Orginalskick
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2017-01-23 18:14:12
- Bilmodell: Porsche 944 n/a
- Årsmodell: 1986
- Location: Gotland
- Contact:
Orginalskick
Hej. Ny på forumet och ny med Porsche 944 N/A. Det är en 86a som har gått 5300 mil och i mycket bra orört orginalskick. 2 tidigare ägare och den inte gått i regn sedan 2004 med säkerhet. Hur är det med att behålla en sådan i orginalskick? Det enda ändringen som ev skall göras är att sätta på en s2/Turbo diffuser så den blir lite snyggare vid ljudämparen. Det skall ju borras 2st hål på varje sida för att få fast diffusern. Fick in en bild till slut
Hälsn Stefan
Hälsn Stefan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Stefan E on 2017-04-25 15:57:22, edited 2 times in total.
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 496
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: orginalskick
Denna typ av fråga är naturligtvis lite av ett dilemma. Å ena sidan är detta din bil och du skall göra precis det som du vill med den för att få den att bli vad du vill. Å andra sidan kanske du bör fundera över vad du vill göra med bilen och hur mycket det får kosta? Det du nu gör med bilen kan både kosta nu i material och arbete, men det kan också kosta eller rentav betala sig senare i form av förändrat värde.
Ofta har det genom åren varit trendigt att framdatera bilar så att de mer liknar nyare årsmodeller eller kraftfullare modeller. Men ser man sedan på dessa modifierade bilar några år senare brukar de ofta värderas lägre med sina breddade skärmar och karossdelar i glasfiber än de bilar som är i orginalskick. Mitt råd är att inte utföra några modifieringar som inte går att återställa till en rimlig kostnad.
m v h Henrik
Ofta har det genom åren varit trendigt att framdatera bilar så att de mer liknar nyare årsmodeller eller kraftfullare modeller. Men ser man sedan på dessa modifierade bilar några år senare brukar de ofta värderas lägre med sina breddade skärmar och karossdelar i glasfiber än de bilar som är i orginalskick. Mitt råd är att inte utföra några modifieringar som inte går att återställa till en rimlig kostnad.
m v h Henrik
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Är det bara diffusern så tror jag inte att det spelar någon roll. Samma gäller väghållnings kit, det tror jag inte ger något större skillnad på priset. Men mer än så ska nog inte modda. Man kan jämföra med min kompis BMW m3 E36 som är i orört original skick. Hur många sådana finns det kvar som inte är sönder skruvade och körts av en tonåring. Det kan mån räkna på ena handen nästan. Dom har börjat dra iväg i pris nu även fast dom inte är så gamla.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2017-01-23 18:14:12
- Bilmodell: Porsche 944 n/a
- Årsmodell: 1986
- Location: Gotland
- Contact:
Re: orginalskick
Tack för svaren. Bra att forumet finns så man kan få svar på sina funderingar 

- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Orginalskick
Jag hade behållit den i strikt originalskick, kan inte finnas många som är orörda kvar.
Janne
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Orginalskick
Skippa blöjan, den ser ju så mycket bättre ut utan. Tidiga 944 med fuchs är helt klart den utseendemässiga peaken under 944ans livstid ! 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Orginalskick
+1Janne J wrote:Jag hade behållit den i strikt originalskick, kan inte finnas många som är orörda kvar.
Janne
(Beställ certifikat från Porsche! Det låter som en concourvinnare i Porscheklubben)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2017-01-23 18:14:12
- Bilmodell: Porsche 944 n/a
- Årsmodell: 1986
- Location: Gotland
- Contact:
Re: Orginalskick
Vad innebär ett certifikat från Porsche. Att det är orginal motor och låda som sitter i bilen. Utrustnings koder och färgkod finns bak på den lilla vita lappen.
Mvh Stefan
Mvh Stefan
-
- S-Poster
- Posts: 150
- Joined: 2015-02-12 19:37:16
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm, bilen står i Trosa
- Contact:
Re: Orginalskick
Köp en 944 kofångare till och borra i den och behåll originalkofångaren i nuvarande skick. Så du enkelt och ofarligt kan byta tillbaka.
Vet faktiskt en till salu...
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=31855" onclick="window.open(this.href);return false;
En lågmilad original porsche kan betinga orimligt höga priser även om det "bara" är en 944
MVH Vidar
Vet faktiskt en till salu...

En lågmilad original porsche kan betinga orimligt höga priser även om det "bara" är en 944
MVH Vidar
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Orginalskick
Hålen för infästningen av diffusern sitter i plåten, så en extra kofångare gör ingen skillnad...
Däremot så går det ju alltid att svetsa igen hålen om man skulle bestämma sig för att återställa i framtiden.
Jag brukar dock generellt förespråka original på en så pass fin och orörd bil.
Bobo
Däremot så går det ju alltid att svetsa igen hålen om man skulle bestämma sig för att återställa i framtiden.
Jag brukar dock generellt förespråka original på en så pass fin och orörd bil.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2017-01-23 18:14:12
- Bilmodell: Porsche 944 n/a
- Årsmodell: 1986
- Location: Gotland
- Contact:
Re: Orginalskick
Den får bli kvar i orginalskick. Får se till att den blir ren o fin undertill i stället.
Stefan
Stefan
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Orginalskick
En liten sänkning kanske vore på sin plats om du vill få lite snyggare utseende och behålla bilen i princip orginal?


924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2015-10-09 12:49:09
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Orginalskick
Snygg färg!
924S-86

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2017-01-23 18:14:12
- Bilmodell: Porsche 944 n/a
- Årsmodell: 1986
- Location: Gotland
- Contact:
Re: Orginalskick
Detsamma 

Who is online
Users browsing this forum: No registered users