Gör Porsche andra trafikanter till farliga förare?

924/928/944/968
johan944
Addict
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981

#76 Post by johan944 »

snugge wrote:en sån här:
http://www.perpetualkid.com/index.asp?P ... rodID=1607
men lagomt elaka meddelanden att trycka fram när någon ligger för nära skulle kanske vara något. :twisted:

:d=: :lorh: :d=: :lorh: :d=: :lorh: :d=: :lorh: :d=: :lorh: :d=: :lorh:

Kanske något för trängselkamerorna :D

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#77 Post by Karl Birgander »

Jag kör en hel del med påssen och har varit med om både positiva och negativa saker.
Trevligare saker är när man hakar på/bli påhakad av en liktänkare (alltså en människa som tycker om kurviga vägar oavsett fordon) på en slingrig landsväg där man ligger förhållandevis nära varandra, men där båda är väl medvetna om sin/bilens/vägens konfiguration. Man ligger och kör en bit för att sedan komma till ett vägskäl där man skall skiljas, vilket sker medelst en blick på varandra, ett leende och i tillämpliga fall en vinkning eller blink med ljus. Mc-förare tenderar att använda vinkning. Jag älskar sådana saker! :D Oftast behöver man på de vägarna inte heller pressa till otroliga hastigheter, utan bara njuta av kurvorna! Det är att njuta av körningen enligt mig!

Tråkigare saker är de ynglingar (ha, säger jag, blott 25 år gammal...) eller andra som tror sig kunna ratta den bil dom kör. Har alldeles för många gånger (jag faller i mitt tycke alldeles för ofta för frestelsen...) tackat ja till att dansa, men efter en kurva eller två upptäckt att min medspelare inte kan tygla sin best. Det kan röra sig om allt från att köra för fort i stad/tätbebyggt eller att man ser att det var mer tur än skicklighet som gjorde att han klarade av att ta kurvan. Jag skall upp i tingsrätten för att avge vittnesmål i ett fall av vårdslös körning som jag blev nära vittne till...
Nuförtiden backar jag av helt vid minsta tendens till osäkerhet hos min medspelare.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Freddan
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#78 Post by Freddan »

claves wrote:Freddan anledningnen till att du slapp rejsa CRX´erna var att jag redan piskat dem.. de vet sin plats ;)

Sen så kan jag förstå alla 740 940 ägare som jagar en.. man har ju en själv som bruksbil och man måste ju komma ikapp ooch se vem som kör ens favorit bil..

/C
Jasså... piskat dem??? Är det därför alla häromkring håller sig lugna???? :wink:

Nej men ärligt... nu vet jag vad ni menar.
I Lördags var jag ute på en tur med bilen och kommer körandes från Falsterbo på väg hem igen då en SAAB (9/5 av något slag, lagom hottad) kommer sakta glidandes upp bakom, och efter ett tag kommer den upp brevid (2 filig 90 väg) och genom en rondell "klämmer" den sig förbi mig.
Och ut på motorvägen ska den förbi en gammal volvo 245:a och håller då lagom 105kmh..... så jag lägger mig för omkörning bakom SAABen som gå in till sidan och när jag drar på lite för att få upp farten DÅ kommer f-n in i SAABen som får en jäkla fart och....... det var en blond yngre flicka som körde. Snacka om förvånad.... jag hade väntat mig en yngre kille med keps!!!

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#79 Post by FSN »

I går när jag körde Saab9000 genom Götatunneln i Göteborg så dök det upp en silvrig 944 bakom. Porschen sicksackade sig fram mellan mig och en rad med Volvosar....... Inte det minsta vårdslöst men det var omkörningar både på vänster och höger sida. Jag körde ungefär i 90km/h och hastighetsbegränsningen är 70km/h. Porschen försvann ganska påtagligt.

Är det bara Volvo och Saab som får hornen att växa på 944 ägare :?: :lol: :wink:

Jag har haft min beskärda del av nyfikna V70 förare när räserbilen har varit ute på provkörning men det är en helt annan historia.....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

JBlom
Addict
Bilmodell: VW Typ3 Squareback

#80 Post by JBlom »

Jag har kört 50mil i min nu... Helt otroligt vad 40-50åriga familjafäder i deras Volvosar ska gasa ikapp bara för att man blåser om dom. 3 rejs på 2 dagar i helgen.
Alla har slutat lika... Dom blåser om när man kör lugnt. :P
Ganska roligt att en gammal Porsche har den effekten på vissa. =)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Freddan
Addict

#81 Post by Freddan »

Gör folk dethär för att visa "oss" att vi inte ska tro att vi är något bara för att vi kör Porsche, för att dom vill visa var skåpet ska stå eller för att det är roligt.

Eller har dom bara minnen från när bilen kom ny på 80-talet och har alltid velat ha en och måste titta på den och gärna se hur snabb bilen är!?

Jag vet inte.... bara lite funderingar!!

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

JBlom
Addict

#82 Post by JBlom »

Ja jag funderade lite i Lördags då jag körde om en herre i en V70 som låg i 110... Helt plötsligt skulle han då haka på och han hade hela familjen med men det kvittade för han för han skulle allt haka på.
Jag tror att det är nåt i stil med det första du skrev, att dom ska visa oss att vi inte tror vi är något.
Lustigt är det iallafall tycker jag.
Man skulle haft mer pulver i maskin tror jag. :P
PCS 11575

chrisie
S-Poster

#83 Post by chrisie »

Måste verkligen hålla med mr Dezents inlägg. Har upplevt precis samma sak. Kom precis hem från en 118 mils resa i Sverige och vissa övriga trafikanter i detta avlånga land blir konstiga när de kör om, blir omkörda eller ser 944:an. Känns som många där ute vill statuera ett exempel och vissa att deras bil också duger?? , ja ja.. konstigt är det i alla fall.

Freddan
Addict

#84 Post by Freddan »

Dom kan visa var skåpet ska stå hur mycket dom vill.... för vi flyttar det ändå. :lol: :lol: 8)

Nej men allvarligt så brukar jag inte bry mig om dom människorna som håller på.....(när det väl händer) visst det kan vara kul ett några gånger men det blir drygt i längden när man t.ex bara vill ut och åka lungt en sommardag.

För sålänge jag är nöjd med min bil och tycker att den är fin och trevlig så man behöver inte bevisa något för någon.

Fredrik
Alpinvit 944S -87

JBlom
Addict

#85 Post by JBlom »

Kan inte annat än instämma med Freddan och chrisie...
PCS 11575

Post Reply