Sitter och kollar verkstads manualen för 968.
Det som slår mig när jag kollar hur bakvagnen är ställd (höjd) så ser jag att svärdet är ställt olika beroende på vad det är för bil.
Låt oss utgå från en standard turbo 88-91 och 25,5mm torsionsstavar, då har svärdet en lutning på 18 grader ,en 968CS har 14 garader och en 968CS med M030 har 10 grader...
För att sätta detta i perspektiv är varje 1 grad = 5mm
Så om alla 968CS i europa är 20mm lägre än standardbilarna.
Svärdvinkel 18-14=4 4*5mm=20mm so far so good (detta då utan M030, antar jag)
Tar vi nu en 968CS med m030 i europa är den med 20mm lägre än standardbilarna
Svärdvinkel 18-10=8 8*5mm=40mm det är ju helt fel, men m030 har ju hjälpfjädrar så de kan säkert hjälpa upp bilen en 20mm bak så då blir det rätt igen!
Efter den utläggningen så undrar jag som i topic, finns de 968 utan m030! eller rättare sagt utan hjälpfjädrar bak?
/C
Finns det 968CS utan M030 (hjälpfjädrar bak)?
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Finns det 968CS utan M030 (hjälpfjädrar bak)?
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 155
- Joined: 2006-03-31 09:26:29
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Löddeköpinge
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users