Vad har hänt med forumet?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#31 Post by Cédric »

balansaxel wrote:När man inte ens kan fixa så att bilder syns för gäster /ej inloggade så
får man räkna med att det dör ut, vore mycket synd dock
Vi måste ju locka nya användare etc..

Automatisk nedskalning vore bra också...

Bra punkter, sjukt bökigt att ladda upp bilder. Rejsas uppladdning av bilder är något man borde snegla på.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#32 Post by balansaxel »

Ja, precis , Rejsa, Sävarturbo mfl är öppna för nyfikna besökare och är mycket enklare att göra en bra tråd i... :#cheers:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Vad har hänt med forumet?

#33 Post by Maxx »

Man kan ju hoppas att ägaren till forumet läser kommentarerna här, annars lär nog inget förändras.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#34 Post by henca »

Även om kommentarerna skulle läsas måste man ha respekt för att det som efterfrågas inte är trivialt att ordna. Olika forum bygger på olika mjukvaror som har olika funktionalitet.I detta fall bygger forumet på phpBB som är en av de vanligaste mjukvarorna för forum.

Naturligtvis kan man tänka sig att slänga ut en mjukvara och ersätta med en annan, men en sådan operation kan innebära att gamla data ej längre blir tillgängliga.

Möjligheten att ladda upp bilder tycker jag funkar väldigt smidigt här. Någon önskan att forumet skall skala ned bilderna efter uppladdning har inte jag, det gör jag mycket hellre själv innan jag laddar upp bilden. Då blir det rätt med önskad del av bilden utklippt och lämplig interpolation vid nedskalningen. Dessutom spar jag bandbredd på att inte ladda upp en onödigt stor bild.

Det skulle kunna ligga en tanke bakom att icke inloggade inte kan se alla bilder. Som icke inloggad kan jag se bilder under off-topic men ej under "våra bilar". På många andra forum om finare bilar vet jag att man brukar undvika att kreti och pleti skall kunna se reg-skyltar.

m v h Henrik

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#35 Post by Ragnar Joensen »

Den här diskussionen har trillat lite av spåret. Vi kan med säkerhet säga att det INTE är problemet med bilderna, som är orsak till den minskade aktiviteten. Det var likadant innan aktiviteten minskade.

Visst hade det varit en förbätring, ingen tvekan om det. Men jag måste erkänna att jag inte ens visste om detta problem. Och det är inte större än att genuint intresserade gäster kan regga sig.

Fokuserar vi på bild-problematiken, kan vi missa egentliga orsaken.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#36 Post by balansaxel »

Det handlar om en konstruktiv synpunkt utifrån mig som användare..
Jag drar mig för att lägga ut bilder därför det är omständigt och jag tror vi kan locka nya användare med synliga bilder för gäster etc..

Biltjuvarna lär nog regga sig om dom vill se reg nr...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#37 Post by Ragnar Joensen »

balansaxel wrote:Det handlar om en konstruktiv synpunkt utifrån mig som användare..
Jag drar mig för att lägga ut bilder därför det är omständigt och jag tror vi kan locka nya användare med synliga bilder för gäster etc..

Biltjuvarna lär nog regga sig om dom vill se reg nr...
Oh det är ett bra och relevant input. Men som sagt så har detta inte ändrats.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#38 Post by [Bobo] »

Hjälp är det centrala i det här. Vi som känner varandra här på forumet gör det för att vi har hjälpt varandra. Vissa har hjälpt mer och andra har blivit hjälpta mer, men allt hänger på att hjälpa varandra.

När jag skapade mitt konto kände jag inte en käft här. Jag lärde känna några här i stan genom forumet för att jag behövfde hjälp och sen spred det sig. Någon av Linköpingsfolket hade köpt något av en kille på forumet. "Han kanske har en vänsterskärm som du kan köpa!". På så vis lärde jag känna Freddie i Åkers Styckebruk. I närheten bor QV-Janne, så det blev en tur dit också för att köpa en inredning. Den hamnade sedermera i Vintersläden II efter att jag sålt bilen till Natanael, som jag också lärde känna via forumet. Han adopterades mer eller mindre av Bathory efter det köpet och dom blev väldigt nära.

Några av oss i Linköping bor nära varandra och har träffats en hel del under åren. Träffar, banmöten, mekkvällar och framförallt "du, kan du hjälpa mig med det här?!".
Jag och fälgen-Erik träffades första gången efter att jag hade publicerat ett foto på hans 951:a i en tråd om Nykvarnsparkträffen i Linköping typ 2010/11. Jag höll en ölprovning på hans svensexa förra sommaren.
Däremellan har vi hunnit med en hel del under åren. :D

Patand annonserade om sina förbannade spacers i alla trådar han skrev i under en period :mrgreen: , så jag bestämde mig för att köpa dom. Dom passade inte. Vi hade nog aldrig träffats om det inte var för Porscharna. Efter det har han hjälpt mig massor med gånger och jag har lackat hans frontplåt. Vi har även träffats för att köra på is och han har varit min instruktör på två förarkurser...
Vi driver ett hobbyföretag tillsammans idag. Bygger appar! :D

Bathory-Sven erbjöd sig att laga något åt mig eller om det var något jag skulle köpa. Det tog mig till Vara, där jag även lärde känna hans bror. Vi träffas ibland flera gånger om året numera trots att vi bor tre timmar ifrån varandra och pratar i telefon titt som tätt. Inte bara om Porscherelaterade saker.
Geografin sätter bara gränser om man låter den.

Jag hjälpte matsen med en extraljuslåda. HAn kom från Åre för att hämta den. Jag hjälpte sebastu med rost och lackning. Han åkte från Stockholm i flera omgångar...
Jag försökte hjälpa Henca med hans avdragna hjulmuttrar häromdagen. Dom flesta som jag har hjälpt med något eller som hjälpt mig skriver i mina trådar och jag i deras. Såklart.
Vi är ytligt bekanta till nära vänner och alla dessa relationer grundar sig i att vi har hjälpt varandra under åren. Jag ber om hjälp så fort jag behöver den och många frågar mig om sånt som jag är bra på.
Vi är bra på olika saker och det utnyttjar vi. Ju mer vi träffas desto tightare blir vi givetvis och en del av kommunikationen har nog, som jag skrev senast, flyttat till SMS och telefonsamtal snarare än ett inlägg i berörd tråd.

Här kommer tipsen.
Den som känner sig utanför bör söka hjälp. Av oss andra alltså! :wink:
Vi hjälper gärna till! Någon som bor i närheten brukar kunna rycka ut och då är första fröet sått.
Fråga om ni kör fast. Fortsätt i gamla trådar om det redan finns avhandlat men något är otydligt.
Med smicker kommer man långt också. Om du vill att någon ska skriva något i dina trådar så är ett bra första steg att skriva något i någon annans tråd. Man brukar få något tillbaka och om man sen fortsätter så är bollen i rullning.
Ställ frågor i era biltrådar. Ge folk en anledning att skriva något annat än "Bra jobbat", vilket kan bli lite urvattnat och tråkigt både att skriva och att läsa efter ett tag.
Be t.ex om smakråd för att få igång snacket lite i trådarna.

Åk på Klassikers träff på Wenngarns slott utanför Sigtuna i höst. Det är ett riktigt bra tillfälle att lära känna andra forummedlemmar. Vi brukar vara välrepresenterade på den träffen och dom flesta av dom lite mer kända karaktärerna här på forumet brukar vara där och skriva autografer (det gör dom inte)...

Ni som är "unga", ryck oss "gamlingar" i byxbenet och väck oss om vi har grävt ner oss i vardagen för mycket. Det dåliga samvete som kan skapas av ett "hur går det här då? Det var länge sedan det skrevs något" kan sparka igång ett avsomnat projekt och åter väcka liv i ett intresse.

Bobo

Ps. Säg till om jag kan hjälpa till med något! :D
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Sch0nning
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2015-11-23 22:12:02
Telefon: 0708605943
Bilmodell: 944
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#39 Post by Sch0nning »

Noterar att det finns endel folk ifrån Linköping med omnejd här inne!
Jag har precis flyttat till Motala från Huvudstaden, köpte en 944a i början på sommaren, vore kul att träffa lite andra fantaster. Någon träff eller liknande inplanerad i närtid? :lol:

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#40 Post by Janne J »

Den här tråden ( mitt svar är nummer 39 på 12 dagar ) tycker jag bevisar att det inte är någon fara med forumet!

Ni är sköna typer allesammans, gött forum helt enkelt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Vad har hänt med forumet?

#41 Post by Nahpets »

Hej Allesamman,

bra att någon viftar med flaggan.
Ett mycket trevligt forum.

Jag var en forum(miss)brukare likt Bobo och andra tangentriddare tills andra barnet kom. Då var det dags att se över prioriteringarna.
Forumet har gett mig mycket lycka och det tackar jag forummedlemmarna för.
I dagarna kollar jag till kanske månatligen.

Hoppas att forum tas väl hand om tills man kommer på andra tankar och att attityden hålls öppen och trevlig.
Vad gäller bemötande av frågor (simpla som komplexa) så är sökfunktionen något som varje borde ha i tankarna, men å andra sidan blir det ganska dött ifall det ska hänvisas dit hela tiden.
Stödhjul behöver vi alla ha i början och ett trevligt, konstruktivt svar är ju en bekräftelse på att "jag" finns och är "bemött".

Mvh
Stephan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]