Anledning till att det kan skilja så mycket mellan olika glasmästare är många. Dels kan vissa göra saker helt svart, men man tar ut kostnader mot försäkrningsbolaget. Dvs man kan slippa självrisken.
Dels så har många glasmästare 30-50% rabatt på listpriserna ifrån glasgrossiterna, medans dom tar ut 100% från försäkrningsbolagen.
saknar man glasförsäkring är det värre, Man kan "råka ha en kasserad ruta" på lager som egentligen är hel, då blir det ren vinst. Jag har hört bilglasmästare säga att egentligen ska man sitta längs någon europaväg, skriva upp vart 10:onde registreringsnummer och anmäla rutbyte till försäkrningsbolaget, Enkelt... Hört detta från en otroligt oseriös person som idag inte längre driver glasverksamheten. Men i detta fall kan man med listprisernas rabatter och lite tur kan få en ruta för 1500 + 1,5-3 timmars jobb svart eller vitt så hamnar man kring 2500-3000 spänn.
Hur vet jag detta, Jag har extraknäckt som glasgrossit för ett 10-tal år sedan.
Bilar med rutan som sitter i listen kan man byta själv, sparka ut gamla rutan. Sätt foten längst upp mitt på bilen, och tryck med foten. Sedan återanvänder man gamla listen på nya rutan, Man sätter ett rep c.a 10-15 mm i diameter i listens ytterkant som ska in mot karossen, Sedan som använder man repet att dra listen över karosskanten. Det är lite mickel, men det går. Många äldre bilar har denna konstruktion. Se till att "trycka in" rutan mot karossen för hand när man fått listen över kanten, Man ser ju om rutan "sjunkit ner" riktigt.
När det är limmade rutor är det lite värre, Dels ska man ha tag i ett bra lim, betaseal finns både som 1komponent och 2 komponentslim och en del behöver primer, men detta kan vara ganska kladdigt för en vanlig lekman. Först ska man skära ut rutan och här gäller det inte å slinta så man repar upp hela taket eller liknande. Det finns speciella vinkelknivar för detta så man kommer ner bakomrutan i limkanten, och man vill ju helst skära i limkanten och inte i plåten under rutan. Sedan är det alltid enklast å vara 2 personer när man lyfter in rutan i karossen igen se till att avståndet till karossen är jämnt runt stolparna och mot taket.
Här gäller ju att man verkligen får fast rutan, Så den inte faller ur vid krock eller tvärnit + att rutan på limade bilar är en del av bärigheten i bilen vilket gör att om inte rutan inte sitter fast kan bilen deformeras på konstiga sätt vid en krock.
Bra pris på ny vindruta?
-
- Site Admin
- Bilmodell: 944 turbo -86