Pehr Johnsson wrote:Nja felet ligger snarast i motorn på bilen. Den är ju fläktsjuk.
Ahaa du menar att det är fläktremmen som slirar och skriker
hahahaha, njaaaa blev själv förvånad hur mycket R-Däcken skrek på slalomen........
Måste säga att det är grymt mycket roligare att köra med turbo jämfört med sugmotor!
Ska bli intressant och se hur mycket bättre respons jag kan få med den nya kullagrade turbon som iofs är större, grövre downpipe, Tial WG och sen mappa sprutet för E85 och kommer nog lägga rätt mycket krut att få till en trevlig effektkurva och bra respons. Maxeffekten har jag inte som mål att höja jättemycket i alla fall
Spånet wrote:
Ahaa du menar att det är fläktremmen som slirar och skriker
hahahaha, njaaaa blev själv förvånad hur mycket R-Däcken skrek på slalomen........
Måste säga att det är grymt mycket roligare att köra med turbo jämfört med sugmotor!
Ska bli intressant och se hur mycket bättre respons jag kan få med den nya kullagrade turbon som iofs är större, grövre downpipe, Tial WG och sen mappa sprutet för E85 och kommer nog lägga rätt mycket krut att få till en trevlig effektkurva och bra respons. Maxeffekten har jag inte som mål att höja jättemycket i alla fall
Låter som trevliga uppgraderingar, gör du något åt chassit i samband med motoruppgraderingen?
Förstår att det är roligare att köra med mer pulver under huven men man måste ju lära sig krypa innan man kan springa .
Vad kör du på för R-däck?
CHassiet är ett Bilstein coilover kit från Forza som jag tror de kallar Clubsport Cup och sen har jag grövre krängare fram. Väldigt bra chassie som en kompromiss mellan gata och hyffsat seriös banåka. Vill jag behålla den som en gatbil som jag också använder till banmöten så behåller jag den nuvarande chassiesättningen.
Däck: Yokohama 032R, bromsar har jag bytt till nya hålborrade skivor och gula Pagid belägg, racestol och rattdistans ska monteras nästa månad.
Motorn anser jag klar efter det jag uppgraderar nu med större kullagrad Turbo, downpipa, WG eftersom sedan tidigare uppgraderad med avgasystem,, vassare kam, portad topp, Halltech sprut, 1000cc spridare (hoppas det räcker), riktigt luftfilter, stabilare srtakar från -86an mm.....
Det jag verkligen skulle vilja uppgradera nästa år är intercoolern men har inte sett en riktigt bra och prisvärd lösning än.
Björn Karlsson wrote:CHassiet är ett Bilstein coilover kit från Forza som jag tror de kallar Clubsport Cup och sen har jag grövre krängare fram. Väldigt bra chassie som en kompromiss mellan gata och hyffsat seriös banåka. Vill jag behålla den som en gatbil som jag också använder till banmöten så behåller jag den nuvarande chassiesättningen.
Däck: Yokohama 032R, bromsar har jag bytt till nya hålborrade skivor och gula Pagid belägg, racestol och rattdistans ska monteras nästa månad.
Motorn anser jag klar efter det jag uppgraderar nu med större kullagrad Turbo, downpipa, WG eftersom sedan tidigare uppgraderad med avgasystem,, vassare kam, portad topp, Halltech sprut, 1000cc spridare (hoppas det räcker), riktigt luftfilter, stabilare srtakar från -86an mm.....
Det jag verkligen skulle vilja uppgradera nästa år är intercoolern men har inte sett en riktigt bra och prisvärd lösning än.
Mycket trevligt bygge , såg ut att gå som ett skållat troll iaf.
Sen är det bara att "plocka bort" ett par hundra kilo i vikt
Njaaaa säger jag angående viktminskning........jag står inför ett vägskäl där valen är att antingen göra den till riktig racer och då måste jag rensa ur allt onödigt, bygga bur, schimsa om dämpare, andra fjädrar osv och göra bilen till en snabb racer vilket vore skitskoj och inte jättedyrt MEN som det är nu är det en underbar gatsportbil som jag ändå kan ha kul med och lära mig mycket med på banmöten.
Tycker också att 1200kg som är vad man borde kunna få ner vikten till är alldeles för tungt för en racingbil.......skulle MYCKET hellre basera racerbilsprojekt på en Lotus Elise eller liknande istället. Samma prestanda men halva driftkostnaden....
bill b wrote:Högerhänt vänstersladdare. Pehr är nog inne på rätt spår tror jag, att det beror på en slags falsk trygghet att krasch med högersidan gör "mindre ont"
Det tror inte jag.
Även jag föredrar vänstersvängar och har funderat på om det är en säkerketsgrej eller om det kan bero på att man ser apex lättare och helt enkelt träffar bättre och det av den anledningen blir och känns bättre. Men det är ju samma sak när amn kör hoj..... vänstersvängar känns bättre.