varm växelspak

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
mikko
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2004-04-27 18:03:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trosa
Contact:

varm växelspak

#1 Post by mikko »

Min växelspak blir varm när jag kört en viss stecka, någon som har en aning? Funderar på om det kan ha nåt med växellådsoljan att göra. (944-87)

Pelle
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2004-04-01 12:14:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Växjö
Contact:

#2 Post by Pelle »

Hej!

Att värmen skulle bli så hög i vxl.lådan och sedan fortplanta sig längs hela växelstaget och upp i växelspake kan jag inte tänka mig.
Däremot sitter det , i alla fall på min s2 cab, en värmesköld under "röret" med drivaxeln. Tror den heter Torque tube på engelska. Ovanpå detta "drivaxelrör" sitter vxlspaken monterad och saknas värmeskölden så kanske värmen letar sig ända upp dit. Saknas även den isolering som sitter ovanför "drivaxelröret" så kommer ju ännu mer värme upp dit.

Viss värme letar väl sig förvisso från motorn och genom drivaxelröret.

Bara en vild gissning så hoppas du hittar svaret på gåtan

Lycka till
Pelle
Pelle
944 S2 cab
PCS 8043

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by boxsterpontus »

Den enda värme som jag kan tänka mig kommer upp det hållet är värme från avgasystemet som sitter monterad under transaxelröret. Original så sitter det en enorm skumgummi grej mellan transaxelröret och växelspakshålet.
Hela transaxelröret och växel-armen som leder bak till lådan blir säkert uppvärmt av avgarsören och motor/låda vid en längre tur. Värmen letar sig säkert såsmåningom upp i växelspaken också.

Har du orginalknopp på växelspaken? På min gamla 944a så är orginalknoppen moterad med en rejäl gummibussning som definitiv håller värmen borta från själva hantaget på spaken. Har du en eftermarknadsknopp i tjusig svarvad aluminium direkt bultad i armen så kan jag tänka mig att den blir varm.

Vi kör långlopp med bilen och har inga som helt problem med varm spak. Däremot blir allt annat varmt som satan. Man bränner sig på kardantunneln under/efter race.
Pontus Borg

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#4 Post by FSN »

"Däremot blir allt annat varmt som satan. Man bränner sig på kardantunneln under/efter race."

Känner igen det där :lol:
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users