Dela upp betalningen vid ev. köp?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Henken
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-03-29 11:31:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

Dela upp betalningen vid ev. köp?

#1 Post by Henken »

Hejsan...

Har precis satt ut bilen på annons och fick ett annorlunda erbjudande. En kille påstår att han säljer en annan sak för ett större belopp och frågar om jag kan ta en dellikvid först och sedan resterande belopp. Bilen ska stanna i min ägo under tiden.

Har hört talas om vissa bedrägerier men iom att bilen stannar i min ägo så bör det vara grönt? Så länge papper skrivs som klargör vad som betalas och vad som är kvar samt att det klart står att bilen förblir i hos mig tills full betalning skett?

Något lurt?
Den är numera såld =(
T nästa !?

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Porrsche »

Borde inte vara några som helst problem om ni skriver ordentligt tydliga köpehandlingar som klargör ägarförhållandena och dellikvider tills bilen är fullbetald. Lämna dessutom inte ifrån dig bilen, nycklar eller ägarbevis förrens du fått 100% betalt.

Lycka till
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
AntX
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2004-03-30 07:50:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Danderyd
Contact:

#3 Post by AntX »

Han vill alltså betala handpenning! Så länge bilen förblir i din ägo så är det ju den potentielle köparen som riskerar sina pengar om han inte fullföljer köpet. Om du ordnar med alla kontrakt och dokument så är det nog lugnt, men om köparen kommer med klara papper för dig att skriva på så var vaksam! Kan även vara så att han ändrar taktik och vill skriva på ägarbyte när ni väl möts upp för betalning av handpenning, då är det bara att be honom sticka :)
Kommer antagligen att låta så här: " Jag kom på en bättre sak för att vi skall slippa hålla på med massa papper hit och dit, du får handpenningen men jag skriver på ägarbytet nu, så slipper vi strula med det sedan. Ett lagligt kontrakt förpliktar sedan mig att ge dig resten av pengarna när jag sålt min andra bil...bla,bla,bla....."

Så: Alla pengar i handen innan ägarbytet sker.

mvh,

Anders- som bett en och annan kreativ "förmedlare" att brinna....-
Vattenkylt!

Henken
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-03-29 11:31:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#4 Post by Henken »

Övertydlighet med andra ord. Tack för svaren!
Den är numera såld =(
T nästa !?

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by sweanders »

Lämna inte ifrån dig bilen förrän den är helt betald. Annars kommer någon annan att köra runt med din försäkrade egendom.

Tänk om han skulle krocka, bli påkörd, skära motorn eller elda upp kopplingen och sedan bestämma sig för att han inte vill ha bilen. Då står du där med en bil som du egentligen bara hyrt ut och feta reparationskostnader som väntar. Om du dessutom gett honom nycklarna och han försvinner utan att betala så kommer du inte få ut en spänn av försäkringsbolagen eftersom det inte är en stöld av bilen.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Andy
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2004-03-29 11:55:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Andy »

Jag sålde min gamla N/A på så vis. Han kom och kollade på bilen, bestämde sig. Jag fick 10' i näven och vi skrev kontrakt som jag skrivit ut från Motorbörsen (se länk nedan) och där finns förtryckt alla saker man bör tänka på. t ex att bilen är säljarens egendom tills full likvid erhållits. Att bilen inte får vara kvar på säljarens område när den väl är såld etc,

http://www.motorborsen.se/mb/se/kontrakt.jsp

Lycka till!

//Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users