Pratade med Mats Jacobsson per telefon nyss och vi tänkte uppmana er som ska in och besiktiga era bilar inom en snar framtid, uppdatera gärna tråden med information om vad som hände. Funderar fortfarande på vad det är dem faktiskt kollar och vad dem kan göra nerslag på

En lite kul grej , om dem börjar kolla ID på volvobilar med ME7 , alltså bensin turbo, så kommer dem att se att klåparna som utvecklar mjukvaror har skitit blankt i att uppdatera ecu nr och software nr i programmen, så där ligger samma gamla nummer som användes i de första styrboxarna runt 99

Peter Olesen> Dethär med ecu nr och sw nr - är det något du såg när du höll på med diagnostiken? Vet inte om det kanske bara är eftermarknadsfolket som ser det. Men gör man ett ID - så får man samma svar på en tex 2005a som en av de första , trots att 2005an har ett helt annat box nummer.
Kan också tillägga till diskutionen att ska man läsa ur hela mjukvaran för att kontrollera denna, så tar det på vissa bilmodeller över 30 minuter

En sak som är teknisk möjlig dock är ju att jämföra checksummor för alla block. Men finns uppåt 100 olika mjukvaror till exakt samma bilmodell och finns väl ett 15-20tal checksummor i tex ME7 och fler i de nya.
Men allt går ju såklart om man absolut vill.
Mvh//A