv, front, skärmar, rensade och utskurna dörrar,
Kommande lättning,
- BBS race E88, väger nästan ingenting jmft med challenge
Nuvarande vikt utan förare och halv tank, runt 1060kg
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Batterier är tunga... Jag har ett Odessey batteri, exemplariskt placerat på golvet bakom passagerarstolen. Vikt: 7kg. Jag har varit väldigt nöjd med batteriet både med tanke på låg vikt samt bra prestanda. Nu läste jag om en kille på Rejsa, han har en Alfa Romeo med ett Topend batteri som funkade väldigt bra. Vikt: 1,6kg!
/Claes

/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Nya bilen skall ha ett sådant batteri. Utrensade dörrar är fortsatt tunga jämfört med glasfiber. Sandens bil väger in på 960 kg utan förare. Finns alltid mer att göra. 

-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Och Sandén har också utskurna dörrar, så där finns ytterligare vikt att hitta.
Jag får prata med Robin om kolfiberpaneler
Jag får prata med Robin om kolfiberpaneler

- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
claes wrote:Batterier är tunga... Jag har ett Odessey batteri, exemplariskt placerat på golvet bakom passagerarstolen. Vikt: 7kg. Jag har varit väldigt nöjd med batteriet både med tanke på låg vikt samt bra prestanda. Nu läste jag om en kille på Rejsa, han har en Alfa Romeo med ett Topend batteri som funkade väldigt bra. Vikt: 1,6kg!![]()
/Claes
Sånt batteri har jag köpt till min 924t, sparar ca 11,5 kg jämfört med orginal, dock är mitt lite större än alfans, 12ah(obs, ej jämförbart med blybatteri ah) har jag, 2kg. Bra tryck i lithiumbatterierna, fin snurr på startmotorn

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]