Originalfälgar & "design"
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Originalfälgar & "design"
Tycker det är trist att det alltid är med så sjukt tråkiga fälgar
som original till de flesta bilar.
Design 90 fälgarna tex. är ju sjukt trista tycker jag.
Dem förstör ju hela "looken" på en 944.
Hatar när biltillverkare ska kompromissa med en
sådan stor designdetalj.
Ett annat ex. på designmiss...
Bmw E36 där sidolisterna original är gråa!
Ser ju sjukt trist ut! Varför kunde dem inte lacka dem i bilens
originalfärg på en gg som dem gjort på E46?
som original till de flesta bilar.
Design 90 fälgarna tex. är ju sjukt trista tycker jag.
Dem förstör ju hela "looken" på en 944.
Hatar när biltillverkare ska kompromissa med en
sådan stor designdetalj.
Ett annat ex. på designmiss...
Bmw E36 där sidolisterna original är gråa!
Ser ju sjukt trist ut! Varför kunde dem inte lacka dem i bilens
originalfärg på en gg som dem gjort på E46?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
På 80-talet var säkert telefonfälgarna jättehäftiga. 15" originalmonterat var bara för sportbilar.
På 90-talet var det ovanligt med lackade sidolister eller nerlackade kofångare (original alltså), många tyckte det var för opraktiskt efterssom minsta skada kräver dyr omlackering. Nu har vi istället bilar som helt saknar sidolist, snyggt men väldigt opraktiskt.
Hur som helst, tänk på bilens ålder när du bedömmer utseendet.
På 90-talet var det ovanligt med lackade sidolister eller nerlackade kofångare (original alltså), många tyckte det var för opraktiskt efterssom minsta skada kräver dyr omlackering. Nu har vi istället bilar som helt saknar sidolist, snyggt men väldigt opraktiskt.
Hur som helst, tänk på bilens ålder när du bedömmer utseendet.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Hmm... jo. Vad det gäller Bmw så tror jag mer att det är en medveten "merförsäljningspryl" då säkert tanken bakom var att folk skulle
köpa flera M3 sidospoilers etc att komplettera sin bil med. =)
Porsche har ju i alla fall haft den goda smaken att lacka hela bilen i samma färg =)
köpa flera M3 sidospoilers etc att komplettera sin bil med. =)
Porsche har ju i alla fall haft den goda smaken att lacka hela bilen i samma färg =)
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag borde låta bli men kan inte hålla mig ...
90-talet ringde nyss och gjorde avbön från sin dåliga smak, tyckte det borde vara preskriberat nu 17 år senare och lovar att inte göra samma misstag igen. OK?

90-talet ringde nyss och gjorde avbön från sin dåliga smak, tyckte det borde vara preskriberat nu 17 år senare och lovar att inte göra samma misstag igen. OK?

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Fick just ett samtal om att 80 talet också gjorde en avbön för alla små "sportbilsfälgar" borde ju också vara preskiberat efter 27 årMaxx wrote:Jag borde låta bli men kan inte hålla mig ...
90-talet ringde nyss och gjorde avbön från sin dåliga smak, tyckte det borde vara preskriberat nu 17 år senare och lovar att inte göra samma misstag igen. OK?



/Johan
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
Snart hör nog 70-talet av sig också !johan944 wrote:Fick just ett samtal om att 80 talet också gjorde en avbön för alla små "sportbilsfälgar" borde ju också vara preskiberat efter 27 årMaxx wrote:Jag borde låta bli men kan inte hålla mig ...
90-talet ringde nyss och gjorde avbön från sin dåliga smak, tyckte det borde vara preskriberat nu 17 år senare och lovar att inte göra samma misstag igen. OK?
:D
![]()
![]()
/Johan

968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ring du 70-talet ... Tror du får ett "Muckar du?!" till svar, något om 1000hk-motorer i fjäderlätta chassin med bränsletankar under armarna och att det inte är nåt för mesar och klenisar från 2000-talet.Herman wrote:Snart hör nog 70-talet av sig också !johan944 wrote: Fick just ett samtal om att 80 talet också gjorde en avbön för alla små "sportbilsfälgar" borde ju också vara preskiberat efter 27 år:D
![]()
![]()
/Johan

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Får nog se upp lite med 70 talets telefonsamtal då alltsåMaxx wrote:Ring du 70-talet ... Tror du får ett "Muckar du?!" till svar, något om 1000hk-motorer i fjäderlätta chassin med bränsletankar under armarna och att det inte är nåt för mesar och klenisar från 2000-talet.Herman wrote: Snart hör nog 70-talet av sig också !

/Johan
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
Nja, det finns nog en hel del "original-freaks" i det här forumet så det är inte säkert att alla tycker de är fula. Jag tycker för övrigt att många av de överdimensionerade kromfälgar man ser numer ser rent för jävliga ut. De ligger i nivå med 80-talets axelpuffar och den rosa/mintgrön-trenden.
Men vad vet jag, jag är ju en gubbe.
Men vad vet jag, jag är ju en gubbe.
Porsche-F-n
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Hade dom varit en tum större och aningen bredare så hade dom varit mitt första val till min 944.Pehr Johnsson wrote:Jag gillar telefon-fälgarna!! De var ju grymma när de kom.
Men nu fick det plats ett par BBS (challange tror jag dom heter nu) split fälgar från 80-talet någon gång.
Jag vet bara att dom köptes nya till bilen någon gång under 80-talets slut, jag tycker dom passar ganska bra in i den tids eran som bilen tillhör.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users