Ett däck slits/blir sämre efter varje uppvärmningscyckel. Dvs varje gång däcket nått sin arbetstemperatur och sedan får svalna igen gör att däcket förlorar sina egenskaper. Där kan man spara mycket med däckvärmare, som då håller däcken varma (runt 70grader) under hela dagen. Då får du bara en uppvärmning av däcket istället för kanske 4-5 cycklar beroende på hur många pass man ska köra.
Detta tillämpade vi när vi körde roadracing, där man gärna inte vill ha dåliga däck sista passet på dagen, och där mc däck inte är så billiga som man kan tro.
Tänkte det kan vara intressant att veta, men kanske svårare att tillämpa på en bil än en mc.
Köp av R-däck
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users