Hjälp mig med bussningar!!!!

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#16 Post by FSN »

Tomas wrote:
FSN wrote: Vad är det för nytta med stummare bussningar på den positionen?

Hela plåtkonstruktionen är så vek och rörlig så stummare bussningar gör ingen nytta.
Jag är inte helt övertygad om det. Visst är den vek i bilens längsled men i vertikalled är den knappast för vek om man inte går upp rejält i krängardimension. Antagligen har Porsche med flit gjort den flexibel i längsled så att den kan ta upp lite rörelse och hindra brytningar orsakade av dropplinken. Speciellt om man har styva dropplingbussningar kan det vara en fördel om krängaren inte är stum i längsled.

Även om den är för flexibel kommer en styvare bussning att göra bilen krängningsstyvare, vad som händer är att man inte får nytta av hela styvhetsökningan om krängarfästet börjar att flexa mer.
Om inte styvare bussningar här gör någon nytta så gör inte styvare dropplinkbussningar det heller.

När konsolen flexar i X-led så blir den en del i kränghämmarn och det kan knappast vara syftet. Tror oxå att dom veka konsolerna är ett resultat av en inte helt lyckad konstruktion. Med hårdare bussningar så minskar naturligtvis flexet i Z-led då konsolen är stum i Z-led men om det leder till större konsolflex i X-led så är jag inte säker på att det gör nån nytta.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#17 Post by Jon80 »

Är med på Tomas och Fredriks resonemang, har själv gått och funderat på just detta..
Men jag har fått uppfattningen att krängaren flyttar sig endast mycket lite i X-led (alltså i bilens längdriktning), då om vi tänker oss änden på krängaren som en punkt utmed en cirkel, vars centrum är i krängarens fastsättning (plattjärnen). Vinkelavvikelsen mellan normalt stillastående bil till fullt utfjädrat / fullt infjädrat blir inte så stor. Cosinus väldigt liten vinkel, blir väldigt liten förflyttning ;)

Men mitt resonemang kanske är helt felaktigt, vinkeln kanske blir stor? eller?

(det jag vill komma till är att jag misstänker bussningen i änden på krängaren än mer än väl nog för den lilla X-leds förskjutning krängaren får vid in/ut fjädrning)

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]