Liten Regplåt?
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Emm:
Ett kvalificerat antagande som mycket väl kunnat vara rätt, men i just mitt fall stämmer det inte.
En av anledningarna till varför jag provade på Mercan var att en annan person med en exakt likadan bil som min sökt dispens för små skyltar till sin Mercedes och fått avslag.
Han menade då att det var helt omöjligt att få dispens och det triggade mig att strax därpå prova själv.
Min egen Mercedes hade redan sedan många år tillbaka tilldelats normalstor registreringsskylt av Vägverket.
Modellen som sådan har normalt inte dispens för små skyltar och den har heller inte tagits in från något land som normalt nyttjar mindre skyltstorlek.
Som synes på bilderna har den normalstort utrymme för skyltar, vilket gör att det inte heller går att åberopa utrymmesbrist för normalstora skyltar.
Det var samma sak med min Saab 900, från 1987.
Det var ju också "omöjligt", and yet ...
http://medlem.spray.se/saab900t16aero/foton/foto2.jpg
Jag har bara sökt dispens för små skyltar vid två tillfällen och fått det beviljat vid båda tillfällena.
Hur jag gått tillväga håller jag för mig själv, eftersom jag hoppas kunna söka motsvarande dispens även i framtiden för framtida bilar.
Men detta gör att jag vill mena att jag funnit ett framgångsrikt sätt som bygger på mer än bara tur (således inte någon trött växeltelefonist som inte orkat kolla listan).
Jag hade inte tvekat på att göra om proceduren om jag ägde en fin Porsche 944, för jag är nu efter två lyckade försök i en fråga som alla påstår är i princip omöjlig att lyckas med övertygad om att det hade fungerat precis lika bra då också.
Men en sak kan jag säga:
Jag har fått lägga ned en hel del jobb för att få dispens.
Och då menar jag inte ombyggnadsjobb på bilarna, för sådant godkänns inte som giltigt skäl, eftersom du när du bygger om din bil är skyldig att ta hänsyn till gällande skyltstorlek.
Nej, rent administrativt ... Dessutom ansökte jag brevledes (ej e-mail och absolut inte via telefon), i form av ett välformulerat och väl genomtänkt brev per snigelpost.
Allt går.
Bara man ger sig F-n på det!
Ett kvalificerat antagande som mycket väl kunnat vara rätt, men i just mitt fall stämmer det inte.
En av anledningarna till varför jag provade på Mercan var att en annan person med en exakt likadan bil som min sökt dispens för små skyltar till sin Mercedes och fått avslag.
Han menade då att det var helt omöjligt att få dispens och det triggade mig att strax därpå prova själv.
Min egen Mercedes hade redan sedan många år tillbaka tilldelats normalstor registreringsskylt av Vägverket.
Modellen som sådan har normalt inte dispens för små skyltar och den har heller inte tagits in från något land som normalt nyttjar mindre skyltstorlek.
Som synes på bilderna har den normalstort utrymme för skyltar, vilket gör att det inte heller går att åberopa utrymmesbrist för normalstora skyltar.
Det var samma sak med min Saab 900, från 1987.
Det var ju också "omöjligt", and yet ...
http://medlem.spray.se/saab900t16aero/foton/foto2.jpg
Jag har bara sökt dispens för små skyltar vid två tillfällen och fått det beviljat vid båda tillfällena.
Hur jag gått tillväga håller jag för mig själv, eftersom jag hoppas kunna söka motsvarande dispens även i framtiden för framtida bilar.
Men detta gör att jag vill mena att jag funnit ett framgångsrikt sätt som bygger på mer än bara tur (således inte någon trött växeltelefonist som inte orkat kolla listan).
Jag hade inte tvekat på att göra om proceduren om jag ägde en fin Porsche 944, för jag är nu efter två lyckade försök i en fråga som alla påstår är i princip omöjlig att lyckas med övertygad om att det hade fungerat precis lika bra då också.
Men en sak kan jag säga:
Jag har fått lägga ned en hel del jobb för att få dispens.
Och då menar jag inte ombyggnadsjobb på bilarna, för sådant godkänns inte som giltigt skäl, eftersom du när du bygger om din bil är skyldig att ta hänsyn till gällande skyltstorlek.
Nej, rent administrativt ... Dessutom ansökte jag brevledes (ej e-mail och absolut inte via telefon), i form av ett välformulerat och väl genomtänkt brev per snigelpost.
Allt går.
Bara man ger sig F-n på det!
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Det var bara ett antagande om hur du eventuellt fick din skylt, jag var ihärdig som en igel och du har rätt i att allt går, bara man ger sig attan på det 

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Jag fick inte samma fästhål, någon nöt hade borrat "för långt ut" ¨på eden stora plåten så jag har numera två inte_allt_för_fina skruvhål vid sidan om min lilla skylt... ny lack... tack... vinterprojekt...bill b wrote:Vet du emm eller någon annan här om fästhålen för stora och små skyltar har samma avstånd? Min stora framskylt har i alla fall fel avstånd på hålen (för stort avstånd) för att passa direkt i bilens skruvhål (löste det med borrmaskin rätt igenom skylten).
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag hade gärna varit den första att testa helt enligt ditt recept Dezent, men det låter som om jag får försöka på annat vis. Måste väl finnas nån "hur-du-smörar-dig-till-framgång-hos-vv"-manual på Google...
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Den "lilla" skylten är ju bara smalare, men precis lika hög som den "vanliga" skylten. Vad är vitsen att byta egentligen? Själv gillar jag de "extrabreda" skyltarna med EU-märket.
Om någon skulle lyckas få den självhäftande lilla låga skylten för skotrar till sin bil skulle det verkligen bli intressant.

Om någon skulle lyckas få den självhäftande lilla låga skylten för skotrar till sin bil skulle det verkligen bli intressant.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Som jag tidigare skrev så har jag kört över 1 år med en liten klistermärke fram till. Blivit stoppad av polis hur många gånger som helst men aldrig pga skylten - aldrig några böter heller.
Däremot är det bra veta att en klisterlapp som jag har är egentligen bara en ogiltig skylt och kan kosta mig max 1.500 kr. Skulle jag ha beställt en klistermärke med de övriga koderna så är det mycket grövre "brott" - det handlar nämligen då om en förfalskning.
Inte att rekommendera. // Petrus
Däremot är det bra veta att en klisterlapp som jag har är egentligen bara en ogiltig skylt och kan kosta mig max 1.500 kr. Skulle jag ha beställt en klistermärke med de övriga koderna så är det mycket grövre "brott" - det handlar nämligen då om en förfalskning.
Inte att rekommendera. // Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Stämmer helt som du säger.Petrus wrote:Som jag tidigare skrev så har jag kört över 1 år med en liten klistermärke fram till. Blivit stoppad av polis hur många gånger som helst men aldrig pga skylten - aldrig några böter heller.
Däremot är det bra veta att en klisterlapp som jag har är egentligen bara en ogiltig skylt och kan kosta mig max 1.500 kr. Skulle jag ha beställt en klistermärke med de övriga koderna så är det mycket grövre "brott" - det handlar nämligen då om en förfalskning.
Inte att rekommendera. // Petrus
Så länge man gör detta med klara ögon, dvs är helt medveten om risken man tar, så är det ju inga problem alls.
Men många tror ju felaktigt att bara för att både polis och besiktningsmän släppt igenom det vid tidigare tillfällen så är det helt okej att använda. Och så blir de snopna när de plötsligt får en bot på 1.500 spänn i ansiktet.
Man kan klara sig många, många år med en välgjord reklamskylt.
Men man kan också åka dit efter bara tio minuter.
Viktigt att komma ihåg när man gör sitt val.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Helst skulle jag inte vilja ha regplåt alls, men det är inte speciellt lagligt...Maxx wrote:Den "lilla" skylten är ju bara smalare, men precis lika hög som den "vanliga" skylten. Vad är vitsen att byta egentligen? Själv gillar jag de "extrabreda" skyltarna med EU-märket.![]()
Om någon skulle lyckas få den självhäftande lilla låga skylten för skotrar till sin bil skulle det verkligen bli intressant.
Jag tycker dom är fula och förstör bilarna, så i min mening ju mindre desto bättre... nu talar vi om fram på bilen där det inte finns någon gjuten plats för plåtarna, bak är det ganska logiskt där dom sitter, men det blir lagom mer luft runt om plåten när man har plåt utan eu-märke, dessutom är eu-märket blått... om det någon gång kommer bli rött kommer jag direkt beställa en eu-skylt... det är detaljerna maxx...
Ta ovanstående inlägg med en nypa salt...

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Du kanske kan köpa ett par tyska exportskyltar att blinga bilen med?emm wrote:Helst skulle jag inte vilja ha regplåt alls, men det är inte speciellt lagligt...Maxx wrote:Den "lilla" skylten är ju bara smalare, men precis lika hög som den "vanliga" skylten. Vad är vitsen att byta egentligen? Själv gillar jag de "extrabreda" skyltarna med EU-märket.![]()
Om någon skulle lyckas få den självhäftande lilla låga skylten för skotrar till sin bil skulle det verkligen bli intressant.
Jag tycker dom är fula och förstör bilarna, så i min mening ju mindre desto bättre... nu talar vi om fram på bilen där det inte finns någon gjuten plats för plåtarna, bak är det ganska logiskt där dom sitter, men det blir lagom mer luft runt om plåten när man har plåt utan eu-märke, dessutom är eu-märket blått... om det någon gång kommer bli rött kommer jag direkt beställa en eu-skylt... det är detaljerna maxx...
Ta ovanstående inlägg med en nypa salt...

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Touche!Maxx wrote:Du kanske kan köpa ett par tyska exportskyltar att blinga bilen med?emm wrote: Helst skulle jag inte vilja ha regplåt alls, men det är inte speciellt lagligt...
Jag tycker dom är fula och förstör bilarna, så i min mening ju mindre desto bättre... nu talar vi om fram på bilen där det inte finns någon gjuten plats för plåtarna, bak är det ganska logiskt där dom sitter, men det blir lagom mer luft runt om plåten när man har plåt utan eu-märke, dessutom är eu-märket blått... om det någon gång kommer bli rött kommer jag direkt beställa en eu-skylt... det är detaljerna maxx...
Ta ovanstående inlägg med en nypa salt...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]